April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۴۱۶۱۹
۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶
0
باغ‌موزه نگارستان یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران قدیم است که در دل پایتخت واقع شده است.
پول‌نیوز -باغ‌ موزه نگارستان از جمله مکان‌هایی است که حال‌ و‌ هوای تهران قدیم و نشانی از آثار دوران قاجار در قلب پایتخت دارد.باغ‌موزه نگارستان یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران قدیم است که در دل پایتخت واقع شده است.

باغ موزه نگارستان، تهران (+عکس)

 این باغ سرسبز و زیبا با معماری چشم‌گیر و قدمت تاریخی به یکی از محل‌های جذاب و محبوب برای گردشگران ایرانی و خارجی تبدیل شده است. جوانان بسیاری عصرها در این باغ‌موزه دورهم جمع می‌شوند، عکس می‌گیرند و از بودن در کنار هم در چنین محیط نوستالژی و سرسبزی لذت می‌برند.

باغ موزه نگارستان، تهران (+عکس)

در دوره قاجار نخستین باغ‌های معروف تهران مربوط به دوره فتحعلی شاه است. از باغ های معروف در این دوره می‌توان به باغ «هفت حوض» اشاره كرد كه هم اكنون كاملاً از بین رفته و در منطقه «گلوبندك» فعلی واقع شده بود و تنها مرحوم دهخدا به این باغ اشاره ای كرده است.

باغ موزه نگارستان، تهران (+عکس)

از دیگر باغ‌های معروف این دوران باغ نگارستان است كه در شمال میدان بهارستان امروزی و در یك كیلومتری حصار صفوی قرار داشته است. تقریباً در یك كیلومتری محله «سرچشمه» امروز و محله «پامنار».

این باغ را فتحعلی شاه ساخته است و از باغ های تاریخی تهران محسوب می شود كه «سرسره» معروف فتحعلی شاه در این باغ قرار داشته و قتلگاه «قائم مقام فراهانی» هم بوده و او را در «حوضخانه» همین باغ خفه می‌كنند.

 این باغ همان باغی است كه محمد شاه پس از رسیدن به قدرت به واسطه حضور «ظل السلطان» در كاخ فتحعلی شاه در آنجا مستقر می‌شود و همان جا سلطنت را قبضه می‌كند. این مجموعه بخشی از قصر یا باغ نگارستان دوره فتحعلی شاه قاجار است که با هدف ایجاد یک مرکز ییلاقی، حکومتی در خارج از دارخلافه تهران ساخته شده بود. در آن زمان این ناحیه، منطقه حکومتی محسوب نمی‌شده است.

علت نامگذاری این مجموعه به باغ نگارستان به دلیل وجود نقاشی‌های متعدد از فتحعلی شاه و همراهان او در ساختمان‌های مختلف بوده است. اگرچه امروز اثری از بناهای آن قصر برجای نمانده است اما هنوز بدین نام شهره است.



منبع:کجارو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: