May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۰۸۹۳
۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱
0
پول نیوز - معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در بیش از ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری وجود دارد که باید با مشارکت مردم نوسازی و احیا شود.

۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده کشور در انتظار احیاو نوسازی

 

به گزارش پول نیوز، سید محمد پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به قزوین برای بازدید از بافت ناکارآمد در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص کند شدن روند احیای بافت‌های فرسوده اظهارداشت: تمرکز کردن روی اعتبارات دولتی با توجه به تنگنا‌ها و محدودیت‌های اعتباری و نیز وسعت کار شرایط را سخت کرده و اگر مکانیزم‌ها را تقویت کنیم و مشارکت مردم افزایش یابد می‌تواند روند کار را سرعت دهد.

وی افزود: در این وضعیت باید سرمایه گذاران هم وارد میدان شوند و از ظرفیت محلات به نفع خود مردم استفاده شود تا کارساده شود به همین دلیل به نظر می‌رسد اگر نگاه ما فقط ملی باشد و به منابع مرکز اتکا کنیم با توجه به شرایط کشور و تعهدات چند هزار میلیارد تومانی که کشور دارد نمی‌شود این پروژه را تکمیل کرد.

۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در سراسر کشور بیش از ۱۴۹۰ هزار هکتار بافت فرسوده در ۲۷۰۰ محله داریم که بیش از ۵ میلیون خانوار در آن‌ها زندگی می‌کنند.

پژمان یادآورشد: در محدوده بافت‌های فرسوده بیش از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد که جمعیتی بالغ بر ۲۰ میلیون نفر در آن‌ها سکونت دارند.

وی اظهارداشت: تاکنون حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد نوسازی شده و مابقی نیازمند در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: تا امروز یک خطایی داشته ایم که در نوسازی بافت‌های شهری به وضعیت بومی هر منطقه مانند جمعیت، موقعیت جغرافیایی، نیاز‌ها و سلیقه مردم، بافت شهری و وسعت محله توجه نکردیم و این که با نگاه ملی در تهران برای استان‌ها تصمیم بگیریم و یک بافت فرسوده را در همه نقاط یکسان بازسازی کنیم منطقی نیست و باید به مدیریت‌های بومی توجه کرد.

وی اضافه کرد: کمک‌های ملی نمی‌تواند طرح را به سرانجام برساند و باید به سمت مکانیزم‌های استان‌ها رفت و با مطالعات دقیق طرح را جلو برد، زیرا در طرح‌های توسعه شهری انطباق با شرایط اقتصادی و اجتماعی گروه‌های هدف دیده نمی‌شود.

پژمان اظهارداشت: در تامین سرانه ها، استاندارد‌های بالایی گرفته اند و هزینه تراشی‌های زیادی شده که لازم است با مطالعه این هزینه‌ها کاهش یابد و برای ارتقا محلات و منزلت برای ثروت آفرینی اقدام شود و بهتر است مدیریت شهری را ساده کنیم تا مردم راحت‌تر مشارکت کنند و ثروتی که ایجاد می‌شود بخشی از هزینه‌های زیرساختی را تامین کند و این روش مداخله در بافت ها، چون در استان‌ها اختیارات کافی ندارند بیشتر در مقیاس ملی در ستاد مرکز مطرح شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: به نظر می‌رسد فاصله زیادی بین تصمیمات و اجرا داریم و با اعتبارات هزینه شده طرح خروجی نداشته و روند کار بسیار کند شده که با آسیب شناسی بابت فاصله تصمیم و اجرا می‌بینیم که مصالح گم شده است لذا با تشکیل هیئت‌های اجرایی در استان‌ها امیدواریم کارشناسان دلسوزانه‌تر وارد کار شوند.

پژمان افزود: کار بازسازی بافت فرسوده یک کار دلی است و مسئولین استان بیشتر در جریان مشکلات مردم هستند لذا این اختیارات را تفویض خواهیم کرد در استان‌ها تا چند میلیارد ثروت ملی که متوقف شده به جریان افتاده و مردم سودش را ببرند.

وی گفت: این تغییر رویکرد‌ها در روند تصمیم گیری برای بازآفرینی با راهکار‌های محلی و رویکرد ملی با این تفویض اختیارات جواب روشنی در مدت زمان کوتاه برای مردم محلات خواهد داشت.

۱۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده نوسازی می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: چندین پروژه را در کشور استارت زده ایم و ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات یارانه‌ای دولت پیش بینی شده که در یک سال حداقل ۱۰۰ هزار نفر با کمک خودشان خانه هایشان را نوسازی می‌کنند.

وی اظهارداشت: دو هزار پروژه با چند هزار میلیارد تامین منابع از سوی دولت در حوزه‌های زیربنایی و روبنایی در جریان است تا بتوان این وضعیت را بهبود بخشید هرچند این مقدار منابع و این شتابی که در حال حاضر داریم با این اندازه و ابعاد تناسب ندارد و از مدیران استانی و شهری انتظار داریم به میدان بیایند و شتاب را بیشتر کنند.

پژمان اظهارامیدواری کرد با احیای بافت‌های فرسوده زمینه زندگی بهتری برای ساکنان این مناطق مهیا شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: