کد خبر: ۲۵۸۱۵۴
۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶
0
تکذیب ادعای خاموش‌ بودن موقعیت‌یاب نفتکش ایرانیپول‌نیوز -معاون امور دریایی سازمان بنادر گفت: طبق قوانین بین‌المللی رمزگشایی جعبه سیاه کشتی باید توسط کشور سازنده و تحت پرچم انجام شود، بنابراین جعبه سیاه سانچی برای رمزگشایی به کشور پاناما می‌رود.

هادی حق‌شناس درباره آخرین جزئیات اطفای حریق در نفتکش ایرانی سانچی بیان کرد: ساعت چهار صبح امروز تیم تجسس و نجات چین توانست وارد نفتکش در حال سوختن سانچی شود که در این عملیات پیکر دو تن از خدمه این نفتکش در بخش پل فرماندهی یافته شد که در حال انتقال به بندر شانگهای است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: به دلیل درجه حرارت بالای در عرشه و کنار نفتکش، تیم تجسس و نجات موفق نشد بیش از نیم ساعت در نفتکش بماند و به اجبار خارج شدند.
وی بیان کرد: در حال حاضر عملیات اطفاء حریق و خنک کردن نفتکش به صورت همزمان در حال انجام است تا تیم تجسس و نجات بتواند مجدداً وارد نفتکش شود.

حق‌شناس با بیان اینکه سانچی به 260 مایلی شانگهای شیفت پیدا کرده است، گفت: تیم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با یدک‌کش به سمت نفتکش سانچی اعزام شده‌اند همچنین در حال حاضر تیم تجسس و نجات ایرانی هم روی یدک‌کش آماده کنار نفتکش سانچی منتظر هستند تا به محض فراهم شدن امکان ورود، وارد نفتکش شوند.

وی اضافه کرد: مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و وزیر تعاون، کار و رفاه در شانگهای حضور دارند و این به تسریع عملیات اطفا حریق و ورود به نفتکش کمک می‌کند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: فوم‌پاشی هوایی هنوز متأسفانه آغاز نشده است.

حق‌شناس درباره اهتمام چینی‌‌ها در اطفاء‌ حریق نفتکش ایرانی گفت: اولویت ما حفظ جان خدمه کشتی و سرنوشت آنها است، اما چینی‌ها حفظ محیط زیست دریا برایشان بیشتر اهمیت دارد، در این 7 روز چندان بد کار نکرده‌اند اما انتظارات ما را هم برآورده نکردند و از آنها خواسته‌ایم تلاش وافری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه جعبه سیاه (VDR) نفتکش توسط تیم چینی پیدا شد بیان کرد: طبق قوانین بین‌المللی سازمان جهانی دریانوردی (imo)، رمزخوانی جعبه سیاه باید توسط کشور سازنده و تحت پرچم کشتی انجام شود بنابراین این جعبه بابت رمزگشایی به کشور پاناما می‌رود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این ادعای «وال ستریت ژورنال»، مبنی بر اینکه نفت‌کش سانچی ایران و کشتی باری چینی چند ساعت پیش از حادثه سیستم مخابره سیگنال موقعیت مکانی‌شان ‌به سیستم‌های رهگیری خطوط کشتیرانی متوقف بود، بیان کرد: بیان چنین مطالبی کاملاً غیرتخصصی و غیرکارشناسی است و ما که در بطن کار هستیم این چند روز چنین چیزی را نشنیدیم.

حق‌‌شناس تأکید کرد: طبق قوانین بین‌المللی هرگونه تصمیم‌گیری و اظهار نظر درباره علت وقوع حادثه با بررسی جعبه سیاه و اطلاعات موجود در آن از روزهای قبل از وقوع حادثه تا پس از وقوع اتفاق، پس از رمزگشایی از جعبه سیاه و توسط تیم بررسی سانحه انجام می‌شود.

 یک فروند کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و تحت پرچم کشور پاناما که حامل 136 هزار تن میعانات گازی از مبدا بندر عسلویه به کره جنوبی بود، ‌روز 17 دی‌ماه امسال در ساعت 16:30 به وقت تهران در محدوده دریایی چین (160 مایلی بندر شانگهای چین) با کشتی باری چینی تصادم کرد و بر اثر این اتفاق بلافاصله کشتی نفت‌کش دچار انفجار و حریق شد.

پیش از این جسد یکی از خدمه این کشتی در ‌آب‌های اطراف نفتکش یافته و به بندر شانگهای منتقل شده بود و تاکنون در مجموع 3 پیکر یافته شده است که فعلاً شناسایی نشده‌اند.

همچنین جعبه VDR کشتی نفت‌کش نیز یافت شد که به زودی بازخوانی می‌شود.
منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: