April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۸۳۷۳
۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴
0
چند سالی است که قشر جدابافته‌ی پزشکان ایرانی توانسته اند با دعوای زرگری که به راه انداخته اند فرآیند پرداخت مالیات را دور بزنند و ازهزینه‌ای که باید به خزانه دولت بپردازند فرار می‌کنند.

به گزارش پول نیوز؛ قانون‌گذار ایرانی پس از اصلاحات مکرر قوانین مالیاتی، در ماده ۲۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم ۱۳۸۰ و در ماده ۲۷۴ اصلاحیه قانون مزبور مصوب ۱۳۹۴ این پدیده اقتصادی را جرم‌انگاری و کیفر حبس برای آن پیش‌بینی نموده‌است.

قانونگذار سعی نموده تا تعریفی از فرار مالیاتی در قانون مالیات‌های مستقیم ارائه نماید. بر این اساس در ماده ۲۰۱ همین قانون مقرر داشته: «هرگاه مؤدی به قصد فرار از مالیات از روی علم و عمد به ترازنامه و حساب سود و زیان یا به دفاتر و اسناد و مدارکی که برای تشخیص مالیات ملاک عمل است و برخلاف حقیقت تهیه و تنظیم شده‌، استناد نماید یا برای سه سال متوالی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه و حساب سود و زیان خودداری کند…»

بنا به این گزارش؛ گفته می‌شود مالیاتی که جامعه پزشکی و دندانپزشکی می‌بایست پرداخت کنند، رقمی بین ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان است. در حالی که تنها ۱۰ درصد این ارقام، به عنوان مالیات پرداخت می‌شود.

توجه بیش از حد وزارت بهداشت در دوره سیدحسن قاضی زاده هاشمی، معروف به وزیر پزشکان درسال‌های گذشته جریان منحرفی را به راه انداخت که این قشر خود را تافته‌ی جدابافته از جامعه تلقی کردند و این توهم باعث شد تا روند رشد تخلفاتی از جمله اخذ زیرمیزی‌های عجیب و غریب و درخواست رقم‌های نجومی ویزیت و عمل تا بازکردن بخیه بدلیل نداشتن پول بیمارستان و از این قبیل کنش‌ها باشیم.

در این بین چند وقتی است که دولت در صدد تغییر ساختار بودجه نویسی جدید اما؛ متفاوت با سال‌های قبل برآمده و قرار است امسال با توجه به تحریم‌ها و در نهایت محدودیت‌ها فروش نفت، درآمد خود را از کانال‌هایی مانند افزایش پایه‌های مالیاتی اتخاذ کند اما؛ مسئله به همین جا ختم نمی‌شود و پس از انتشار گپ‌هایی با این مضمون بلوایی جدید از سوی پزشکان به راه افتاده که و این سوال که چرا مطب پزشکان کارتخوان ندارد؟! دوباره به روی مانیتور‌های سازمان امور مالیاتی کشور و رسانه ها نقش بسته است.

این موضوع قبل‌تر واکنش‌های بسیاری را از سوی جامعه پزشکان و دندانپزشکان به خود دیده بود بطوری که عزت الله گل علیزاده نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی، در واکنش به محاسبه مالیات جامعه پزشکی، گفته بود دوستان بیایند و شفاف بگویند چند درصد پزشکان فرار مالیاتی دارند و وضعیت سایر اصناف چگونه است. طبق اطلاعات، قاطعانه می‌گویم که همکاران ما جزو منظم‌ترین و منضبط‌ترین گروه‌ها در پرداخت مالیات هستند.

اما سوال اینجاست که ادعایی که در این خصوص مطرح شده متقن و معتبر است یا داستان همان دعوای زرگری یا استراتژی فرار به جلوست؟

از سویی دیگر باید اظهار کرد که سازمان نظام پزشکی دارای ۲۲۰ هزار عضو است که از این تعداد ۱۲۰ هزار نفر گروه پزشکی هستند و بقیه در سایر گروه‌ها قرار دارند.

در همین حال، سیاوش غیبی پور نماینده شورای حل اختلاف مالیاتی سازمان امور مالیاتی تهران، با عنوان این مطلب که ۴۶ هزار پزشک مطب شخصی دارند که شامل مالیات شغلی می‌شوند، گفت: طبق آمار‌های رسمی سرجمع مالیات شغلی که این گروه در سال گذشته پرداخت کرده اند ۱۵۰ میلیارد تومان بوده در حالی که درآمد واقعی این تعداد پزشک ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.

این گفت گو‌ها در شرایطی است که پزشکان ادعا دارند که چرا وقتی بیمه بدهی خود را به ما پرداخت نمی کند ما باید مالیات پرداخت کنیم؟

به طور کلی می‌توان تاکید کرد که فرار مالیاتی پزشکان ریشه داخلی دارد چرا که پزشکانی که مطب دارند یا حقوق بگیر مراکز درمانی یا بیمارستان‌ها هستند مالیات برحقوق مانند سایر کارمندان پرداخت می‌کنند یا کار‌های حجمی می‌گیرند که به نوعی مالیاتش پرداخت می‌شود اما؛ پزشکانی که در این مراکز هستند اغلب برای دقت بیشتر به بیماران خود پیشنهاد می‌دهند تا به مطب شخصی ایشان مراجعه نمایند که این امر خود یک بی اخلاقی پزشکی محسوب می‌شود. از نگاه دیگر می توان اذعان کرد که بسیاری از پزشکان نیز در مطب شخصی اقدام به ویزیت بیماران می‌کنند و خیلی علاقمند به شفافیت در گردش اطلاعات پولی از طریق کارت خوان نیستند و بیمار را مجبور به پرداخت نقدی میکنند که این خود مصیبتی دوچندان را برای بیمار بوجود می‌آورد.

در بهمن ماه سال گذشته کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در حین بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، دو مصوبه را درباره مالیات پزشکان تصویب کرد و گفته شد که این مصوبات می‌تواند موجب شفافیت درآمد پزشکان شده و از فرار مالیاتی پزشکان پردرآمد هم جلوگیری کند. بر اساس مصوبه اول پزشکان ملزم به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی در مطب خواهند شد و طبق مصوبه دوم مالیات علی‌الحساب ۱۰ درصدی از درآمد پزشکان در مراکز درمانی برداشته می‌شود.

در این زمینه سعید نمکی وزیربهداشت نیز اعداد و ارقامی که از سوی ارگان‌های مالیاتی کشور مبنی بر فرار مالیاتی پزشکان اعلام شده بود را رد و اذعان داشته که عدم شفافیت در پرداخت مالیات برای همه اقشار وجود دارد. در حالی که ما طبیبان خدمتگزاری که در شرایط سخت خدمت ارائه می‌کنند، کم نداریم بنابراین؛ باید به سمت شفافیت نظام مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی حرکت کنیم اما؛ این موضوع فقط مختص یک قشر نیست و فقط یک قشر خطاکار نداریم.

او که از ابتدای آغاز به کارش در وزارت بهداشت معتقد بوده که دعوا‌های جامعه پزشکی و مشکلات آن باید از سوی خود پزشکان و صنف آن‌ها و به اصطلاح در درون خانواده پزشکی رفع شود، در این باره هم می‌گوید: حتماً با همکاران‌مان در سازمان نظام پزشکی و انجمن‌ها بحث پرداخت مالیات و فرار مالیاتی را دنبال می‌کنیم و با پزشکانی که ممکن است فرار مالیاتی داشته و یا به حقوق مردم تجاوز کنند، در خود سیستم و توسط پزشکان برخورد می‌شود.

در ادامه این گزارش می توان تاکید کرد که قانون پرداخت مالیات برای همه آحاد جامعه یکسان است و این یک وظیفه عمومی است اما؛ متاسفانه برخی‌ در بزنگاه‌های اقتصادی تنها دایره سود خود را مهم میدانند و چشم خود را بروی مسایل کلان میبندند در عین حال همه ما می‌دانیم که عمده‌ترین زمینه پیدایش فرار مالیاتی در بسیاری از کشور‌ها یکسان و مشترک بوده و معمولاً مالیات‌هایی که با هدف توزیع درآمد وضع می‌گردند دارای پایه‌های کمتر و نرخ‌های بالاتری هستند اینگونه مالیات‌ها قابلیت فرار فراوانی در خود نهفته دارند.

گفتنی است افزایش نرخ‌های مالیاتی ضمن آنکه انگیزه‌های سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد، زمینه لازم برای اجتناب از پرداخت مالیات را نیز فراهم می‌آورد بنابراین؛ در این باره به دولت پیشنهاد می‌شود تا موضوع مالیات‌ها را بطور شفاف و قانونمند و در نهایت مورد دسترس عموم مردم قرار دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: