در گفت و گو با پول نیوز بیان شد:
کد خبر: ۳۱۸۸۶۰
۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
۱
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از فشار و لابی گری‌های مالیاتی در لایه های دولت خبر داد.

محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی پول نیوز با انتقاد از سازمان امور مالیاتی کشور به دلیل فعالیت افراد بدون کد اقتصادی در سیستم اقتصادی کشور که موجب اخلال در نظم اقتصادی شده است، گفت: با توجه به هدف گذاری هایی که در راستای درآمد مالیاتی 10 درصدی دولت از تولید ناخالص شده است ابتدا باید این امر به سرعت شفاف شده و در سامانه جامع اطلاعاتی بارگذاری شود.

وی اذعان کرد: این روند میتواند افرادی که بطورخلاف چه از بدنه دولت و چه مشمولان مالیات دهنده، سیستم مالیاتی کشور را دور می زنند را بطور خودکار حذف کند.

نماینده مردم کرمان در خانه ملت با اشاره به طرح جامع نظام مالیاتی که بستر ساز شفافیت است تصریح کرد: وظیفه سازمان امور مالیاتی ایجاد یک پایگاه شفاف است که این امر تنها با همکاری همه دستگاه های کشور محقق می شود اما متاسفانه ما شاهد این هستیم که برخی خود را از دایره شفافیت مستثنی دانسته و از ارائه اینک ها و اطلاعات شفاف مالیاتی امتناع می کنند.

پور ابراهیمی در توضیح نبود شفافیت مالیاتی گفت: در کشور ما معافیت های مالیاتی پنهانی وجود دارد که اساساً ده ها برابر معافیت های آشکار مالیاتی، حوزه نظام اقتصادی را به شدت تحت تاثیر قرار داده و می دهند که این معافیت های پنهان عبارتند از: معافیت بر مجموع درآمد، معافیت بر عایدی درآمد و واحدهای مسکونی خالی از سکنه که به بهانه نبود اطلاعات جامع هنوز مسکوت مانده است.

وی از فشار و لابی گری‌های مالیاتی در لایه های دولت خبر داد و افزود: متاسفانه با توجه به شرایط موجود اقتصادی جامعه، ما شاهد این هستیم که در برخی مواقع لابی گری هایی در لایه های دولت وجود دارد که در تصمیمات دولت اثر می گذارد و این باعث بروز یکسری چالش در نظام مالیاتی کشور خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در همه دنیا ثروتمندان اساس تشکیل مالیات هستند در حالیکه در کشور ما تاکنون مجلس چندین بار مصوب کرده و دولت هم دستور لغو داده تا چنین روندی در کشور ما پیاده سازی نشود که این اتفاق برای ما نیز جای سوال دارد.

پورابراهیمی در پایان با تاکید بر اینکه راه اندازی یک سامانه جامع و شفاف میتواند یک تحول و انقلاب در امر شناسایی مالیات واحدهای صنفی محسوب شود گفت: باید در سیاست گذاری مالیاتی، مالیات بر بنگاه های اقتصادی و حقوق بگیران را کاهش دهیم چرا که هدف ما از مالیات چیزی به مراتب فراتر از این محسوب می شود اما متاسفانه در کشور، بجای اینکه از تولیدکنندگان بنگاه های اقتصادی حمایت کرده و طرح های تشویقی متنوعی در شرایط تحریمی برایشان فراهم کنیم نرخ مالیات این افراد و بنگاه ها را افزایش داده ایم و این اقدام سبب شده تا ترکیب نظام اخذ مالیات از شرکت ها و بنگاه های اقتصادی در کشور برعکس شده و بهم بخورد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
13:43 - 1398/08/05
تولیدی داریم ولی کار نیست مشتری نداریم ولی باید مالیات بدیم از کجا بیاریم
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: