April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۷۵۴۶
۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
0

خشکی چشمپول‌نیوز -  خشکی چشم به عنوان یکی از بیماری های شایع چشمی می توان نام برد که سوزش و احساس جسم خارجی در چشم، خستگی چشم ها و خواب آلودگی، به عنوان مهم ترین علائم شناخته می شوند.

خشکی چشم چیست؟


خشکی چشم به علت کاهش یا فقدان مزمن اشک و رطوبت سطح چشم ایجاد می‌شود. این وضعیت ممکن است سبب تحریک و ناراحتی خفیف ولی دائمی یا التهاب قسمت قدامی چشم شود.

علائم خشکی چشم
• احساس خارش
• سوزش
• یا خراشیده شدن در چشمان
دلایل خشکی چشم

خشکی چشم به خاطر فقدان اشک کافی، به وجود می آید. اشک های شما یک ترکیب پیچیده از آب، روغن های چرب و مخاط هستند ؛ این ترکیب به نرم و تمیز بودن سطح چشمان و حفاظت از چشمان شما در برابر عفونت نیز کمک میکند. برای برخی از افراد، دلیل خشکی چشم تولید کم اشک است. برای سایر افراد، بخار اشک افزایش یافته و یک عدم تعادل در جبران اشک های آنهاست.


دلایل شایع تولید کاهش یافته اشک :

• سالخوردگی
• شرایط خاص پزشکی، از جمله دیابت، روماتوئید آرتریت (Rheumatoid arthritis) ، لوپوس (Systemic lupus erythematosus)، اسکلرودرما (Scleroderma) ، سندروم شوگرن (Sjögren syndrome)
• اختلالات تیروئیدی
• کمبود ویتامین A
• داروهای خاص شامل آنتی هیستامین ها، دکونژستان ها،
• درمان جایگزینی هورمون،
• ضد افسردگی ها و داروهای فشار خون
• آکنه
• پیشگیری از بارداری
• بیماری پارکینسون
جراحی چشم لیزری


درمان خشکی چشم و داروهای آن

برای بسیاری از افراد که دارای علائم گاه و بی گاه یا خفیف از خشکی چشم هستند، کافی است که به طور منظم از قطره های چشم بدون نسخه (اشک های مصنوعی) استفاده کنند. اگر علائم شما پایدار و جدی تر باشد، گزینه های دیگری دارید.

درمان اساسی خشکی چشم

در برخی از موارد، درمان یک معضل سلامتی اساسی میتواند به از بین بردن نشانه ها و علائم خشکی چشم کمک کند. به عنوان مثال، اگر یک دارو موجب خشکی چشمان شما شود، پزشک شما ممکن است یک داروی دیگر را تجویز کند که موجب عوارض جانبی نشود.

داروهای خشکی چشم

داروهای تجویزی مورد استفاده برای درمان خشکی چشم شامل موارد زیر میشوند:

• داروهایی برای کاهش التهاب پلک:التهاب در طول لبه پلک های شما میتواند غدد چربی شما را که وظیفه حفظ چربی در داخل چشمان شما را دارند ٬ از بین ببرد. پزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک هایی را برای کاهش التهاب به شما تجویز کند. آنتی بیوتیک ها برای خشکی چشم معمولاً از راه دهانی مصرف میشوند، با این وجود، برخی از آنها بصورت قطره های چشم یا پمادها موجود هستند.

• قطره های چشم برای کنترل التهاب قرنیه:التهاب در سطح چشمان شما (قرنیه) ممکن است با قطره های چشمی تجویزی کنترل شوند که حاوی سیکلوسپروین (رستاس) یا کورتیکوستروئید های تضعیف کننده سیستم ایمنی هستند. کورتیکوستروئیدها برای استفاده طولانی مدت مطلوب نیستند، که به دلیل تاثیرات جانبی احتمالی میباشد.

• کاشت های چشمی که مانند اشک های مصنوعی عمل می کنند:اگر شما دارای علائم خشکی چشم خفیف تا شدید هستید و اشک های مصنوعی کمکی به شما نکرده اند، گزینه دیگر ممکن است یک کاشت چشمی کوچک باشد که مانند یک دانه روشن از برنج است. شما یکبار در روز هیدروکسپروپیل سلولز (لاکریسرت) را بین پلک پایین و تخم چشم خود قرار میدهید. کاشت به آرامی حل میشود، ماده ای آزاد میکند که در قطره های چشمی برای چرب کردن چشمان شما استفاده می شود.

• داروهای محرک اشکی:داروهایی به نام کولینرژیک ها (پیلکارپین، سویمیلین) به افزایش تولید اشک کمک می کنند. این داروها به صورت قرص، ژل یا قطره های چشمی موجود هستند. عوارض جانبی احتمالی شامل تعریق میشود.

• قطره های چشمی که از خون شما ساخته می شوند: این ها قطره های سرم خون اوتولوگ نامیده می شوند. آنها ممکن است گزینه ای در مواقعی باشند که شما دارای علائم خشکی چشم شدید هستید که به هیچ درمان دیگر پاسخ نمیدهید. برای تهیه این قطره های چشمی، نمونه ای از خون شما برای برداشتن گلبول های قرمز خون پردازش میشود و سپس با یک محلول نمک ترکیب میشود.


درمان خانگی خشکی چشم

1: اسیدهای چرب امگا ۳
اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند به تحریک تولید اشک با کیفیت‌تر کمک کنند. برای محافظت از چشم‌های‌تان و بهبود سلامت آن‌ها می‌توانید از مکمل‌های اسیدهای چرب امگا ۳ استفاده کنید یا غذاهایی را مصرف نمایید که سرشار از این مواد مغذی هستند. برخی منابع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ عبارت هستند از روغن تخم کتان، دانه‌ی چیا، روغن نخل، گردو، روغن دانه‌ی سویا، تخم ‌مرغ، و ماهی‌های چرب نظیر ماهی خال خالی، ساردین، سالمون و تن.

۲: آنتی اکسیدان ها
آنتی‌اکسیدان‌ها در کاهش سرعت فرایند اکسیده شدن بدن نقشی مهم ایفا می‌کند. به منظور تسکین خشکی چشم و تسریع فرایند بهبودی، باید به اندازه‌ی کافی از سبزیجات پهن‌برگ و میوه‌های رنگی نظیر آسرولا، برگ چغندر، کلم کالی، گوجی بری، آسای، اسفناج و غیره مصرف نمایید.

۳: ویتامین‌ها
چشم‌های خشک نیازمند مصرف ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E هستند. این ویتامین‌ها حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی هستند.

۴: خواب عمیق کافی
خشکی چشم ممکن است به دلیل کم‌ خوابی نیز ایجاد شود. بنابراین، خواب عمیق نیز یکی دیگر از راه‌های درمان خانگی طبیعی برای خشکی چشم به شمار می‌رود

۵: نور و روشنایی کافی
بسیاری از آدم‌ها همواره مرتکب این اشتباه می‌شوند که هنگام تماشای تلویزیون و استفاده از رایانه نور محیط را بسیار کم می‌کنند. تاریکی اتاق و نوری که از صفحه نمایش تلویزیون و رایانه خارج می‌شود می‌توانند باعث خستگی چشم‌ها شوند. از این رو، توصیه می‌شود کنار تلویزیون یا رایانه‌تان یک وسیله‌ی روشنایی با نور کافی قرار دهید.

۶: کمپرس گرم
تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که چشم‌های‌تان را ببندید و کمپرس گرم را روی آن‌ها قرار دهید.

۷: تغییر محیط
عوامل محیطی نظیر گردو غبار، مواد حساسیت‌زا (آلرژن)، و نور آفتاب از عوامل خشکی چشم به شمار می‌روند.

۸: استراحت
وقتی به مدت طولانی از رایانه یا لپ‌تاپ استفاده می‌کنید ممکن است چشم‌های‌تان خسته، قرمز، و خشک شوند. توصیه می‌شود هر از گاهی چشم‌های‌تان را از صفحه‌ی نمایش رایانه بردارید و به چیزهایی در حدود ۶ متری خودتان نگاهی بیندازید. وقتی بر روی چشم‌های‌تان فشار و خستگی احساس می‌کنید، باید پلک‌های‌تان را ببندید و حداقل ۲۰ دقیقه استراحت کنید،‌ و سپس کار یا مطالعه‌تان را از سر بگیرید.

۹: پلک زدن
اگر به دنبال درمان خانگی و طبیعی برای خشکی چشم‌تان هستید، توصیه می‌شود مرتبا پلک بزنید.


۱۰: شستشوی مرتب پلک‌ها
شستشوی مرتب پلک‌ها یکی از راه‌های درمان خانگی خشکی چشم محسوب می‌شود.

۱۱: آب
نوشیدن آب یکی دیگر از درمان‌های موثر خانگی برای خشکی چشم به حساب می‌آید. کم‌ آبی ممکن است خطر خشکی چشم را افزایش دهد.

۱۲: چای سبز یا چای سبز کیسه‌ای
امروزه چای سبز به شکلی گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا این چای برای سلامتی و زیبایی انسان فواید شگفت‌انگیزی به همراه دارد. به علاوه، چای سبز یا چای سبز کیسه‌ای برای درمان خشکی چشم مفید هستند.

۱۳: پتاسیم
مصرف غذاهای مختلف سرشار از پتاسیم افزایش دهید. خوراکی‌های غنی از پتاسیم عبارت هستند از موز، دولس (نوعی جلبک دریایی)، کتانجک، گردو پیکن، آووکادو، بادام، جوانه‌ی گندم، کشمش، خرما، و انجیر.


۱۴: روی
علاوه بر پتاسیم، روی نیز به عنوان یکی از مواد مغذی ضروری برای سلامت چشم‌ها به شمار می‌رود. کمبود روی ممکن است باعث خشکی چشم و هم‌چنین دیگر مشکلات بینایی شود.

مصرف خوراکی‌های سرشار از روی نظیر ماهی، حبوبات، قارچ، کتانجک، جگر، مخمرها، تخمه آفتابگردان، غلات کامل و غیره تامین کنید.

۱۵. روغن کرچک
گفته می‌شود روغن کرچک باعث بهبود گردش لنفوسیت‌ها می‌شود، و به صورت ضمادی شگفت‌انگیز در بدن عمل می‌کند؛ از این رو، روغن کرچک به عنوان یکی از درمان‌های خانگی موثر برای خشکی چشم به شمار می‌آید.

۱۶: گوجه فرنگی، آب لیمو، پودر زردچوبه،‌ و عدس نارنجی

۱۷: هسته‌ی تمبر هندی
هسته‌ی تمبر هندی سرشار از پتاسیم، فسفر، منیزیوم، ویتامین C، کلسیم، و اسیدهای آمینه است. مصرف هسته‌ی تمبر هندی، به دلیل دارا بودن مواد مغذی زیاد، فواید فراوانی برای سلامتی انسان به همراه دارد. یکی از این فواید، درمان خشکی چشم است.

۱۸. شیر بادام، زردچوبه، دارچین، عسل، و میخک
ترکیب شیر بادام، زردچوبه، دارچین، عسل، و میخک از جمله درمان‌های خانگی است که برای رفع خشکی چشم به شدت توصیه می‌شود.

19: گلاب
استفاده از گلاب به عنوان یکی از درمان‌های خانگی طبیعی برای خشکی و سوزش چشم توصیه می‌شود.

۲۱: شیر سرد
با استفاده از شیر سرد می‌توانید خشکی چشم‌تان را نیز درمان کنید. شیر سرد می‌تواند خستگی چشم را برطرف کند و به سرعت نیز چشم‌های خشک و خسته را تسکین بخشد.

22: چای بابونه
چای بابونه که از شکوفه‌های خشک شده‌ی گیاه بابونه درست می‌شود، غالبا برای درمان بیماری‌ها و مشکلات متعدد سلامتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فواید فراوان چای بابونه ناشی از وجود ماده‌ای به نام بیسابولول است.

23: سرکه سیب
استفاده از سرکه سیب نیز از دیگر درمان‌های خانگی موثر و قابل توصیه برای خشکی چشم است.

راههای پیشگیری و جلوگیری از خشکی چشم:

اگر خشکی چشم را تجربه کردید، به شرایطی که احتمالا باعث ایجاد این نشانه ها در شما می شوند، توجه کنید. سپس راه هایی برای جلوگیری از این شرایط را برای جلوگیری از علائم خشکی چشم پیدا کنید. برای مثال:از مجاورت و ورورد باد و یا دمیدن مستقیم و یا غیر مستقیم هوای بسیار گرم و خشک کننده در چشم خود اجتناب کنید. سشوار، بخاری ماشین، داکت اسپیلت یا هر جریان هوایی را به سمت چشمان خود هدایت نکنید.

 

برچسب ها: خشکی چشم ، درمان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: