کد خبر: ۲۴۱۷۹۶
۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱
0
شعب بانک‌ها غلغله شده است. بنا بر دستور بانک مرکزی سود سپرده، از شنبه باید تا 15 درصد کاهش پیدا کند و بانک ها همه تلاش خود را به کار بستند آخرین مشتری‌های 18 و 22 درصدی خود را هم جذب یا سپرده هایشان را تمدید کنند.
سود سپرده 15 درصدی بشو نیستمائده امینی؛ پول‌نیوزاین اولین بار نیست که بانک مرکزی به بانک‌ها اولتیماتوم کاهش سود می دهد. سال گذشته هم شبكه بانكي كشور با يك پيشنهاد توافق كردند نرخ سود بانكي را از ١٨ درصد به ١٥ درصد كاهش دهند كه اين توافق در بسياري از موارد و شعب بانک ها، در مرحله تصمیم‌گیری کاغذی باقی ماند.
این‌بار بانک مرکزی جدی‌تر است. برخلاف گذشته، نرخ سود را دستوری اعلام کرده و برای بانک‌ها ضرب‌الاجل گذاشته است. شاید برای همین است که در شعب بانک ها جای سوزن انداختن نیست.

جلوی چشم بانک مرکزی تخلف می کنند
بهاالدین هاشمی کارشناس بانکی در این باره به پول‌نیوز گفت: شلوغی این روزهای شعب و همین تمدید سپرده های 22 درصدی توسط بانک ها، خود خلاف قانون بانک مرکزی است. شعب مختلف جلوی چشم بانک مرکزی، تخلف می کنند!

این اقتصاددان معتقد است، این مصوبه اجرا بشو نیست و قطعا خیلی از بانک ها در آینده باز هم تخلف خواهند کرد. هاشمی ادامه داد: همین تمدید سپرده هایی که اکنون شاهد آن هستید بنا بر مقررات جاری بانک مرکزی و ابلاغیه های گذشته و تازه اش، خلاف قانون است.

راه دور زدن را پیدا خواهند کرد
هاشمی توضیح داد: 15 درصد شدن سود بانکی  در شرایط کنونی کشور بحران ایجاد می کند از طرفی مادامی که سود در بازار غیر رسمی کشور گاهی به 35 درصد هم می رسد و از طرف دیگر، سودگران همه تلاش خود را به کار خواهند می بندند تا مانع انجام این ابلاغیه شوند و ترفندهای غیر قانونی خود را برای دور زدن قوانین پیدا خواهند کرد.

او تاکید کرد که نباید نرخ سود در بازار آزاد و شبکه بانکی اختلاف فاحشی داشته باشند تا نرخ سود پایین بانکی اجرایی شود.

خود کرده را تدبیر نیست
خشت اول را کج گذاشتیم و دیگر این دیوار تا ثریا کج رفته است. عامل بالا رفتن نرخ سود در بازار آزاد هم خود بانک ها بودند. وقتی بانک ها و موسسات مالی اعتباری تا 27 درصد سود به سپرده های خود می دانند بازار آزاد به 30 و 35 درصد هم رسید و حالا دیگر هرچقدر هم دستور کاهش نرخ سود سپرده برسد، راه به جایی نمی‌بریم.
بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ و تولیدی‌های مختلف در سراسر کشور، مهم ترین عامل رکود و ورشکستگی خود را نرخ بالای سود در شبکه بانکی می دانند و فعالان بازار ارز آن را سم قلمداد می‌کنند.  

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: