April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
نرخ خريد تضميني برگ سبز چاي افزايش يافت
کد خبر: ۳۱۲۶۸۱
۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲
0
چاي ايراني نه ميان ما، بلكه ميان جهانيان مشهور است. با اين وجود تمايل ذائقه ايراني به چاي خارجي از يك‌سو و كاهش توليد چاي داخلي از سوي ديگر باعث شده كه تنها يك پنجم بازار چاي دست توليدكننده‌ هاي ايراني باشد.

پول‌نیوز - بالاخره نرخ خريد تضميني برگ سبز چاي افزايش پيدا كرد. در شرايطي كه كشاورزان در اقصي نقاط كشور نسبت به مشكلات اقتصادي خود دست به اعتراض و اعتصاب زده بودند، بالاخره در ماه گذشته اعلام شد كه نرخ خريد تضميني برگ سبز افزايش پيدا كرده تا بلكه كمي از بار فشار اقتصادي بر چاي‌كاران كاسته شود. بر همين اساس و تاکنون بیش از ۶۳ هزار تن برگ سبز به ارزش ۲۰۵ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری و از این میزان حدود ۱۴ هزار و ۳۰۰ تن چای خشک استحصال‌شده است. با اين وجود برخي از كشاورزان هنوز بر اين باورند كه نرخي كه براي برگ سبز تعريف كرده‌اند، برگ سبز نيست و قيمت امروز برگ سبز يك چهارم قيمت واقعي است.

بازار از دست رفته چاي
چاي؛ اين كالاي استراتژيك ايراني‌ها

چاي از سفره ايراني‌ها جدا نمي‌شود. اهميت چاي براي دولت‌ها و مردم آنقدر زياد است كه تقريبا يكي از اصلي‌ترين يارانه‌هاي دولت به اين حوزه اختصاص پيدا مي‌كند. با اين وجود، بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه توليد چاي داخلي به شدت كاهش پيدا كرده است. امروز كارخانجات توليد چاي با 15 درصد ظرفيت خود كار مي‌كنند. اين در حالي است كه در دهه هفتاد سه برابر ميزان كنوني چاي سبز توليد مي‌كرديم؛ 300 هزار تن. امروز اما توليد يك‌سال‌مان تا مرز 100 هزارتن كاهش پيدا كرده است و به همين واسطه چاي خشك داخلي كمتري در كشور داريم. پيش بيني مي‌شود تا پايان امسال نهايتا 25 هزار تن چاي خشك توليد كنيم.

نرخ خريد تضميني 33 درصد افزايش يافته است

افزايش 33 درصدي نرخ خريد تضميني برگ سبز چاي در سال جاري، احتمالا يكي از سياست‌هاي احياي دوباره چاي ايراني است. وزارت جهاد كشاورزي نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای را کیلویی 3600 تومان و درجه دو 2200 تومان اعلام و توضيح داده كه مابه التفاوت خريدهاي قبلي هم به زودي به حساب چاي‌كاران واريز مي‌شود. گفتني است قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای در سال 97 برای برگ سبز درجه یک 2700 تومان و درجه دو 1500 تومان اعلام شده بود


تنها يك پنجم مصرف را توليد مي‌كنيم

چاي ايراني نه ميان ما، بلكه ميان جهانيان مشهور است. با اين وجود تمايل ذائقه ايراني به چاي خارجي از يك‌سو و كاهش توليد چاي داخلي از سوي ديگر باعث شده كه تنها يك پنجم بازار چاي دست توليدكننده‌هاي ايراني باشد. ايراني‌ها حدود بيش از 120 هزار تن چاي خشك در سال مصرف مي‌كنند و اين در حالي است كه ما در بهترين حالت، 25 هزار تن توليد داخلي خواهيم داشت.

در حوزه صادرات هم آمارهاي استخراج شده از گمرك نشان مي‌دهد كه تا دي ماه سال گذشته، 12 هزار و 571 تن چای خشک ایرانی به ارزش حدود 18 میلیون دلار به ۳۴ کشور صادر شده است.

برچسب ها: برگ سبز چای ، چای
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: