April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۷۴۷۹۷
۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷
0
خرید تضمینی 66.5 هزار تن برگ سبز چایپول‌نیوز - رئیس سازمان چای کشور گفت: با آنکه در ابتدای برداشت برگ سبز چای به دلیل سرمازدگی بهاره ۶ درصد کاهش برداشت داشتیم، اما به دلیل بارندگی‌های مناسب بهار امسال این فاصله جبران شده و اکنون در برداشت دوم ۶ درصد رشد کرده است.

حبیب جهان‌ساز در مورد آخرین وضعیت خرید تضمینی برگ سبز چای در سال 97 خاطرنشان کرد: چین دوم برگ سبز چای آغاز شده و در مجموع تاکنون از ابتدای امسال 66 هزار و 418 تن برگ سبز چای به صورت تضمینی از چای‌کاران خریداری شده است.

وی افزود: 54 درصد از این برگ سبز چای درجه یک و 46 درصد آن برگ درجه دو است که تاکنون 83 میلیارد تومان از بهای برگ سبز چای را پرداخت کرده‌ایم و می‌توان گفت که تا 15 خردادماه هر چای‌کاری که برگ سبز چای را تحویل داده حساب آن را تسویه کرده‌ایم.

رئیس سازمان چای در مورد افزایش یا کاهش تولید برگ سبز چای با توجه به کاهش بارندگی در پایان سال گذشته و همچنین سرمازدگی بهاره گفت:‌ در چین اول 10 درصد کاهش برداشت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشتیم، اما به دلیل بهبود وضعیت بارش‌ها در بهار، این فاصله جبران شده و تاکنون در برداشت دوم 6 درصد از میزان برداشت مدت مشابه سال قبل هم جلوتر هستیم.

نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای در سال 97 برای برگ سبز درجه یک 27292 ریال و درجه دو 15283 ریال از سوی دولت اعلام شده است که نسبت به سال 96 بر خلاف قانون خرید تضمینی که می‌گوید باید مطابق با نرخ تورم قیمت‌ها افزایش یابد تنها 4 درصد افزایش یافت.

طی چند سال اخیر به دلیل حمایت‌هایی که در راستای به سازی و جوان سازی باغات چای انجام شده تولید برگ سبز چای در کشور افزایش یافته و به دلیل ارتقای فرآوری این محصول در کارخانجات برگ سبز چای بخشی از بازار از محل تولید داخل تامین می‌شود.

گیلان و مازندران حدود 25 هزار هکتار باغ چای دارد و بیش از 55 هزار خانوار در این 2 استان چایکارند.
90 درصد چای کشور در گیلان تولید می‌شود.
منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: