کد خبر: ۳۱۳۹۴۴
۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳
0
چین می گوید کاهش ارزش یوان را با هدف تقویت واحد پول انجام داده است. ولی آمریکا آن را اقدامی آگاهانه علیه مبادلات بازرگانی بین‌المللی می‌داند.

پول‌نیوز - دونالد ترامپ چین را متهم به دستکاری در ارزش یوان، واحد پول خود کرده است. آمریکا نگران آن است که چین از واحد پولی خود همچون سلاحی در جنگ تجاری با آمریکا بهره گیرد. ترامپ این سیاست را به زیان چین دانسته است.

 

به گزارش پول نیوز، از جنگ ارزی سخن می‌رود. ارزش واحد پول چین در قیاس با دلار آمریکا به نازل‌ترین سطح خود ظرف ۱۱ سال گذشته رسیده است. چین مدعی است که کاهش ارزش یوان با هدف تقویت واحد پول صورت گرفته است. حال آنکه آمریکا آن را اقدامی آگاهانه علیه مبادلات بازرگانی بین‌المللی می‌داند.

 

به طور مصنوعی ارزش یوان پایین آورده شده است

 

به‌رغم آنکه کاهش ارزش یوان به میزان اعلام شده از منظر اقتصادی تاثیر فوق‌العاده‌ای بر بازرگانی بین‌المللی ندارد، اما کارشناسان از این اقدام چین به‌مثابه یک اقدام نمادین در جنگ تجاری دو کشور یاد می‌کنند.

 

گفته می‌شود که این اقدام بانک مرکزی چین واکنشی به سیاست حمایت‌گرایانه دولت ترامپ در بازرگانی خارجی دو کشور آمریکا و چین است.

 

ترامپ اعلام کرده است که از روز اول سپتامبر بر روی ۳۰۰ میلیارد دلار از واردات آمریکا از چین تعرفه‌های گمرکی بیشتری وضع خواهد کرد.

 

از سویی دیگر قرار است که استیو منوچین، وزیر دارایی آمریکا، به زودی با هدف از بین بردن آنچه واشنگتن "برتری های رقابتی غیرمنصفانه" چین از طریق دستکاری در ارزش پول خود خوانده است، موضع تازه واشنگتن را به اطلاع صندوق بین المللی پول برساند.

 

ناظران معتقدند که اقدام تازه آمریکا هرچند نمادین است، چین را خشمگین و تجارت بین این دو غول اقتصادی دنیا را سخت تر خواهد کرد.

 

به طور مصنوعی ارزش یوان پایین آورده شده است

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه پیش از اعلام تصمیم وزارت دارایی در شبکه توییتر نوشت: "چین همیشه در ارزش پول خود دست برده تا کسب و کار و کارخانه های ما را به سرقت ببرد، به مشاغل ما لطمه بزند، حقوق کارگران ما را پایین نگه دارد و به قیمت محصولات کشاورزان ما صدمه وارد کند."

 

آمریکا می گوید چین برای تقویت صادرات خود ارزش یوان را عمدا پایین نگه می‌دارد؛ این در حالیست که چین می‌گوید صرفا می‌خواهد از بی‌ثباتی پول این کشور جلوگیری کند.

 

تعرفه‌های جدید احتمالا طیف وسیعی از کالاها از موبایل تا لباس را شامل شود.

 

آقای ترامپ گفته که این تعرفه از یک ماه دیگر یعنی اول سپتامبر اعمال می‌شود.

 

تعرفه جدید یک روز پس از بازگشت هیات مذاکره‌کننده آمریکایی از شانگهای چین اعلام شد.

 

دونالد ترامپ پیش از این هم ۲۵ درصد تعرفه‌ برای حداقل ۲۵۰ میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین وضع کرده بود.

 

کارشناسان هشدار داده‌اند که جنگ تجاری دو غول اقتصادی دنیا می‌تواند ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد؛ نبردی فرسایشی که می‌تواند پیامدهای جدی برای اقتصاد جهانی داشته باشد.

 

چگونه اختلافات تجاری آمریکا وچین به این مرحله رسید؟

 

اختلافات تجاری چین و آمریکا از اولین روزهای روی کار آمدن دولت آقای ترامپ آغاز شد.

 

آقای ترامپ در مبارزات انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶، بارها چین را به شیوه تجاری ناعادلانه متهم کرد.

 

رئیس جمهور آمریکا همچنین خواستار کاهش کسری تجاری آمریکا با چین شده که به گفته او به محصولات آمریکایی صدمه می‌زند.

 

آمریکا و چین از سال گذشته برای میلیاردها دلار کالا دیگری تعرفه‌هایی وضع کردند.

 

با وجود چند دور مذاکره، دو کشور هنوز نتوانسته‌اند برای پایان دادن به این جنگ تجاری، به توافقی دست یابند.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: