April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۷۹۲۷۰
۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
0
پول‌نیوز - تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی در شمال غربی ایران قرار دارد و با داشتن جاذبه های بسیار یکی از محبوب ترین شهرهای گردشگری ایران به شمار می رود. بدون شک یکی از جذاب ترین جاذبه های این شهر باغ گلستان است باغی که به عنوان قدیمی ترین باغ شهری تبریز معروف است و آب و هوایی خوب و چشم اندازهایی عالی دارد. می خواهیم درباره باغ گلستان تبریز حرف بزنیم، در ادامه ما را همراهی کنید.

بوستان ها همیشه از محبوب ترین جاذبه های شهرند، در سفر به شهرهای بزرگ همیشه بوستانی بزرگ و جذاب را پیدا می کنید که برای استراحتی کوتاه و لذت بردن از طبیعت به آنجا بروید. این بوستان ها با فضای سبز، چمن کاری ها، گل کاری های زیبا و فواره ها فرصت مناسبی را برای بودن در میان طبیعت در محیطی آرامش بخش ایجاد کرده اند.

همه این ویژگی هایی که گفتیم در مورد باغ گلستان تبریز هم صدق می کند، باغی که گرچه شکوه گذشته را ندارد اما امروز هم همچون گلستانی زیبا محل خوبی را برای تفریح و گشت و گذار به وجود آورده است. باغ گلستان در تبریز در سال ۱۳۰۸ هجری شمسی تاسیس شده و از بوستان های قدیمی کشور است. این باغ با مساحت ۵۲ هزار متر مربع در قسمت غربی شهر قرار دارد و پیرامون آن را خیابان های منجم، ملل متحد، نادری و قونقاباشی احاطه کرده اند.

تاریخچه باغ گلستان در تبریز

در سال های ابتدایی دهه ۱۳۰۰ شمسی به دستور استاندار قرار بر این شد که در محل ویرانه های گورستان گجیل، باغ و پارکی زیبا برای تفریح مردم بنا شود با اینکه ساخت این پارک مخالفانی داشت اما در نهایت در سال ۱۳۰۸ با ویرانی کامل گورستان این باغ سرسبز و خوش اب و هوا به عنوان اولین پارک شهری تبریز شکل گرفت و خیلی زود به تفرجگاهی محبوب در میان مردم تبریز تبدیل شد.

تعداد زیادی از مردم تبریز از باغ گلستان خاطرات بسیاری دارند و در میان عکس های قدیمی آن ها عکسی با چشم اندازهای این باغ به چشم می خورد چون این پارک با خاطرات چندین نسل از مردم تبریزی پیوند خورده است. امروز با وجود تمام تغییراتی که در این پارک اتفاق افتاده اما همچنان تعداد زیادی از خانواده های تبریزی برای یادآوری نوستالژی های گذشته هم که شده به این پارک می روند.

با قدم زدن در این پارک و تماشای درختان سربفلک کشیده به خوبی به قدمت بالای این پارک پی می برید. این پارک در زمان های گذشته از مراکز مهم تفریحی شهر بوده و کسانی که برای خرید به بازار سرپوشیده تبریز می رفتند برای استراحت مدتی را در زیر سایه سارهای درختان پارک می نشستند اما بعد از اینکه در سال ۱۳۷۴ دیوارهای باغ به دلایل ناشناخته از بین رفت جذابیت قبلی باغ کمرنگ شد و دیگر خانواده های کمتری برای استراحت روی این پارک حساب می کردند.

باغ گلستان در گذشته فضای سبزی گسترده و شهربازی کوچکی شامل چرخ و فلک، ماشین سواری، هواپیمای گردان، قطار و … داشت و به خاطر استفاده هیجان استفاده از این وسایل مورد استقبال خانواده ها و کودکان زیادی قرار می گرفت اما با ساخت پارک های دیگر در شهر این شهربازی در سال های پایانی دهه ۱۳۷۰ برچیده شد. بعدها هم برای ساخت ایستگاه مترو فضای سبز بخش جنوب غربی پارک از بین رفت.

اما سرانجام، برای اینکه باغ گلستان رونق بیشتری پیدا کند تا به حال اقداماتی در آن انجام شده که مجسمه شمس تبریزی و یادمان شمس تبریزی از جمله آن ها است. یادمان شمس تبریزی بعد از از بین بردن استخر، حوض، آبنماهای قدیمی و قطع تعداد زیادی از درختان قدیمی ساخته شد.

تا همین ۱۰ سال پیش آبنماهای زیبایی در پارک وجود داشت که طراوت خوبی را برای پارک به ارمغان می اوردند اما آبنمای ورودی به همراه تعداد دیگری از آبنماهای درونی از پارک جمع آوری شدند. برای اینکه مردم شهر تبریز و گردشگران بتوانند برای تفریح و استراحت به این پارک بروند تا به حال اقداماتی مثل کفسازی، گسترش فضای سبز، نصب نیمکت ها، گلکاری ها، نصب چراغ های مناسب و ساخت مرکز همایش کودک در این پارک انجام شده است.

در گوشه ای از پارک غرفه هایی برای فروش کتاب برپا شده که کتاب دوستان و فرهنگ دوستان را هم برای خرید کتاب به این پارک می کشاند. اگر اهل مطالعه هستید می توانید از این قسمت کتاب هایی با قیمت های مناسب پیدا کنید و برای مطالعه روی یکی از نیمکت های پارک بنشینید.

باغ گلستان در زبان آذری به گولوستان باغی معروف است و در نزدیکی آن جاذبه هایی مثل بازار تبریز، خانه‌ ی شهریار، عمارت شهرداری تبریز، ایل گلی، کندوان و مسجد جامع قرار دارد که می توانید در سفر به تبریز از آن ها هم دیدن کنید. تبریز آب و هوای سردی دارد پس برای راحتی در سفر و امکان بازدید از جاذبه هایش، فصل بهار و تابستان را برای بازدید از این شهر انتخاب کنید.

تبریز جاذبه های زیادی را در خود جای داده که بخشی از فرهنگ و تاریخ این شهر را به نمایش گذاشته اند کافیست سری به موزه ها و خانه های قدیمی این شهر بزنید تا با با گذشته و معماری این شهر به خوبی آشنا شوید. این شهر همیشه از شهرهای مهم ایران بوده و به همین دلیل جاذبه های تاریخی زیادی دارد.



منبع:اکوتوریسم

برچسب ها: گردشگری ، تبریز ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: