کد خبر: ۲۶۹۱۷۲
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲
0
عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از تشکل یک کمیته برای مطالبات پیمانکاران ایرانی و تعیین تکلیف ۷۰۰ میلیون دلار پروژه بین ایران و اقلیم کردستان خبر داد.
تعیین تکلیف 700 میلیون دلار پروژه پیمانکاری ایران و اقلیم کردستانپول‌نیوز - ایران و اقلیم کردستان در سالیان گذشته روابط اقتصادی گسترده‌ای با یکدیگر داشته‌اند و به تازگی به منظور توسعه روابط و همکاری‌های اقتصادی در زمینه‌های مختلف از گسترش روابط بازرگانی و گردشکری هیاتی متشکل از فعالان اقتصادی و مسئولان دولتی از ایران به اربیل سفر کرده‌اند که جهانخبش سنجابی شیرازی درباره نتایج و دستاوردهای این سفر اظهار کرد: اجلاس توسعه همکاری اقتصادی ایران و اقلیم کردستان روزهای ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت ماه در شهر اربیل برگزار شد و هیاتی دولتی و خصوصی که شامل ۲۰۰ نفر از ایران در این اجلاس شرکت کردند.

تفاهم‌نامه ۱۲ بندی بین ایران و اقلیم

وی افزود: افزون بر اتاق‌های بازرگانی اقلیم کردستان، بازرگانانی از اتاق‌های بغداد، موصل، حله و نجف هم در این اجلاس شرکت داشتند. این اجلاس توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، ‌نخست وزیر اقلیم کردستان و وزیر صنایع دولت مرکزی عراق افتتاح و در چهار پنل موضوعی برگزار شد. بعد از برگزارش پنل‌ها تفاهم‌نامه‌ای در ۱۲ بند بین وزیر بازرگانی و صنعت اقلیم کردستان و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به امضا رسید.

این کارشناس اقتصادی مسائل منطقه ادامه داد: در اولین محور این تفاهم‌نامه قرار شد که یک کمیته توسعه روابط بین دو کشور شکل بگیرد، با توجه به مشکلات پیمان‌کاران از سال ۲۰۰۹ تا کنون در دولت مرکزی عراق و در اقلیم کردستان به دلیل نا امنی‌های پس از داعش و کاهش توان اقتصادی دولت عراق که دچار مشکلات متعددی شدند، مقرر شد یک کمیته مطالبات پیمانکاران ایرانی در اقلیم کردستان به طور مشترک با طرف ایرانی برقرار شود و ظرف حداکثر سه ماه حدود ۷۰۰ میلیون دلار پروژه را تعیین تکلیف کند.

بازارچه مشترک مرزی در پرویزخان و باشماق برقرار می‌شود

سنجابی شیرازی همچنین اظهار کرد: از سوی دیگر قرار شد که ایجاد بازارچه مرزی مشترک در پرویزخان و باشماق با فوریت در اولویت دو کشور قرار بگیرد و قرار شد کمیته مشترک اتاق‌های بازرگانی ایران و اقلیم کردستان شکل بگیرد. همچنین یک تور سرمایه‌گذاری از طرف ایران برای عراق برگزار خواهد شد و یک تور هم توسط طرف عراقی‌ برای ایران برگزار و زیرساخت‌های توسعه گردشگری بین دو کشور تقویت می‌شود.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: