معطلی تجار و تولیدکنندگان پشت در وزارت صمت؛
کد خبر: ۳۱۹۷۱۰
۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
0
پول نیوز - طی یک سال گذشته صدور بی‌رویه کارت‌های بازرگانی منجر به برخی رانت‌خواری‌ها و سودجویی‌ها شد و این مسئله باعث شد، صدور کارت‌ها نیاز به اصلاحاتی داشته باشد که در نهایت به بهبود کسب و کار کمک کند. اما این امر به جای آنکه دردی را دوا کند فقط محدودیت‌های خاصی در صدور کارت‌های بازرگانی به وجود آورده است.

به گزارش پول نیوز، تعلل در صدور کارت بازرگانی آنقدر افزایش یافته که باعث شده برخی تجار و تولیدکننده‌هایی که نیازمند محصولات اولیه خارجی هستند پشت درهای وزارت صمت معطل بمانند. همین موضوع موجی از نارضایتی‌ها را به همراه داشته است.
 
سرعت‌ گیر بزرگ در مسیر تجارت!

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره ابهامات سامانه اعتبارسنجی و صدور کارت بازرگانی، اظهار داشت: در سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری، به بازرگان یک رتبه اعتباری داده می شود که بر مبنای آن می‌تواند حجم مشخصی فعالیت کند. در این سامانه افراد از نظر تجاری رتبه بندی می شود. بر اساس این رتبه، سقف اعتبار فعالیت تجاری بازرگان مشخص می شود. کارتی نیز از سوی اتاق بازرگانی صادر می شود که برای صدور باید فرآیندهایی طی شود؛‌ یکی از این فرآیندها تاییدیه وزارت صمت است در حالی که این موضوع در قانون ذکر نشده است و در واقع مکانیزم فعلی صدور تاییدیه از ریشه درست نیست.
اتاق بازرگانی به یک وزارتخانه دسترسی‌ می‌دهد که نظر خود را ثبت کند بدون اینکه نظارت و مراقبتی در این خصوص صورت گیرد.

با توجه به صفوف طولانی تقاضا برای ثبت سفارش کارت‌های بازرگانی به نظر می‌رسد روند صدور این کارت‌ها از سوی وزارت صمت به شدت سخت شده است.

در حقیقت محدودیت و سخت‌گیری وزارت صمت در حوزه اعطای کارت بازرگانی آنقدر زیاد شده که برخی‌ با راه‌اندازی سایت در فضای مجازی کاسبی جدیدی را برای خود دست و پا کرده‌اند.

با اندکی جستجو با کلمه «کارت بازرگانی» در گوگل، صدها سایت به کاربران، موضوع اخذ کارت بازرگانی بدون دردسر و به طور ۲۴ ساعته را پیشنهاد می‌دهند. همچنین این سخت گیری ها در اعطای کارت‌های بازرگانی باعث شده هر روز روند فعالیت‌های غیررسمی در کشور بیشتر شود.

وزارت صمت باید به این مسئله توجه داشته باشد که کارت بازرگانی برای مشاغل تجاری به منزله پروانه کسب و کار و شناسنامه بازرگانی آنهاست و تجار و تولیدکنندگان، به واسطه از دست دادن زمان‌، امکان دارد از نظر مالی هم متحمل ضرر شوند.
 
سرعت‌ گیر بزرگ در مسیر تجارت!

طبق گفته های دبیر کل اتاق‌ بازرگانی تهران،  اتاق های بازرگانی در آنچه که مربوط به فرآیند صدور کارت بازرگانی‌ فعالان اقتصادی است، وقت‌کُشی نمی‌کنند و امور را حداکثر در سه روز کاری برای تجار انجام می‌دهند؛ اینکه چرا مدیران دولتی در زمینه صدور کارت بازرگانی کار را متوقف یا کُند کرده‌اند، موضوعی است که دستگاه‌های مربوطه باید نسبت به آن پاسخگو باشند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: