April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
تصميم اخير وزارت صنعت چه تاثيري بر بازار خودرو خواهد گذاشت؟
کد خبر: ۲۹۳۹۴۸
۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸
0
60 درصد كاهش توليد در بازار خودرو به وجود آمده و حتي اگر بتوانيم 30 درصد اين ميزان را با تصميم‌ها و سياست‌هاي درست جبران كنيم، مي‌توان انتظار يك كاهش 40 تا 50 درصدي قيمت در بازار خودرو داشت.
مي‌توان به كاهش 50 درصدي قيمت‌ها اميدوار بودپول‌نیوز - روند نزولي دلار ادامه دارد اما قيمت‌ها پايين نمي‌آيد. دستورها و ابلاغيه‌ها و خط نشان‌ها هم هنوز كارگر نيفتاده. خودرو يكي از بازارهايي است كه قيمت‌ها در آن به شكل نجومي در عرض مدتي كوتاه بالا رفت اما پايين آمدن آن هزار اما و اگر دارد. خودروسازان مي‌گويند زيان‌ده شده‌اند و ديگر نمي‌توانند با نرخ سابق فعاليت خود را ادامه دهند. مردم هم توان پرداخت 50 ميليون تومان براي يك پژوي 206 ساده را ندارند.

اما وزير صنعت در يكي دو روز گذشته حامل خبرهاي خوشي بوده. رضا رحماني در جمع خبرنگاران اعلام كرد: قيمت در بازار خودرو كاهش پيدا خواهد كرد. او با رد نرخ كارخانه و نرخ بازار آزاد هر دو را غير منطقي دانسته و افزوده است: با فرمولي تازه قيمت خودرو را در بازار متعادل خواهيم كرد. به اين صورت كه قيمت خودروهاي كارخانه‌اي را تا 5 درصد زير قيمت بازار بالا خواهيم برد.

سپس و هفته بعد از اين افزايش، قيمت كارخانه را 5 درصد كاهش خواهيم داد و با اين فرمول تلاش مي‌كنيم كه قيمت‌ها را در بازار به تعادل برسانيم. آيا فرمول تازه وزير صنعت مي‌تواند قيمت ها را در اين بازار كاهش دهد؟ نظر فربد زاوه كارشناس صنعت خودرو مثبت است. او بر اين باور است كه اگر همه عوامل دخيل در بازار به خوبي كنترل شود مي‌توان انتظار داشت كه قيمت خودرو بين 40 تا 50 درصد كاهش پيدا كند.

عرضه بايد متناسب با تقاضاي واقعي شود

خودرو هم مثل بقيه بازارهاست. قيمت در همه بازارها، چه ارز، چه طلا چه گوشت و چه خودرو تابعي از عرضه و تقاضا است. زاوه با اشاره به اين موضوع در گفت‌وگو با پول نيوز ادامه مي‌دهد: اگر عرضه در هر بازاري متناسب با تقاضا نباشد، هر مكانيسمي براي كاهش قيمت، شكست خورده است. در عين حال اگر عرضه كننده كار خود را به درستي انجام دهد، قيمت بازار خودرو و هر بازاري متعادل خواهد شد و روند نزولي خواهد گرفت.

او مي‌گويد: به نظر مي‌رسد مسئولان بنا دارند كه دوباره عرضه خودرو در بازار را افزايش دهند و در چنين شرايطي بهترين تصميم اين است كه اجازه دهيم قيمت‌ها شناور شود. قيمت‌گذاري دستوري يك سياست شكست‌خورده بوده، است و خواهد بود.

به مردم تهمت نزنيم!

اين كارشناس صنعت خودرو ادامه مي‌دهد: فرقي ندارد قيمت دلار چقدر باشد. فاصله قيمت بازار و كارخانه موجب ايجاد يك تقاضاي كاذب مي‌شود. نمي‌شود مردم را براي طلب سود يا نياز به سرمايه‌گذاري در چنين شرايطي ملامت كرد.

زاوه مي‌گويد: وقتي شرايط سودآوري را براي مردم در بازار خودرو با اين اختلاف فاحش قيمت ايجاد كرده‌ايم نمي‌توان انتظار داشت جامعه براي كسب سود سراغ اين بازار نيايد و بعد كه با اين هجم از تقاضا مواجه مي‌شويم به مردم تهمت دلالي بزنيم.

خودرو مي‌تواند تا 50 درصد ارزان‌تر شود

كاهش قيمت در بازار خودرو به ميزان عرضه بستگي دارد. زاوه مي‌گويد: در حال حاضر، 60 درصد كاهش توليد در بازار خودرو به وجود آمده و حتي اگر بتوانيم 30 درصد اين ميزان را با تصميم‌ها و سياست‌هاي درست جبران كنيم، مي‌توان انتظار يك كاهش 40 تا 50 درصدي قيمت در بازار خودرو داشت.

برچسب ها: صنعت خودرو ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: