پول
نیوز؛ مازیاردانیالی- نام
فانتوم در دنیای خودرو با کمپانی رولزرویس و محصولات سوپرلوکس شناخته می شود.
اولین بار در سال 1925 بود که رولزوریس فانتوم یک معرفی و تا سال 1931 در انگلستان
و آمریکا روی خط تولید بود. از آن زمان تا کنون محصولات خانواده فانتوم با تمام
جذابیت های خود همچنان ادامه داشته و همواره عاشقان دنیای خودرو را غافلگیر می
کنند. اما امروز می خواهیم از فانتومی(شبح) صحبت کنیم که در سال 1977 میلادی رویت
شده و اساسا ارتباطی هم به کارخانه رولزرویس ندارد! برای ادامه این ماجراجویی باید
راهی منزلگاه خودروهای عضلانی و طراحی های تایم لس شویم، با پول نیوز همراه باشید.
ویلیام ال.میچل یکی از نام های بزرگ تاریخ کمپانی جنرال موتورز و صنعت خودروی آمریکا است که برای 42 سال تمام تلاش خود را برای ارتقا محصولات کمپانی مذکور انجام داد. وی یکی از اثرگذارترین افراد در طراحی تولیدات برند کادیلاک نیز محسوب می شود.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان دنیای خودرو، یکی از جذاب ترین آثار برجای مانده از میچل را باید پونتیاک فانتوم 1977 بدانیم. میچل برای تجربه ماجراجویی ذهنی خود امکانات زیادی در اختیار داشت از جمله بکارگیری شاسی پونتیاک گرند پریکس، جابجایی صندلی ها و همچنین یک درپوش موتور طولانی که ظاهری خاص و البته متفاوت به خودروی وی می داد. شاید یکی از مهمترین شباهت ها میان این فانتوم با فانتوم های رولزرویس همین درپوش موتور توسعه یافته و به نوعی طولانی باشد.
یک نکته قابل توجه در طراحی فانتوم 1977، بدنه یکپارچه آن
است که از بامپر خطی جلو تا فندرها و بامپر عقب را شامل می شود حتی کابین و ستون
های آن نیز از همین زبان طراحی پیروی می کنند تا همه چیز کم نقص به نظر آید. یکی
از جذاب ترین بخش های این خودرو در نمای پشتی خروجی دوقلوی سیستم اگزوز هست که حسی
از قدرت و سرعت را به مخاطب انتقال می دهد.
به رغم تمامی جذابیت هایی که این طرح همراه خود دارد هیچگاه
مورد توجه مدیران وقت جنرال موتورز قرار نگرفت و در رویدادهای مهم خودرویی جنرال موتورز
(سال1977 ) به نمایش گذاشته نشد.