April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۵۷۵۵
۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۹
0
شریعت مدار گفت: براساس امضای سند بهره وری آب تا پایان برنامه میزان صرفه جویی آب به ۳۳ درصد و تولید محصولات کشاورزی به ۱۳۴ میلیون تن می‌رسد.

پول‌نیوز - محمدحسین شریعتمدار مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی در هفتمین همایش سراسری کشت محصولات زراعی (آغاز سال زراعی ۹۹-۹۸) که در محل وزارت جهاد کشاورزی در حال برگزاری است، با اشاره به انعقاد تفاهمنامه افزایش بهره‌وری آب بین وزارت جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی ایران، اظهار کرد: سند بهره‌وری آب با موافقت وزیر جهاد کشاورزی، در آذر ۹۷ بین این ۲ نهاد به امضاء رسید و ۲۴ راهبرد در این سند نوشته شده است.

وی افزود: بر اساس این سند، سطح زیر کشت، عملکرد، تولید و میزان بهره‌وری آب در مورد تک تک محصولات، باید امسال نوشته شده و پنج سال دیگر این روند تکرار شود.

تولید محصولات کشاورزی به 134 میلیون تن می‌رسد

شریعت مدار با اشاره به اینکه در پایان افق ١٠ ساله، صرفه‌جویی آب به ٣٣ درصد می رسد، بیان کرد: بر اساس محاسباتی که انجام شده، در طول این برنامه ۲۹ میلیارد مترمکعب آب معادل ۳۳ درصد، صرفه‌جویی خواهد شد؛ ضمن اینکه به ١٣٤ میلیون تن تولید کشاورزی خواهیم رسید. براساس تقسیم بندی سازمان ملل، ما در مرحله تنش آبی هستیم و به مرحله کمبود مطلق نرسیدیم.

وی با اشاره به چالش‌های منابع آب در کشور از جمله کاهش ذخایر سفره‌های زیرزمینی، افزایش تعداد چاه‌ها و شورشدن آب‌های زیرزمینی، گفت: تعداد چاه‌های عمیق از ۱۳ هزار حلقه در سال ۵۱ به ۱۹۴ هزار حلقه در سال ۹۴ رسیده است.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران، تصریح کرد: تا قبل از سال ۸۰ به طور متوسط سالی ۶ دشت ممنوعه اعلام می‌شد که از سال ۸۰ به بعد به سالی ۱۶ دشت افزایش یافته است.

شریعتمدار از کاهش چشمگیر رواناب‌های کشور در یک دهه اخیر خبر داد و گفت: فرونشست دشت‌ها سال به سال تشدید می‌شود و پایداری سرزمین را دچار مشکل کرده است.

وی، چالش‌های آب و اشتغال را ۲ بحران کشور دانست و افزود: پشتوانه کشور برای عبور از بحران آب، خیل عظیم کشاورزان و توسعه سریع تکنولوژی است.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ۳۰ سال پیش برای امنیت غذایی هر نفر در روز ۶ مترمکعب آب صرف می‌شد که هم اینک به ۳ مترمکعب کاهش یافته است.

شریعتمدار، طرح تعادل بخشی را یکی از راهکار‌های غلبه بر بحران آب عنوان کرد و گفت: برای تعادل بخشی به سفره‌های زیرزمینی می‌بایست برای هر دشت برنامه‌ای مجزا داشت.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر توفیق بخش کشاورزی و صنعت در افزایش بهره وری آب، تصریح کرد: برای ارتقای بهره وری آب انجام اقداماتی، چون محدودیت کشت در دشت‌های ممنوعه، تغییر الگوی کشت و تغییر فصل کشت ضروری است.

وی، ارتقای بهره وری آب را جوابگوی بحران‌های آتی اعلام کرد و گفت: اگرچه روند افزایش بهره وری آب کشاورزی در کشور صعودی بوده، اما این روند برای رفع بحران آب کافی نیست.

شریعتمدار گفت: در دهه ۶۰ برای تولید ۴ میلیون تن گندم ۱۴.۷ میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شد، اما در سال‌های اخیر با صرف ۱۰ میلیارد مترمکعب آب حدود ۹ میلیون تن گندم تولید شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: