April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حامد سلطانی نژاد در مراسم افتتاح انبار طلای سرخ؛
کد خبر: ۳۲۰۰۳۵
۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
0
پول نیوز- مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار کرد: امروز یک گام دیگر به تحقق آرزوی دیرینه زعفرانکاران کشور یعنی امکان فروش آسان، با قیمت واقعی و بدون واسطه زعفران نزدیک شده ایم؛ همچنین با اقدامات انجام شده به مرور شاهد فراهم شدن همه زیرساخت ها برای مرجعیت قیمت زعفران ایران در دنیا به کمک ابزارهای مالی بورس کالا خواهیم بود.

به گزارش پول نیوز، حامد سلطانی نژاد با تاکید بر اینکه زیرساخت ها برای مرجعیت قیمت زعفران ایران درحال فراهم شدن است، در بیان استراتژی های بورس کالای ایران در حوزه محصولات کشاورزی گفت: از مهم ترین استراتژی های بورس کالا در حوزه کشاورزی، اوراق بهادارسازی و توسعه ابزارهای مشتقه، ایجاد و به کارگیری ابزارهای تامین مالی متنوع و متناسب با نیاز مشتریان و همچنین گسترش اندازه و عمق بازار در کالاهای منتخب جهت مرجعیت کشف قیمت بازار است. معرفی ابزار مالی گواهی سپرده کالایی، قراردادهای مشتقه و صندوق های کالایی نیز دیگر استراتژی های بورس کالا برای این محصولات است.

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: معرفی ابزارهای مالی متنوع متناسب با نیاز فعالان بازار برای پوشش ریسک ناشی از نوسانات قیمتی و تامین مالی، ایجاد بستر اجرای سیاست های حمایتی بخش کشاورزی از مجرای بورس کالای ایران و اطلاع رسانی عمومی در خصوص معاملات، قیمتها و کاهش نابرابری اطلاعات میان ذی نفعان حوزه کشاورزی از رویکردهای ما در این حوزه است.

به گفته وی، همچنین بورس کالا در تلاش است تا زمینه های بهبود کیفیت و پیاده سازی استانداردهای عرفی و ملی در زمینه محصولات کشاورزی را ایجاد کرده و پیوند میان بازار مالی و حوزه کشاورزی را برقرار کند.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به سابقه راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: مطالعات مربوط به راه اندازی این معاملات از زمان بورس فلزات تهران در سال ۱۳۸۳ آغاز شد که در سال ۱۳۸۹ با تصویب قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی بستر قانونی- عملیاتی یافت. همچنین با مصوبه شورای عالی بورس در سال ۱۳۹۳ جزییات آن تشریح و از سال ۱۳۹۴ به اجرا گذاشته شده است. همچنین شورای عالی بورس و اوراق بهادار در مورخ ۱۳۹۳.۰۳.۱۲ براساس بند ۲۴ ماده ۱ و بند ۴ ماده ۴ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه ۱۳۸۴، گواهی سپرده کالایی را به عنوان ابزار مالی قانون بازار اوراق بهادار شناسایی و تصویب نمود. بر اساس مصوبه این شورا، گواهی سپرده کالایی اوراق بهاداری است که موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می گردد.

اهم اقدامات انجام شده

سلطانی نژاد در بیان اقدامات انجام شده در بورس کالای ایران در حوزه معاملات گواهی سپرده کالایی محصولات کشاورزی اظهار داشت: از اقدامات بورس در این حوزه می توان به مواردی همچون راه اندازی گواهی سپرده کالایی زعفران در سال ۱۳۹۵، راه اندازی گواهی سپرده کالایی پسته در سال ۱۳۹۶ و راه اندازی گواهی سپرده کالایی زیره سبز در سال ۱۳۹۸ اشاره کرد که در این زمینه از تجربیات موفق کالاهای موجود استفاده شده و به کالاهای جدید تسری یافته است.

تجربه عرضه سه محصول در قالب یک ابزار

وی با اشاره به اینکه در حوزه معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران تعداد ۵ انبار در شهرستان های مشهد و تربت حیدریه با ظرفیت بیش از ۲۶ تن محصول در بورس کالای ایران پذیرش شده و میزان موجودی آن ها بیش از ۵ تن محصول استاندارد بوده است.

مهم ترین اقدامات پیش رو

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: توسعه ظرفیت انبارهای محصول زعفران در بورس کالا، توسعه ظرفیت انبارهای محصول پسته در بورس کالا (به ویژه در استان های عمده تولید کننده پسته از جمله کرمان، خراسان رضوی) و همچنین اقدام در جهت پذیرش انبار برای محصول کشمش در استان خراسان رضوی و راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی کشمش از مهم ترین برنامه های پیش روی بورس کالای ایران در حوزه محصولات کشاورزی است.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: