April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۹۰۸۶۳
۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
0
اول از همه به یک قطعه موسیقی زیبا اثر (خانم دبورا هنسون کنانت اهل آمریکا - نام آهنگ: گرفتار شده) محصول سال 1990 می رسیم که موسیقی بسیار زیبایی بوده و یک قسمت بسیار کوتاه از آن در شروع آگهی های تلویزیونی توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته شده است ولی آیا استفاده از یک قسمت کوتاه از یک قطعه موسیقی در جهت شروع تبلیغات تلویزیونی کار درستی است؟!
آهنگ شروع تبلیغات رسانه ملی و سکته مخاطبان!!!
رادبه پرنده؛ در خلخالیم نوشت:

تعریف کپی رایت: حق نشر، حقّ تکثیر یا کپی رایت Copyright مجموعه‌ای از حقوق انحصاری است که به ناشر یا پدیدآورنده یک اثر اصل و منحصربه‌فرد تعلق می‌گیرد و حقوقی از قبیل نشر، تکثیر و الگوبرداری از اثر را شامل می‌شود. در بیشتر حوزه‌های قضایی، حق نشر از آغاز پدید آمدن یک اثر به آن تعلق می‌گیرد و نیازی به ثبت اثر نیست.

معادل این حق در نظام‌های حقوقی پیرو حقوق مدون حق مؤلف است.

دارندگان حق تکثیر برای کنترل تکثیر و دیگر بهره‌برداری‌ها از آثار خود برای زمان مشخصی حقوق قانونی و انحصاری دارند و بعد از آن اثر وارد مالکیت عمومی می‌شود.

هرگونه استفاده و بهره‌برداری از این آثار منوط به دریافت اجازه از ناشر یا پدیدآورنده آن اثر می‌باشد، استفاده در شرایطی که طبق قانون محدودیت یا استثنایی وجود دارد، مانند استفاده منصفانه، به دریافت اجازه از دارنده حق تکثیر نیاز ندارد.

دارنده حق تکثیر می‌تواند حقوق خود را به شخص دیگری منتقل کنند. (ویکی پدیا)

حال در مورد تکه ای از موسیقی پخش شده در شروع آگهی های تلویزیونی صدا و سیما؛ مخاطبین تلویزیون در حال تماشای یک فیلم سینمایی بوده و تمام توجه آنها معطوف آن فیلم شده است و چون میزان صدای تلویزیون را در حالتی نگه داشته اند که مناسب تماشای فیلم های سینمایی بوده که معمولاً در تماشای فیلم های سینمایی میزان صدا کمی بالاتر از میزان معمول می باشد که ناگهان صدای غیرعادی شروع تبلیغات باعث از بین رفتن آرامش اعضای خانواده، تمرکز ذهن و در نهایت کم میلی به ادامه مشاهده برنامه تلویزیونی می گردد!!

ساعت 15 بعد از ظهر یک قطعه موسیقی با تصنیفی زیبا از ایرج بسطامی به همراه گوینده شعر از رسانه پخش می شود و در مدت نیم ساعته پخش این برنامه آرامش خاصی بر محیط کار و یا معمولاً خانه حاکم می شود که به یکباره صدای شروع تبلیغات کل آن تصنیف زیبا را زیر سوال می برد!!!

یا شبکه مستند سیما در حال پخش یک مستندی از حیوانات بوده و تمام تمرکز مخاطب به آن معطوف شده است که ناگهان صدای شروع آگهی‌ها، تمام تمرکز مخاطب را به هم زده و حتی موجب نفرت و از دست دادن برنامه می گردد.

در زیبایی قطعه کامل موسیقی خانم هنسون تردیدی نیست ولی استفاده از یک قسمت بسیار کوتاه و بریده شده که سال های سال است در رسانه ملی از آن به عنوان زنگ هشدار شروع آگهی های بازرگانی استفاده می شود باعث از بین رفتن حوصله مخاطب و تنش های ناگهانی به مخاطب گردیده و کمتر کسی را می توان یافت که نسبت به این قطعه کوتاه واکنش مثبتی را نشان بدهد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: