May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۸۴۲۶۳
۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵
0
آماده ایجاد بانک مشترک ایرانی- عراقی هستیمپول‌نیوز - الحمدانی گفت: باید از طریق بانک‌های محلی و مشترک استفاده می‌کنیم و در صورتی که بانک‌های ایران نیز مایل باشند می‌توانیم بانک‌های مشترک ایرانی - عراقی ایجاد کنیم.

جعفر الحمدانی رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق در نشستی مشترک میان فعالان اقتصادی ایران و عراق که در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار کرد: برخی از صنایع عراق در زمان جنگ با داعش آسیب دیده‌اند که با کمک ایران می‌توانیم این کارخانه‌ها را دوباره احیا کنیم.

وی، در ادامه استاندارد برخی از محصولات تولیدی در ایران را به چالش کشید و افزود: برخی از محصولات ایرانی که به عراق صادر می‌شوند  با استانداردهای کشور عراق همخوانی ندارند و این امر موجب بدنامی تولیدات ایرانی می‌شود که امیدواریم این موضوع رفع و محصولات ایران دارای استاندارد‌های بین‌المللی شود تا روابط اقتصادی دو کشور تضعیف نشود.

وی افزود: در شرایطی که کل دنیا عراق را رها کرده بودند، ایران امکانات مالی، نظامی و مردمی خود را برای کمک به کشورمان بسیج کرده بود و اکنون کماکان کمک می‌کند.

این مقام مسئول بیان کرد: ما باید پاسدار این لطف ایران باشیم و همچنین معتقدیم که اگر اکنون ایران در هرگونه فشار تحریم و حتی جنگ قرار گیرد حکومت عراق در کنار ایران خواهد بود.

الحمدانی تصریح کرد: به عنوان بخش خصوصی ما در چارچوب اتاق بازرگانی با ایران همکاری داریم؛ ایران فضل و لطفی به عراق برای فعال سازی اتاق‌های بازرگانی دارد که تروریست‌ها به این اماکن متعرض شده بودند.

وی تاکید کرد: ما به عنوان بخش خصوصی کنار ملت ایران هستیم و نمی‌پذیریم که دچار تحریم شود و تحت فشار بین‌المللی قرار گیرد.

رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق گفت:‌ همکاری‌های اقتصادی خود را با ایران گسترش می‌دهیم و امیدواریم که در روز‌های آتی بخش خصوصی عراق بتواند امتحان خود را پس دهد.

وی افزود: استکبار جهانی به دنبال ایجاد شر در منطقه است و می‌خواهد سیطره دیکتاتور‌ها را در منطقه ایجاد کند و مانع ملل آزاد باشد. اما ما می‌خواهیم با قرارگیری در کنار هم مقابل این شیاطین بایستیم.

رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق مشکلات موجود میان تجارت و فعالیت‌های اقتصادی دو کشور را ساده دانست و گفت: مشکلاتی که فعالان بخش خصوصی ایران درباره صدور ویزا و امکان تردد برای فعالیت‌های اقتصادی و خدمات مطرح می‌کنند به راحتی قابل حل است.

الحمدانی با بیان اینکه ما آماده هستیم که مشکلات پیش روی فعالیت‌های اقتصادی دو کشور را برطرف کنیم، گفت: میزان تجارت دو کشور در ماه‌های اخیر رشد زیادی داشته است که دلیل آن تضعیف نرخ تومان در برابر دلار است و عراقی‌ها کالا و خدمات زیادی را از ایران وارد می‌کنند.

وی تأکید کرد: این امر مانند چاقوی دو لبه به حساب می‌آید که باید به صورت حساب شده با آن روبه‌رو شد.

رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق گفت: تحریم‌های دیگر آمریکا علیه ایران در راه است، اما ما در کنار ملت و کشور ایران هستیم بر این مشکلات فائق خواهیم آمد.

الحمدانی یادآور شد: میزان مراجعه توریست زیارتی و درمانی به ایران بسیار زیاد شده که دلیل آن امر کاهش ارزش پول ایران در مقابل دلار و به صرفه بودن آن برای عراقی‌ها است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلات روابط بانکی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: برای رفع این مشکل ابزار‌های مختلفی وجود دارد که ما الان از آن‌ها استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم سرمایه‌های خود را انتقال دهیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: