May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۰۴۶۸۳
۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
0
بر اساس پیش بینی های صورت گرفته رشد اقتصادی کشور چین در ربع اول سال می بایست تا ۶.۳ % رشد می کرد و در گزارش اخیر این میزان ۶.۴ درصد اعلام شده است.
رشد اقتصادی چین فراتر از انتظارات پیش رفت
پول‌نیوز - رشد اقتصاد چین در سه ماهه نخست انتظارات را تا 4/6% افزایش داد.

به گزارش پول نیوز به نقل از بی.بی.سی؛ رشد اقتصادی چین در سه ماه آغازین سال میلادی یعنی از آغاز ژانویه تا پایان ماه مارس کمی سریع تر از انتظارات رخ داد و این را آمار رسمی منتشر شده در روز چهارشنبه نشان داد.

خبرگزاری رویترز در سال گذشته پیش بینی کرده بود اقتصاد این کشور در ربع اول سال تا ۶.۳ %  رشد خواهد کرد و در گزارش اخیر این میزان ۶.۴ درصد بیان شده است.

این خبر حاکی از آن است که پکن بلاخره بعد از 29 سال گام‌هایی از جمله کاهش مالیات، برای ارتقای اقتصاد کند  این کشور برداشته است، در حالی که تلاش می‌کند تا بدهی‌های خود را بالا نبرد.

دومین اقتصاد بزرگ جهان همچنین با روند ملایم تری از تقاضا برای محصولات خود و نیز یک جنگ تجاری با آمریکا رو به رو است. نرخ رشد اقتصاد چین به دلیل تاثیر بالقوه آن بر اقتصاد جهانی به شدت از سوی صاحب نظران تحت نظر است.

آخرین نمودار آماری رشد اقتصاد این کشور، با نرخ ۶.۴ درصدی که در سه ماه آخر سال ۲۰۱۸ اعلام شد، همسو بوده‌ است. این نتیجه نشان دهنده بهبود یافتن وضعیت فروش خروجی کارخانه ها و افزایش تولیدات صنعتی است که برای چین جهش 8.5% را در ماه مارس به ارمغان آورد. داده‌های دیگر روز چهارشنبه نیز بهبود یافتند. خرده‌فروشی برای ماه مارس ۸.۷ % نسبت به سال قبل افزایش یافت، و سرمایه‌گذاری ثابت دارایی از یک سال قبل تا ماه مارس ۶.۳ % گزارش شده است.

در حالی که صاحب نظران اقتصاد چین توصیه می کنند با آمار رسمی تولید ناخالص چین با احتیاط برخورد شود، داده‌ها به عنوان یک شاخص مفید از مسیر رشد کشور دیده می‌شوند.

با این حال پکن پیش‌بینی می‌کند که در ادامه سال جاری رشد کندتری، حدوداً بین ۶ تا ۶.۵%، کمی کمتر از هدف گذاری سال 2018 داشته باشد.

دولت چین در حال تلاش برای دور شدن از رشد ناشی از صادرات که بیشتر به مصرف داخلی بستگی دارد، است. سیاست گذاران در چین تلاش‌هایی را در ماه‌های اخیر برای حمایت از اقتصاد انجام داده اند. از جمله ی این مجاهدت ها کاهش برخی مالیات‌ها، سرعت بخشیدن به پروژه‌های ساخت‌وساز و کاهش سطح ذخایر ارزی مورد نیاز بوده است که سبب افزایش شیب رشد این کشور شده است.

ایوان پریچارد تحلیلگر اقتصادی معتقد است چین در کوتاه مدت باید احتیاط کند زیرا با این رشد اعتبار احساسات تقویت می شود چین اگر دقت نظر لازم را نداشته باشد این اوضاع ادامه به زودی به پایان می رسد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: