May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۰۹۳۳۳
۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶
۱
بر اساس گزارش صندوق صلح جهانی، ایران با 454 بیلیون دلار تولید ناخالض داخلی و امتیاز بین 89-80 در معرض ریسک بی ثباتی اقتصادی قرار دارد./ آمریکا، چین و ژاپن جزو کشور های با ثبات جهان نیستند.
کشور ها از لحاظ ثبات، برابر نیستند. بعضی ها غنی هستند، برخی فقیر هستند، برخی خشونت آمیز هستند و بعضی ها امن هستند. صندوق بین المللی صلح که یک سازمان غیر دولتی مبتنی بر ایالات متحده است، هر ساله 174 کشور را بر اساس میزان ثبات کشوری رتبه بندی می کند. داده ها بر اساس شاخص های اقتصادی، میزان امنیت، قدرت جناح ها و سایر شاخص ها مورد تحلیل و مقایسه قرار می گیرند. هر کشور بر مبنای داده هایش نمره ای از شاخص ها می گیرد و از 1 تا 174رتبه بندی می شود. هر چه نمره ی شاخص ها بالاتر باشد، کشور ها ناپایدار تر هستند. در ادامه شما از گزارش این داده ها متعجب خواهید شد.


شاخص ثبات به ابر قدرت های اقتصادی پوزخند زد!

به گزارش پول نیوز به نقل از بانک اطلاعاتی هاو ماچ و گزارش سالانه شاخص ثبات جهانی؛ یمن در  تازه ترین رتبه بندی در جایگاه ناپایدارترین کشور قرار گرفته است و سومالی به دومین کشور بی ثبات جهان تبدیل شده است. همچنین اروپای غربی، به ویژه کشورهای نوردیک (فنلاند، نروژ، دانمارک، سوئد و ایسلند) همچنان به عنوان پایدارترین کشورهای جهان رتبه بندی می شوند. بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان ( ایالات‌متحده ، چین ، ژاپن ) به طور قابل‌توجهی از لیست ده کشور با ثبات برتر غایب هستند. همچنین اکثر غالب کشورهای قاره آفریقا در جهان ناپایدار هستند در حالی که کشور های اروپای غربی اکثراً با ثبات هستند. 

 ده کشور بی ثبات جهان

یمن با شاخص شکنندگی 113.5 و تولید ناخالص داخلی31.3بیلیون دلار در مرتبه ی اول جهان سپس به ترتیب سومالی، جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، سودان جنوبی، افغانستان، زیمبابوه، گینه و هائیتی جزو بی ثبات ترین کشور های جهان رتبه بندی شده اند.

با ثبات ترین کشور های جهان
با ثبات ترین کشور جهان بر اساس این بررسی؛ فنلاند با شاخص شکنندگی: 16.9 و تولید ناخالص داخلی 252 بیلیون دلار است و سپس به ترتیب نروژ، سوئیس، دانمارک، استرالیا، ایسلند، کانادا، نیوزیلند، سوئد و در نهایت لوکزامبورگ قرار دارند.
 

اطلاعات منتشر شده از کشور های باثبات شگفت انگیز تر از آمار کشور های بی ثبات است. کشور های نوردیک 50٪ از 10 کشور برتر جهان را تشکیل می دهند . کشورهای اسکاندیناوی دارای عادلانه ترین و برابر ترین اقتصاد جهان است. از طرف دیگر کشور های اروپای غربی در حالی جایگاه 70 درصد از 10 کشور برتر را به خود اختصاص می دهند که از نظر امنیت ، اقتصاد و مهم‌تر از همه نابرابری اقتصادی امتیاز بالایی کسب کرده اند.  

همچنین در حالی که بین تولید ناخالص داخلی و ثبات رابطه ی همبستگی وجود دارد، اما سه اقتصاد برتر جهان ( ایالات‌متحده ، چین و ژاپن ) جایی در بین 10 کشور برتر جهان ندارند.  ایالات‌متحده حتی در 20 کشور برتر نیز وجود ندارد بلکه رتبه26 ام را در بین کشور های جهان به خود اختصاص داده است. همچنین ژاپن در رده ۲۲ قرار دارد و چین در رده 90 و در معرض خطر قرار دارد. به عبارت دیگر چین ، علی‌رغم اینکه دومین اقتصاد بزرگ جهان است اما در بین 100 کشور در معرض ریسک بی ثباتی قرار دارد.


بر اساس این گزارش ایران با 454 بیلیون دلار تولید ناخالض داخلی در شاخص ثبات در امتیاز 80 تا 89  همراه با 28 کشور دیگر از جمله ترکیه و لبنان در معرض ریسک بی ثباتی اقتصادی قرار دارد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
France
23:40 - 1398/03/20
آخه عزیز من پوزخند زد هر چی زد این تیترای عقده ای وار رو تا ابد هم بزنی اوناها ابرقدرت هستند و باقی ته چاه
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: