کد خبر: ۲۶۴۹۰۷
۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۰
0
وقتی پایه تجارت کشور روی دلار باشد، حتی معامله با اروپا را با ترس و لرز انجام می‌دهیم. وقتی پایه دلار باشد، پول ما در بانک‌های بین‌المللی بلوکه می‌شود. وقتی پایه تجار کشور دلار باشد در حوزه خلیج فارس کارمزدهای سنگین از تجار ایرانی گرفته می‌شود.
با ترس و لرز تجارت می‌کنیم!پول‌نیوز- بعد از اینکه ثبت سفارش با دلار ممنوع شد تا یکی دو روز رسانه‌ها، مسئولین و تجار به تحلیل عواقب این تصمیم پرداختند و بعد آن را رها کردند. گروه بورس، بانک و بیمه پول‌نیوز تصمیم گرفته که عواقب و تبعات ممنوع شدن ثبت سفارش با دلار را بیشتر بررسی کند. در این باره با  فاضل شنیور، نایب‌رئیس دوم کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران به گفت‌وگو نشستیم. او به خبرنگار ما گفت: دلار ممنوع شده، با ارزهای دیگر تجارت می‌کنیم!

شنیور افزود: بدون شک از اینکه تحت سلطه آمریکا نباشیم استقبال می‌کنیم. وقتی پایه تجارت کشور روی دلار باشد، حتی معامله با اروپا را با ترس و لرز انجام می‌دهیم. وقتی پایه دلار باشد، پول ما در بانک‌های بین‌المللی بلوکه می‌شود. وقتی پایه تجار کشور دلار باشد در حوزه خلیج فارس کارمزدهای سنگین از تجار ایرانی گرفته می‌شود. چرا باید اینگونه باشد؟

او به جلسه‌های متعدد در اتاق ایران در این باره اشاره کرد و افزود: به عنوان کسی که سال‌هاست در این حوزه فعالیت می‌کنم باید به شما بگویم که اگر ساز و کار درستی برای آن اندیشیده شود قطعا از ثبت سفارش با ارزهای دیگر استقبال می‌کنیم.

به گزارش پول نیوز در تاریخ نهم اسفند ماه ثبت سفارش با دلار ممنوع شد. این تصمیم بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی صورت گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر عمده تجارت ایران با کشورهایی است که ارز آنها یورو یا ارزهای محلی است و نقش آمریکا در تجارت بسیار ناچیز است و تجار و بازرگانان جسته گریخته می‌گویند که همین مقدار ناچیز دردسرساز شده است. عبدالرحمان ندیمی بوشهری، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی چندی پیش عنوان کرده بود: «مبنای ارز عملیات و فعالیت‌های بزرگ کشور با یورو است، اما اثر دلار در بازار و میان افراد بیشتر است که این رویکرد نیازمند اصلاح است. در حال حاضر نفت را به دلار نمی‌فروشیم. درست است که قیمت نفت را در دنیا با دلار محاسبه می‌کنند، اما قراردادهای نفتی ما با یورو است.»

آمارهای گمرک نیز نشان می‌دهد از حدود ۷/ ۴۲ میلیارد دلار واردات انجام شده در سال ۹۵، سهم کشورهای چین، هند، اتحادیه اروپا و انگلستان بیش از ۲۵ میلیارد دلار بوده که سهم ۶۰ درصدی از کل واردات را تشکیل می‌دهد. این درحالی است که ایالات متحده آمریکا سهم ناچیزی (یک درصد) از کل واردات دارد. آمار واردات در سال جاری نیز حاکی از تداوم روند سال گذشته است. به‌طوری که از حدود ۳۱ میلیارد دلار واردات انجام شده تا کنون، سهم کشورهایی که مبادلات غیردلاری انجام داده‌اند حدود ۶۲ درصد بوده است. واردات انجام شده از ایالات متحده آمریکا در سال جاری نیز حدود ۱۱۰میلیون دلار بوده که سهم ۴/ ۰ درصدی از کل واردات را داشته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: