April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۶۹۶۱۶
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
0
 پول‌نیوز - رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در سال 95 میزان تولیدات کشاورزی ما در سطح استان 7 میلیون و 333 هزار تن بوده که در حال حاضر این رقم به 7 میلیون و 999 تن رسیده است.

«مجتبی مزروعی» دیروز در همایش ملی مدیریت اقتصاد و اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: همانطور که می‌دانیم سلامت جامعه در گروی تغذیه سالم  بوده و وظیفه امنیت غذایی در کشور بر عهده وزارت جهادکشاورزی است. برای رشد و توسعه یک جامعه  نیاز داریم که افراد آن جامعه سالم باشند. شرط اصلی سلامت، غذای کافی و بهداشت است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: برای اینکه بتوانیم در بخش کشاورزی به یک تولید پایدار و توسعه یافته دست پیدا کنیم، نیاز داریم با توجه به ظرفیت و منابع به بهره‌وری آب به عنوان پایه تولید بپردازیم.

مزروعی خاطرنشان کرد: پایه تولید بخش کشاورزی آب است و باید برای کاهش مصرف همزمان با افزایش تولید و افزایش خرید در واحدهای تولیدی اقدامات موثری صورت بگیرد. 

وی با بیان اینکه همچنین نیروی انسانی ماهر یکی از ارکان اساسی است که باید به آن توجه ویژه شود، تصریح کرد: در این راستا دانش حرف اصلی را خواهد زد. ایران بهترین تولیدکنندگان ملی را در سطح کشور در اختیار دارد زیرا بیش از 50 درصد تولیدکنندگان نمونه ما دارای تحصیلات بالای کارشناسی هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه پایه اقتصاد مقاومتی ما بخش کشاورزی بوده، اضافه کرد: گاها ما نیروی انسانی باهوشی داریم که این هوشمندی آن ها صرف مدارک دانشگاهی نیست. بخش کشاورزی از این ظرفیت برخوردار است؛ یعنی نیروی انسانی از بدو تولد خیلی از موارد را یاد می گیرد و در بخش نیروی انسانی و سرمایه‌گذاری رابطه خوبی وجود دارد.

مزورعی گفت: آب و خاک و اقلیم نیز از عوامل مهم در مسائل کشاورزی و تولید است. برای تولید محصولات زراعی نیز نیاز به بستر لازم برای توسعه زراعت داریم.

وی با بیان اینکه برای تولید محصولات باغی نیز اقلیم از نکات بسیار مهم است، ادامه داد: از اول انقلاب تا سال 1395 میزان جمعیت شهری روستایی ما جابه‌جا شده و باید اشاره کرد در مقاطعی از زمان اقتصاد کشاورزی ما ضعیف بوده اما مسئولین بهآن توجهی نکردند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی افزود: میزان اشتغال ما در سال 95، 23.4 درصد از کل اشتغال استان بوده که در حال حاضر این میزان به 21.4 درصد رسیده است. در حال حاضر نیز این میزان به 21.1 درصد کاهش پیدا کرده که دلیل عمده آن سرمازدگی امسال بود.

مزورعی اظهار کرد: بیشترین میزان مهاجرت جمعیت روستاها در استان از سال 85 تاکنون شاهد بودیم. ما باید همواره تلاش کنیم مانع از فرار سرمایه شویم و آن را جذب کنیم. ارتقای بهره‌وری و منابع، توسعه محصولات و نهادهای کشاورزی، ارتقای بهره‌وری آب و راندمان آبیاری، حمایت موثر و ساماندهی فرآیند تولید و اصلاح نظام بازار محصولات کشاورزی و .. از برنامه‌های مهم اقتصاد مقاومتی بشمار می‌رود.

وی افزود: ما باید  امید را در کشاورزان خود ایجاد کنیم. امروزه تکنولوژی به ما این امکان را می‌دهد که با کمترین هزینه بذر خود را بکاریم و تولیدات خوبی را شاهد باشیم. در سال 95 میزان تولیدات کشاورزی ما در سطح استان 7 میلیون و 333 هزار تن بوده که در حال حاضر به 7 میلیون 999 تن رسیده است؛ یعنی در این زمینه شاهد رشد 627 هزار تنی بوده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های ما توجه به بازرگانی است، خاطرنشان کرد: ما در این بخش نیاز به صنایع فرآوری داریم. همچنین پروسه تولید به مصرف را باید به درستی نظارت کنیم. باید یک مدیریت یکپارچه از مزرعه تا سفره مردم را در نظر بگیریم، موضوع توجه به صنایع و تکنولوژی امروزه جزو دستاوردهای ماست.

وی یادآور شد: میزان صادرات ما در سال 95، 500 هزار تن به ارزش 650 میلیون دلار بوده که در سال 96 این رقم به 650 هزار تن با ارزش 80 میلیون دلار رسیده است.
منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: