April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
پول‌نیوز -پژو 405 slx:کمترین زحمتی که ایران خودرو می توانست به خود بدهد، فیس لیفت ناچیز 405 بود تا باز هم یک چهره ی آشنا با آرایش نه چندان مقبول ولی جدید به بازار خودرو وارد شود. همان موتور 1600 سی سی 16 سوپاپ، همان 110 اسب بخار، همان دیفرانسیل جلو، همان سیستم ترمز دیسکی، همان سیستم تعلیق، همان گیربکس 5 دنده–البته خوش سابقه- و همان مجموعه ی  405 آشنا، البته با اندکی به سازی در مصرف سوخت و فرمان پذیری.

تلاش ایران خوردو برای بومی سازی دو تجربه ی موفق پژو تا چه حد در خور تحسین است؟

گویی دوباره قرار است ایرانی ها تنها برای چراغ های متفاوت و رنگ نمای داخلی خودرو قیمت بیشتر از حدّ معمول بپردازند. نصب و جاسازی دو مه شکن گرد و کوچک نه چندان سازگار با طرّحی زاویه دار جلوپنجره ی 405، آوردن چراغ سوم ترمز به بیرون خودرو و نصب آن روی یک نیمچه اسپویلر فرمالیته، تغییر رنگ بندی چراغ عقب و دستکاری اندک در طرح و خطوط سپرهای پلاستیکی بدون کمترین تغییر در ارتفاع، پیکره و آیرودینامیک خودرو را واقعاً به زحمت می توان فیس لیفت نامید.

لازم به ذکر است که اگر الزامات سازمان ملّی استاندارد و برخی از نهادهای حکومتی و مجلس ایران در میان نبود، به زحمت می توانستیم شاهد دو ایربگ، سیستم ترمز ضد قفل و چند آپشن محدود ایمنی در این نوستالژی 1988اروپا باشیم. جالب اینکه به فراخور زمان و سال ساخت نیز، به مرور از بازه ی شمول خدمات پس از فروش این محصول کاسته شده و در آخرین مدل ها گویا صرفاً در حد 40 هزار کیلومتر می توان به گارانتی قطعات ایران خودرو برای پژو 405 slx امیدوار بود.

با تمام این اوصاف، گرچه امکانات و تجهیزات رفاهی 405 در ایران همیشه در حدّ کمترین ها بوده است، لیکن قیمت های آن در صدر به روزترین قیمت ها قرار گرفته است. به طوری که هر نوع جزئیاتی در محاسبه ی آن توسط کمپانی لحاظ شده و طیف متنوّعی از قیمت را برای یک مدل خودرو شاهد هستیم. هم اکنون قیمت پژو 405 slxدر نمایندگی های ایران خودرو 32 میلیون و 400 هزار تومان است.

قیمتی که در قیاس با 405 های دیگر چندان تفاوتی نشان نمی  دهد و قیمت پژو 405 GLX که سالیان متمادی است در ایران تولید می شود 29 تا 30 میلیون تومان است. البته لازم به ذکر است که با مجموعه ی این گلایه ها، پژو 405 کماکان خودروی تندرویی است که خانواده های ایرانی را به سفرهای متعدد بین شهری می برد. گرچه نام آن در صدر جدول تصادفات نیز همواره با چند مدل خودروی داخلی دیگر حضور بلامنازع داشته است.

سقف سرعت پژو 405 slx معادل 187 کیلومتر در ساعت تعیین شده و 100 کیلومتر ابتدایی این رقم را می توان در 13.2 ثانیه ثبت نمود. مصرف جاده ای موتور بنزین سوز این خودرو تا حدّی مطلوب بوده و در بازه ی 6 تا 7 لیتر در 100 کیلومتر قرار دارد. برای سیکل ترکیبی جاده و شهر نیز رقم 7.5 لیتر اعلام شده که البته با واقعیت موجود فاصله دارد.

 اگر بتوان در اوضاع آب و هوای کنونی ایران استاندارد آلایندگی یورو 4 را مطلوب عنوان کرد، پژو 405 slx در این زمینه هم حرفی برای گفتن دارد. شهرت موتور این خودرو نیز به "16 سوپاپ" نشان از بیگانگی مصرف کننده ی ایرانی با پیش پا افتاده ترین تکنولوژی ها در خصوص توان موتور دارد.

پژو 206 تیپ 2

تلاش ایران خوردو برای بومی سازی دو تجربه ی موفق پژو تا چه حد در خور تحسین است؟

تیپ 2 پژو 206 از سال 1382 در ایران تولید شد و تاکنون نیز ادامه دارد. خصوصیات موتور این خودرو در حالت عمومی همانند سایر 206هاست. حجم 1360 لیتری با 4 سیلندر و 8 سوپاپ با قدرت کمینه ی 75 اسب بخار و سیستم تزریق سوخت چند نقطه ای که به زحمت در 14 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد. پیش از این تیپ 2 با موتور TU3  تولید شده و مدلی از آن تحت عنوان TU3 A نیز عرضه شده است. پس از ورود 206 تیپ 5، عمده ی مدل های آن نیز با موتور TU5 عرضه شده است.

این موتور از استاندارد آلایندگی یورو 4 بهره می برد و به مدد جعبه دنده ی 5 سرعته ی دستی در مجموع چالاکی خاصی را برای 206 کوچک اندام فراهم کرده است.

بدنه ی کوچک حدود 900 کیلوگرمی پژو 206 به خوبی با موتور کم حجم هماهنگ شده و کارایی قابل قبولی را در حوزه ی شتاب گیری نشان می دهد. این موتور با مصرف سوخت بسیار کم، ( 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر) نهایتاً می تواند به سقف سرعت 170 کیلومتر در ساعت برسد.

جدیداً آپشن های ایمنی شامل دو کیسه ی هوا، ترمزهای ضد قفل با فنّاوری ABS, EBD, EBA سیتم قفل مرکزی و ضد سرقت، سیستم قطع جریان سوخت در مواقع اضطرار و ... به پژو 206 افزوده شده اند. امکانات رفاهی دیگری نیز در کابین نسبتاً کوچک پژو 206 تیپ 2 به چشم می خورد. البته مشکل جای پای سرنشین عقب همچنان در همه ی مدل های پژو 206 باقی است.

تیپ های مختلف پژو 206 البته با کمترین تمایزات در ظاهر و طرّاحی بیرونی و داخلی مواجه هستند. همه ی تیپ های پژو 206 همان تخم مرغ محبوب فرانسوی است که در سبقت های ناگهانی، به خوبی تغییرات شتاب را مدیریت می کند و با یک معکوس سریع، از خودروی جلویی خود به سرعت پیشی می گیرد. عمده ی تغییرات در این خودرو مربوط به مدیریت مصرف سوخت و بازدهی موتور است. گاهی نیز تجاربی در سیستم گیربکس مشاهده شده که در قیمت ها بیشتر مؤثر بوده تا در رضایت مصرف کنندگان.

قیمت پژو 206 تیپ 2 مدل 1396 در بازار کنونی ایران تا 32 میلیون و 900 هزار تومان رسیده است. البته تبادلات در بازار آزاد تابع فاکتورهای دیگری نیز هست که از آن جمله می توان به سابقه ی خوب 206 در نگاه مصرف کننده، دوام قطعات یدکی، مصرف پایین و ... اشاره نمود و همه این توصیفات سبب شده که به طرز عجیبی گاهی قیمت یک 206 تیپ 2 نمایشگاهی، بیشتر از یک 206 در نمایندگی ایران خودرو باشد.

به هر روی، از میان پژو 206 تیپ 2 و پژو 405 SLX که هر دو حاصل طبع آزمایی خط مونتاژ ایران خودرو هستند، به غیر از تفاوت کلاس های هاچ بک و سدان خانوادگی، که امری کیفی است و دخالت سلایق در آن وجود دارد، می توان مصرف کمتر و شتاب گیری حین حرکت بهتر را برای 206 همچون امتیاز لحاظ نمود. امّا طبیعی است که 405 در سفر های خانوادگی ، پاسخگویی بیشتری دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: