May 2024 13 / دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۸۱۵۸
۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲
0

پول‌نیوز - ترکیه به داشتن مساجد زیبا معروف است اخیراً نیز با افتتاح یکی از بزرگ‌ترین مسجدهای جهان به مسجدهای زیبای خود افزوده است. با ما همراه باشید با معرفی مساجد زیبای کشور ترکیه.

مسجد چاملیجا بزرگ‌ترین مسجد حال حاضر ترکیه است که به‌تازگی در شهر استانبول افتتاح شده است. این مسجد در زمینی به بزرگی 17 هکتار ساخته شده است و به دلیل واقع شدن بر روی تپه از منظره بسیار زیبایی برخوردار است. مسجد چاملیجا 6 مناره دارد و گنبد آن 72 متر بلندی دارد. در کنار جدید بودن این مسجد معماران با در نظر گرفتن معماری عثمانی آن را طراحی کرده‌اند تا جلوه‌ای هماهنگ با مساجد دیگر شهر داشته باشد و در عین حال یکسری نوآوری‌ها و ویژگی‌های جدید نیز آن را از دیگر مساجد جدا ساخته که دیدنش خالی از لطف نیست.

مطالب بیشتر در مورد تور ترکیه را در لینک زیر بخوانید:

https://safarbato.co/%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%87


به گزارش سفر باتو ،مسجد ایاصوفیه در زمان بسیار قدیم ساخته شده است و در ابتدا اصلاً مسجد نبوده و یک کاخ و کلیسا به‌حساب می‌آمده دیوارهای این مسجد تاریخ پر افت‌وخیزی را به خود دیده است. در ابتدا در دوره بیزانس این کاخ به‌عنوان یک کلیسای باشکوه ساخته شده بعد این کلیسا به دست یونانیان و بعد رومیان افتاده است و درنهایت با تصرف استانبول توسط عثمانی‌ها به دست آنها تبدیل به یک مسجد شده است. می‌توانید نشانه‌هایی از معماری باستانی مسیحی را در کنار معماری عثمانی در این ساختمان مشاهده کنید. لازم به ذکر است که این مسجد امروزه به‌عنوان موزه استفاده می‌شود و دیگر مسجد برای نمازگزاران نیست.

یک مسجد بسیار جالب که در استانبول واقع‌شده است مسجد سانچاکلار است که یک طراحی خاص دارد، به سبک این معماری مینیمال میگویند و معمار مشهور ترکیه‌ای امره ارولات آن را ساخته است. سادگی و آرامش این مسجد قابل‌توجه است و در فضایی سبز واقع در محله‌ای خلوت واقع‌شده است.

از مسجدهای دیگری که در تور ترکیه  دارای معماری جدید است می‌توان به مسجد شاکرین اشاره کرد که در شرق استانبول واقع‌شده. معمار این مسجد یک زن است و تنها زنی بوده که در ترکیه یک مسجد را ساخته است. نمای داخلی مسجد همانند نمای خارجی آن بسیار زیبا و چشم‌نواز است و شامل ساختار باشکوه و نفس‌گیری می‌شود. مناره‌های این مسجد به ارتفاع 35 متر می‌رسد و ساختارش آن را از دیگر ساختمان‌های شهر متمایز می‌کند.

مسجد سلیمانیه ساخته عثمانیان است، شخص سلطان سلیمان درخواست ساختن این مسجد را داده است و معمار سنان آن را در قرن 16 میلادی ساخت. یک مسجد باشکوه با تزئین اسلامی و عثمانی با مناره‌های بلند 76 متری و گنبد 53 متری است. سلیمانیه چهار مناره دارد و شامل ساختمان‌های مختلفی ازجمله، مدرسه، حمام، کتابخانه و ... می‌شود. آرامگاه سلیمان یکم و همسرش در پشت این مسجد و باغی زیبا قرارگرفته است.

مسجد فاتح از دیگر مساجد استانبول است که به یاد سلطان محمد فاتح ساخته شده است. به دلیل زلزله‌ای در قرن 17 میلادی این مسجد تخریب شد و دوباره بازسازی گردید. در این مسجد ساختمانی قدیمی وجود دارد که به‌عنوان مدرسه علوم اسلامی شناخته می‌شود. و در آنجا علم نجوم آموزش داده می‌شده که توسط ملاعلی قوشچی که یک ایرانی بوده ساخته شده است.

از دیگر مساجد می‌توان به مسجد جدید اشاره کرد، مسجدی باشکوه با فضای داخلی شکوه انگیز که در خلیج شاخ طلایی واقع‌شده است. این مسجد به دستور صفیه سلطان همسر سلطان مراد سوم در قرن 16 میلادی ساخته شده و شامل 66 طاق زیبا است. نام اصلی این مسجد والده سلطان است و همواره توریست‌های زیادی در اطراف آن مشغول بازدید و عکاسی هستند.

 

مسجد بورسا، این مسجد به دستور سلطان بایزید ساخته شده است و ساخت آن تا اواخر قرن 14 ادامه داشته است. سبک معماری معروف به سلجوقی در این سازه به چشم می‌خورد برای وضو گرفتن نمازگزاران از فواره واقع در باغ مسجد استفاده می‌کنند و دیوارهای این ساختمان زیبا شامل خطاطی‌های تخصصی خطاطان مشهور عثمانی است و از این نظر بسیار قابل‌توجه و زبان زد است.

از مسجدهای بزرگ ترکیه می‌توان به مسجد عبدالحمیدخان اشاره کرد که در سال 2011 ساخته شده است اندازه این مسجد 3600 مترمربع است و 20 هزار نمازگزار را در خود جای می‌دهد. این مسجد با داشتن گنبدهای زیبا و تزئینات سقفی زیبایش شما را محو خود می‌کند.

مسجد سلیمیه یک مسجد باشکوه دیگر از معمار مشهور عثمانی، معمار سنان است. سلطان سلیم دوم دستور به ساخت آن داده و در قرن 16 میلادی ساخته شده است که در میراث جهانی یونسکو ثبت گردیده است. معمار سنان این ساختمان را مهم‌ترین اثر خود می‌دانسته است و بیان کرده که تمام تجربه خود را برای ساخت این مسجد استفاده کرده است. فضای اطراف این مسجد بسیار بزرگ است  22 هکتار مساحت کل مجموعه می‌شود. گنبد آن 44 متر ارتفاع دارد و شامل 4 گنبد کوچک‌تر می‌شود. مناره‌های این مسجد به 90 متر می‌رسند. ازنظر تزئین‌های داخلی نیز این ساختمان بسیار قابل‌توجه است و شامل خطاطی‌ها و کاشی‌کاری‌های بسیار باشکوهی می‌شود.

مسجد قوجاتپه بزرگ‌ترین مسجد آنکارا است که در منطقه قوجاتپه واقع‌ شده است و 24 هزار نمازگزار را درون خود جای می‌دهد،  مناره‌های این مسجد 88 متر ارتفاع دارند  و خطاطی داخل آن را سه خوشنویس مشهور ترکیه‌ای انجام داده‌اند. نمای زیر گنبد این مسجد بسیار زیبا کار شده است و شامل معماری زیبا همراه طرح‌های اسلامی مینیاتوری می‌شود که به آنجا شکوه بی‌اندازه‌ای داده است.

برچسب ها: ترکیه ، مسجد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: