May 2024 13 / دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
چطور می‌شود جلوی سرعت رشد هزینه‌های زندگی را گرفت؟پول‌نیوز - سال 97 با تمام سختی هایش تمام شد و سال 98 خیلی زود از راه رسید. پیش‌بینی‌ها نشان ‌می‌دهد که متأسفانه سال جاری نیز از لحاظ معیشتی و درآمدی، چنگی به دل نمی‌زند و شاید حتی سخت‌تر نیز باشد. لذا باید از همین اول سالی کمربندها را محکم بست و آماده شد. اصطلاح «ریاضت اقتصادی» شاید چندان خوشایند نباشد اما صرفه‌جویی واژه بهتری است. در این شماره قصد داریم که تمرکزمان را روی هزینه‌ها و مخارج خانوار قرار دهیم. شاید درآمدها در سال پیش رو چندان افزایش نیابد و حتی کمتر شود اما با یک زندگی مقتصدانه و راهکارهای درست‌، می‌توان تا جای ممکن هزینه‌ها را کاهش داد. با ماه همراه باشید.

چطور می‌شود جلوی سرعت رشد هزینه‌های زندگی را گرفت؟
این سوال تمام کسانی است که جزو یک درصد ثروتمند دهک بالای درآمدی نیستند. اگر شما به دنبال روش‌هایی هستید که به سرعت، هزینه‌های به شدت رو به افزایش خود را کاهش دهید، ابتدا باید هزینه‌هایی را که هر هفته لازم است بابت آن پول بپردازید فهرست کنید. البته تأکید می‌کنیم: هزینه‌هایی که واقعاً ضروری هستند!

شما واقعا نیازی به سفارش غذای آن‌چنانی ندارید. شما واقعا نیازی به خرید عطر گران قیمت ندارید.
تنها با پیگیری این استراتژی شما قادر خواهید بود تا به‌طور منظم روی کاهش هزینه‌های خود متمرکز شوید.

این قضیه برای هزینه‌های نامنظم یا غیرجاری شما نیز صادق است، چرا که به طرز گول زننده‌ای در بلندمدت هزینه زیادی روی دست‌تان خواهد گذاشت. یک خرید اشتباه یا غیر لازم، با کمی برنامه‌ریزی معقول و محتاطانه به اضافه کمی تحقیق اضافی، قابل حذف است.
به یاد داشته باشید: یک سبک زندگی برنامه‌ریزی شده و غیر ولنگارانه، لزوماً به معنای یک زندگی بد یا خسته کننده نیست!

کاهش هزینه‌های روزانه (راه سریع)
هزینه‌های جاری برای یک فرد بزرگ‌سال بالغ (هزینه‌هایی که می‌توان از سر و ته آن زد ولی حذف نمی‌شود):
- غذا
- رهن و اجاره مسکن
- هزینه‌های تلفن همراه
- بیمه
- حمل و نقل
- محصولات بهداشتی
- هزینه قبوض منزل
هزینه‌های غیرجاری برای یک فرد بزرگ‌سال بالغ (که می‌تواند آن‌ها را حذف کرد یا به شدت کاهش داد):
- سفر
- پوشاک
- دارو (بستگی دارد)
- مراقبت از مو (مو، ناخن و غیره)
- هدیه
در ادامه به توضیح هر یک از موارد مذکور خواهیم پرداخت.

صرفه‌جویی پول غذا

1- غذا را با خود به دفتر یا محل کار ببرید

به جای این‌که دایم از بیرون فست فود سفارش دهید یا مواد غذایی با قند مصنوعی و بالا مصرف کنید، غذای سالم را درون منزل تهیه کنید و در محل کار گرم کنید.توصیه می‌کنیم مصرف غذاهای آماده و کنسروهای فاسد نشدنی مانند غلات و میوه‌های کنسرو شده، تن ماهی، خورشت آماده و غیره را ترک کنید (اگر از مصرف این غذاهای ناخواسته اجتناب کنید، در کنار صرفه‌جویی مالی از یک رژیم غذایی عالی بهره‌مند می‌شوید!).

2- اجتناب از خرید مواد غذایی آماده (به خصوص برندهای گران و خاص)

تا جایی که امکان دارد مواد اولیه را خودتان تهیه کنید و با آن غذا درست کنید. باور کنید که در بسیاری از غذاهای اصلی مثل شیر یا گوشت و تخم مرغ، مزه و طعم برندهای مختلف تفاوت چندانی نخواهد داشت؛ چه از فروشگاه بالا شهر خرید کنید، چه از مرکز شهر. همچنین تا می‌توانید به دنبال مواد غذایی با کمترین میزان مواد نگه‌دارنده و افزودنی باشید.

3- گوشت‌های ارزان‌تر را بهتر بپزید

روش‌هایی را بیاموزید که به وسیله آن بتوانید ماهی و گوشت‌های ارزان‌تر را با طعم بهتر و خوش هضم‌تر بپزید. با این روش می‌توانید، گران‌ترین قلم در فهرست خواربار خانواده خود را از لحاظ هزینه مدیریت کنید.

4- شام را گروهی میل کنید

اگر جمعی 10 نفره از دوستان، هر کدام 10 هزار تومان سهم خود را بپردازند، می‌توان یک لازانیای بزرگ یا هر نوع خورشت را به انضمام نوشیدنی تهیه و دور هم نوش جان کرد. تازه همنشینی با دوستان مورد علاقه و گپ زدن با آن‌ها را هم به مزایای این شب نشینی اضافه کنید.

صرفه‌جویی هزینه‌های حمل و نقل

5- یک دوچرخه برای خود دست و پا کنید

معمولا کسی هزینه‌های حمل و نقل خود را جدی نمی‌گیرد. با استفاده از دوچرخه می‌توانید پول بنزین ماشین و کرایه مترو و تاکسی را پس‌انداز کنید. به علاوه با ورزش کردن به سلامتی خود نیز کمک می‌کنید و از هزینه‌های بلندمدت بیماری تا حد زیادی در امان خواهید ماند.

6- از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید

اگر امکان خرید یا استفاده از دوچرخه برای شما فراهم نیست ایرادی ندارد. مسیرهای اتوبوس و مترو را شناسایی کنید و تا جایی که امکان دارد از اتومبیل شخصی یا تاکسی استفاده نکنید. همچنین شما خیلی از مسیرها را می‌توانید پیاده بروید. برای سلامتی هم بهترین روش است.

7- به سراغ CNG بروید

اگر هزینه زیادی را برای سوخت اتومبیل شخصی‌تان هدر می‌دهید، هرچه سریع‌تر به فکر گاز سوز کردن آن یا تعویض خودروی خود باشید. همچنین تا می‌توانید از خودروهای کم مصرف‌تر استفاده کنید.

صرفه‌جویی در خریدهای کلی

8- خرید آنلاین
شما با خرید آنلاین، نه تنها از هزینه‌های رفت و آمد و پول بنزین و اتلاف وقت جلوگیری می‌کنید، بلکه خریدهای به صرفه‌تر، با امکان مقایسه کامل بین گزینه‌های مختلف خواهید داشت.

9- وسیله‌های قدیمی و غیر ضروری خود را بفروشید
اجناس کارکرده و غیر ضروری خود را در سایت‌هایی نظیر دیوار و شیپور آگهی کنید و بفروشید.

ایده‌های جذاب بیشتر برای شما:

10- خریدهای کلی خود را از مراکز عمده فروشی شهرتان تهیه کنید
برای خریدهایی که ضرورت لحظه‌ای برای شما ندارند، مانند لوازم بهداشتی و شوینده، مواد غذایی فاسد نشدنی و حتی میوه‌جات و سبزیجات و ...، خود را به میادین اصلی شهر و عمده‌فروشی‌ها برسانید تا خرید به صرفه‌تری داشته باشید. (مکان‌هایی که خود رستوران‌ها از آن‌جا خرید می‌کنند)
هشدار! هنگام خرید از سوپرمارکت‌های سنتی مراقب باشید در محاسبه جمع قیمت اقلام اشتباه صورت نگیرد و حتماً هنگام خریدهای زیاد، فاکتور را از فروشنده درخواست کنید.

11- اسپری خوشبوکننده به‌جای ادکلن گران قیمت
حتماً لازم نیست برای خوشبو و معطر بودن، عطر یک میلیون تومانی به خودتان بزنید. یک اسپری 20 هزار تومانی خوش بو هم دقیقاً بوی بد را از شما دور می‌کند و مخارج شما را کاهش می‌دهد.

12- پرینت گرفتن
جوهر یکی از گران ترین مواد در دفتر کار و مغازه است و جوهر رنگی دو برابر هزینه دربردارد. لذا برای کاهش هزینه‌های تان و بهره‌وری بیشتر، چاپ سیاه و سفید را انتخاب کنید و اگر چاپگر شما گزینه‌های چاپ دو طرفه را نداشته باشد، ابتدا صفحات عادی را چاپ، کاغذ را مجدد وارد و صفحات را دوباره چاپ کنید. حاشیه‌های آن‌چه را که چاپ می‌کنید تا آن‌جا که ممکن است برای صرفه جویی در مصرف کاغذ گسترش دهید. در این صورت شما به حفظ محیط زیست هم کمک کرده‌اید.

13- مکالمات و حجم اینترنت تلفن همراه خود را به حداقل برسانید
برای چت کردن با دوستان به جای پیامک از یک سرویس چت رایگان مانند WhatsApp یا پیام‌رسان‌های متنوع رایگان استفاده کنید. برای تماس تصویری با دوستان در داخل یا خارج از کشور نیز از سرویس تماس رایگانی مانند اسکایپ استفاده کنید تا صورت‌حساب خود را به صفر (تا زمانی که شما یک اتصال WiFi مناسب داشته باشید) کاهش دهید.

14- برای خریدن بهترین بیمه وقت بگذارید
اکثر مردم وقت کافی برای جست‌وجوی بهترین بیمه را ندارند. نگاهی دقیق به حق بیمه‌ها و جبران خسارت شرکت‌های بیمه بیندازید و وضعیت رقبای جدید شرکت بیمه فعلی خود را بررسی کنید. سایت‌های زیادی در حال حاضر وجود دارند که انجام چنین مقایسه‌ای را برای شما بسیار آسان می‌کنند.

15- هنگام عقد قرارداد اجاره چانه‌زنی کنید
اگر شما از حسن اعتبار نزد صاحبخانه خود برخوردار باشید و رابطه خوبی با وی داشته باشید، این شانس را دارید که با یک چانه‌زنی به ظاهر بی‌فایده، مقداری از هزینه رهن یا اجاره خود را کم کنید. به هر حال چیزی را از دست نمی‌دهید. امتحان کنید.

16- بسته اینترنت ثابت خود را به اشتراک بگذارید
اگر شما هم در آپارتمان زندگی می‌کنید و همسایه‌های تان نیز از اینترنت ثابت استفاده می‌کنند، می‌توانید با داشتن یک مودم و یک طرح اینترنت نامحدود پرسرعت، هزینه‌های اینترنت خود را سرشکن کنید.

17- به اشتراک گذاری وسایل و منابع
منابع مشترک را برای بلوک آپارتمانی یا دوستان خود سازماندهی کنید. همه به یک ماشین شور فردی، دریل یا نردبان اختصاصی نیاز ندارند. می‌شود به‌صورت مشترک از چنین وسایلی استفاده کرد.

18- دقت در خرید لوازم الکتریکی
صرفه جویی در انرژی یعنی همه چیز. ساده ترین راه برای کاهش صورت‌حساب برق و گاز انتخاب لوازم کم مصرف است. جایگزینی لامپ‌های پرمصرف با مدل‌های مشابه کم مصرف‌تر، همیشه اولین و آسان‌ترین راه حل است.

19- خرید به صورت عمده
درباره آن حساس باشید و هزینه‌های هفتگی را به شدت کاهش دهید.

20- تعمیرات ساده را خودتان انجام دهید
با استفاده از آموزش‌های موجود در آپارات و سایر سایت‌های مشابه، در لوله کشی و بسیاری از خدمات ضروری دیگر، مهارت خود را بالا ببرید تا مجبور نباشید دوباره برای مشکلات ساده، هزینه زیادی را پرداخت کنید.

21- قبل از خرید هرچه می‌توانید تحقیق کنید
تحقیق زیادی قبل از تصمیم گیری بیشتر از آن‌چه فکرش را بکنید جلوی هزینه‌های اضافی شما را می‌گیرد. بیشترین پول خانوارها صرف هزینه‌هایی می‌شود که ناشی از آماده سازی غلط و برنامه ریزی بد است.

22- توقف کن و فکر کن: آیا واقعا به آن نیاز دارم؟
متأسفانه، بسیاری چیزها وجود دارند که ما دوست داریم آن‌ها را داشته باشیم درحالی که واقعاً هیچ نیازی به آن‌ها نداریم. این چیزها می‌تواند شامل هزینه‌های ورزشی لاکچری مانند اسکی، تعویض بی مورد خودرو، خرید آخرین نسخه گوشی و نرم افزارها، خرید بهترین مارک‌های مواد غذایی و نوشیدنی، صندلی‌های اداری چرم و بسیاری دیگر از وسایل لوکس تزیینی باشد.

مهم است که در طول زمان‌های استراحت قدری تأمل کنید و نگاهی گذرا به زندگی خود بیندازید، آن‌گاه متوجه خواهید شد که این تجربیات خوب و لحظات ناب است که در زندگی و ساختن خاطرات زیبای شما نقش برجسته‌ای دارند نه وسایل لوکس و اضافی.

زندگی بر اساس اصول علم اقتصاد و روان‌شناسی و تنظیم دخل با خرج به همه ما می‌آموزد که چگونه در انتهای ماه پول کم نیاوریم و دغدغه پرداخت قبوض را نداشته باشیم. ما فقط یک بار زندگی می‌کنیم، بنابراین تا می‌توانید سعی کنید از هر ریالی که کسب می‌کنید بیشترین بهره را ببرید!



منبع:خراسان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: