April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
اختلال در بزرگترین شرکت نفتی دنیا؛
کد خبر: ۳۱۶۶۱۴
۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶
0
با وجود اختلال در تولید نفت عربستان پس از حمله یمنی ها، حال بازار های جهانی نفت خوب است!

پول نیوز - حمله به تأسیسات نفتی عربستان در روز شنبه باعث اختلال در نیمی از ظرفیت تولید این کشور شده و همین موضوع آمریکا را به تنها مالک نفت و این کشور هم اکنون به تنهایی نبض بازار عرضه جهانی را در دست گرفته است.

 

به گزارش پول نیوز به نقل از رویترز؛ عربستان هنوز درباره میزان خسارت وارده به تجهیزات تولیدی نفت این کشور اظهارنظر نکرده است اما منابع آگاه خسارات وارده را بین 5 تا 6 میلیون بشکه در روز یا حدوداً 5 تا 6 درصد از عرضه جهانی تخمین زده اند. عربستان سعودی، یکی از مهم ترین و اصلی ترین کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است و از مدت ها قبل به عنوان بزرگترین تولید‌کننده نفت جهان و دارنده ی بزرگترین ذخایر نفتی شناخته می شود.

 

عربستان+آرامکو

 

ذخایر نفتی، شامل نفت تولیدی اضافی می شود که یک کشور تولید کننده می تواند و در صورت بروز یک فاجعه طبیعی و یا درگیری و یا هر دلیل دیگری که ناگهانی و برنامه ریزی نشده باشد از آن سهمی که برای بازارهای جهانی کنار گذاشته است، برای رفع نیاز خود استفاده کند.

 

منابع آگاه اعلام كردند كه عربستان سعودی به دلیل داشتن بزرگترین ذخایر نفتی قادر خواهد بود ظرف چند روز عرضه جهانی را دوباره بازیابی كند. قطع تولید طولانی مدت تأثیر عمده ای بر قیمت نفت دارد که به نوبه خود باعث افزایش بیشتر تولیدات شِیل ایالات متحده می شود.

 

آمریکا پس از این حادثه به مدتی کوتاهی به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت خام و رفع ممنوعیت صادرات نفت پس از از عربستان سعودی پیشی گرفت. آمریکا تنها چند سال پس از رفع ممنوعیت صادرات نفت به دلیل نیازهای جهانی، آمریکا به عنوان بزرگترین صادر کننده و مصرف کننده نفت در جهان تبدیل شده است.

 

تحلیلگران بارها دستاوردهای رشد خروجی ایالات متحده دست کم گرفته اند درحالی که این کشور اکنون حدود 15درصد از عرضه جهانی را تامین می کند.

 

علاوه بر ایالات متحده، تنها کشورهایی که دخایر نفتی قابل توجهی دارند، ایران و ونزوئلا هستند که هر دو در معرض تحریم های ایالات متحده قرار دارند و به همین خاطر صادرات آن ها نسبت به سال گذشته به شدت کاهش یافته است. صادرات ایران از زمان تحریم ها تاکنون بیش از 2 میلیون بشکه در روز کاهش یافته و همچنین ونزوئلا نیز با کاهش صادرات رو به رو بوده است.

 

نفت+اوپک


تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که میزان تولید ونزوئلا در سطوح فعلی کم و بیش حدود 700.000 تا 800.000 بشکه در روز باشد همچنین آن ها معتقدند تولید نفت ایران به شدت کاهش یافته است.

 

نفت

شرکت انرژی اسپکت اعلام کرده است که انتظار دارد ذخایر نفتی اوپک در سه ماهه چهارم از سال 2019 به زیر 1 میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

 

نفت+اوپک

 

لیبی به عنوان یکی از اعضای اوپک درگیر جنگ داخلی است که همین موضوع توانایی آن ادامه پمپاژ نفت را تهدید می کند همین موضوع به مشکلات بازار ذخایر نفتی می افزاید. در همین حال انتظار می‌رود که تولید نفت خام آمریکا به رکوردهای جدیدی دست یابد.

 

تولید+ نفت

 

سود ناخالص داخلی آمریکا و کاهش تقاضای جهانی به دلیل ضعیف شدن اقتصاد جهانی منجر به افزایش سهام نفت در سراسر جهان شده‌است.

 

آژانس بین المللی انرژی که هماهنگی سیاست های انرژی کشورهای صنعتی را انجام می دهد؛ گفت که روز شنبه بازارها با وجود اختلال در عربستان سعودی به خوبی تامین شده بودند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: