May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
تحلیل گزارشهای مرکز آمار ایران از ادامه رکود در صنایع حکایت دارد
کد خبر: ۲۵۰۳۲۱
۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶
0
شاخص قیمت تولید کننده نسبت به سال گذشته تنها 1.6 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که طبق گزارش‌های پیشین مرکز آمار ایران، شاخص قیمت تولید کننده بخش خدمات در سال 92 نسبت به سال 91، 24 درصد افزایش را تجربه کرده بود. این شاخص همچنین در سال 93 نسبت به سال 92، 19 درصد افزایش را تجربه کرده بود.
پول‌نیوز- اگرچه ثبات در شاخص‌های اقتصادی اتفاق خوبی به شمار می‌رود اما از جایی به بعد این ثبات می‌تواند نگران‌کننده بوده و صحه بر رکود تورمی بگذارد. شاخص قیمت تولید کننده نسبت به سال گذشته تنها 1.6 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که طبق گزارش‌های پیشین مرکز آمار ایران، شاخص قیمت تولید کننده بخش خدمات در سال 92 نسبت به سال 91، 24  درصد افزایش را تجربه کرده بود. این شاخص همچنین در سال 93 نسبت به سال 92، 19 درصد افزایش را تجربه کرده بود.

بنا بر گزارش مرکز آمار ایران، شاخص كل قیمت تولیدکننده بخش‌های خدمات در فصل تابستان 1396 به فصل قبل1.6  درصد افزایش یافته است. شاخص گروه «خدمات تعمیر وسایل نقلیه موتوری، موتور سیکلت و کالاهای شخصی و خانگی» در فصل تابستان 1396 نسبت به فصل قبل 2.8 درصد افزایش یافته است.

شاخص گروه «خدمات هتل و رستوران» نسبت به فصل قبل2.7درصد افزایش را تجربه کرده است.

این در حالی است که شاخص گروه «خدمات حمل و نقل، انبارداري و ارتباطات» هم نسبت به فصل قبل 1.0 درصد افزایش یافته است. گزارش‌ها تایید می‌کند؛ درصد افزایش‌ها ناچیز است.

همچنین شاخص گروه «خدمات واسطه گری‌های مالی (بیمه)» یکی از کمترین افزایش‌ها را تجربه کرده و  تنها 0.9 درصد نسبت به سال قبل بیشتر شده است.

در این بین، شاخص گروه «خدمات مستغلات، اجاره و فعالیت های کسب و کار» هم  یکی دیگر از شاخص‌های تولید‌کننده‌ها محسوب می‌شود که نسبت به فصل قبل 2.2درصد افزایش یافته است.

البته در این میان ثبات شاخص گروه «خدمات آموزش» را می‌توان اتفاق خوبی در کشور دانست. این شاخص در فصل تابستان 1396 برابر با 232.5 اعلام شده که نسبت به فصل قبل 1.0 درصد افزایش یافته است.

همچنین شاخص گروه «خدمات بهداشت و مددکاری اجتماعی»  نسبت به فصل قبل2.9 درصد افزایش را تجربه کرده است.

شاخص گروه «خدمات سایر فعالیت­های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی» نسبت به فصل قبل0.2 درصد افزایش یافته است.

گفتنی است شاخص قیمت تولید کننده بخش‌های خدمات مشتمل بر هشت بخش است که عبارتند از «تعمیر وسایل نقلیه موتوری، موتور سیکلت و کالاهای شخصی و خانگی»، «هتل و رستوران»، «حمل و نقل، انبارداري و ارتباطات»، «واسطه گریهای مالی (بیمه)»، «مستغلات، اجاره و فعالیت‌های کسب و کار»، «آموزش»، «بهداشت و مددکاری اجتماعی» و «سایر فعالیتهای خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی». گزارش شاخص قيمت توليد كننده بخش­هاي خدمات بصورت فصلی و سالانه منتشر می‌شود.

ثبات نگران‌کننده شاخص قیمت تولید کننده


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: