April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
تلاش متخصصان ایرانی برای بازرسی خطوط انتقال برق با پهپادهاپول‌نیوز - متخصصان ایرانی در حال بررسی بهره گیری از پهپادها در بازرسی خطوط انتقال برق به ویژه در مناطق صعب العبور هستند.

یکی از شرکت‌های زیرمجموعه توانیر در حال بررسی استفاده از پهپادها در بازرسی خطوط انتقال برق است.

بر  این اساس، کنترل‌پذیری و مانور مناسب، مقاومت در برابر خطاها، مداومت پروازی، ارتفاع مناسب پروازی، دوربین مناسب با قابلیت نزدیک کردن تصاویر (زوم)، سیستم ارتباطی مناسب، مانیتورینگ برخط و... از جمله ویژگی‌های سیستم‌های عمود پرواز یا پهپادها به شمار می‌رود.

با توجه به این ویژگی‌ها، سه تن از محققان شرکت برق منطقه‌ای فارس طرح استفاده از نوع خاصی از پهپادها را در بازرسی خطوط انتقال برق در حال اجرا دارند.

بر اساس مطالعه انجام شده توسط متخصصان این شرکت که در قالب مقاله‌ای در کنفرانس بین‌المللی برق ارائه شده است، طول زیاد خطوط شبکه، گستردگی جغرافیایی و عبور از مناطق صعب‌العبور و عمر بالای شبکه از دلایل بازرسی خطوط انتقال برق به شمار می‌رود.

محمدتقی رئیسی، نوید اقتدارپور و مهدی توکلی از پژوهشگران و کارشناسان برق منطقه‌ای فارس با بررسی روی سیستم های عمودپرواز (پهپادها) عنوان کردند: در حال حاضر بازرسی خطوط انتقال برق کشور به روش قدیمی و به صورت بازدید صعودی و عمومی انجام می‌شود.

بر اساس این مطالعه انجام شده، سرعت و دقت کم، هزینه زیاد، احتمال آسیب دیدگی نیروی متخصص و ... از جمله معایب استفاده از روش‌های مرسوم کنونی در بازدید خطوط انتقال برق است.

این درحالی است که بازدید از خطوط انتقال برق توسط پهپادها مزایای بسیار بیشتری نسبت به روش‌های کنونی دارد که از آن جمله می‌توان به افزایش دقت و سرعت بازرسی از خطوط، امکان بازرسی در شرایط برق‌دار، کاهش صدمات جانبی نیروهای متخصص، آشکارسازی عیوب غیرقابل تشخیص در روش‌های مرسوم و امکان بررسی شرایط محیطی و ارزیابی وضعیت آنها اشاره کرد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: انتقال برق ، پهپادها
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: