April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه ی نامگذاری سال 1398 به سال رونق تولید توسط مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای؛
کد خبر: ۳۰۴۷۵۹
۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵
0
آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبري پس از نامگذاری سال 97 به سال «حمایت از تولید ملی»، این بار شعار سال 98 را «رونق تولید» خواندند با این امید که با مساعدت همگان کشور از بحران های اقتصادی سربلند بیرون بیاید.
پول‌نیوز - نرخ تورم در ایران عدد ثابتی ندارد و سالانه بسته به سیاست های اقتصادی عدد متفاوتی را تجربه می کند. بیشترین نرخ تورم در ایران در بهمن ماه سال 97 توسط مرکز آمار ایران عددی معادل 39.6% را در کل مناطق ایران اعلام کرد. بانک مرکزی این شاخص را در سال 92 برابر 34.7 % اعلام کرده بود. نقدینگی سرسام آور این سال ها، کاهش قدرت خرید مردم، افزایش تقاضا و کاهش عرضه، بی ثباتی بازار ارز و دخالت های دولت در بازار را همگی را می توان از عوامل رشد پی در پی نرخ تورم به شمار برد. نرخ احتمالی این شاخص برای امسال از نظر اقتصاددانان، با توجه به وضعیت بین المللی و بی ثباتی فضای کسب و کار و عدم سرمایه گذاری تا 70% پیش بینی شده است.

میزان صادرات کالا های غیر نفتی در دوره ی روحانی


افزایش صادرات کالا های غیرنفتی یکی از پایه‌های توسعه اقتصادی ایران استکه در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است.بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای استقرار دولت روحانی تاکنون حجم صادرات غیر نفتی ایران به بیش از ۲۲۴ میلیارد دلار رسیده استکه این رقم نشان دهنده رشد 72.2 میلیون دلاری نسبت به سال 91 است.

همچنین بر اساس گزارش سالانه گمرک تا سال 95 عمده ی صادرات کشور صرف میعانات گازی شده است.

افزایش صادرات غیر نفتی یکی از مهمترین اهدافی است که دولت ها در تمامی سال های گذشته مد نظر قرار داده اند با این حال هنوز هم تکیه ی اصلی اقتصاد ایران به نفت است و این نکته سبب می شود نوسانات قیمتی و فروش یا عدم فروش بشکه های نفت و تصمیمات بین الملل وضع اقتصاد ایران را متاثر سازد.

از تلاطم های تورم  تا نرمش های تولید

تولید در سایه ی تورم

اقتصاد ایران در این سال ها دوشادوش نرخ تورم حرکت کرده است. نرخ بالای تورم در این سال ها و تحریم های بی سابقه ی بین المللی، کمبود های ارزی ناشی از اعمال محدودیت های مبادلاتی و مالی و افزایش بی سابقه ی نرخ ارز و پایین آمدن ارزش پول ملی، راه تولید را هرچه ناهموارتر کرده است. در این شرایط با وارد کردن محصولات خارجی، تولیدکننده ی داخلي نیز خود را تنها و ناامید می یابد. تحقق تورم پیش بینی شده موجب می شود که بازار اقتصادی در ایران کوچکتر از اندازه فعلي شود و بنابراین سطح رقابت در بسیاری از حوزه ها افزایشیابد. راهکاری که برای این وضعیت شاید به نظر مطلوب بیاید مدیریت نقدینگی و جهت دهی به آن، استفاده از ظرفیت های بازار و ایجاد اشتغال برای نیروهای کار جوان است.

نهایتا آنچه دست تولید را خواهد گرفت بئدجه است. بودجه سالیانه، نماد توافق جمعی برای بازتوزیع منابع ملیاست و منبع اصلی بودجه نیز سرمایه‌های ملی است و دولت باید کارگزار مردم در تصمیم‌گیری درباره شیوه هزینه‌ کردن منابع و سرمایه‌های ملی باشد.با این همه محمد فاضلی جامعه شناس سوال مهمی را به ما یاد آوری کرده است آن هم اینکه بودجه 1398 چگونه صرفه‌جویانه و مناسب برای مقابله با تحریم‌هایی است که هدف‌شان افزودن بر رنج و مصائب این ملت و تضعیف ایران است، طراحی شده است؟ تفاوت بودجه تحت تحریم امسال و بودجه سال گذشته چیست؟ اين ها سوالاتي است كه كسي جز دولت توان پاسخگويي به آن را ندارد و گوش های ما منتظر پاسخ این سوالات خواهد ماند.

برچسب ها: نرخ تورم ، رونق تولید
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: