April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۰۸۷۵
۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
0
پول نیوز - ‌‌مقامات کارگری می گویند از مهمترین مسائل و بخش‌های هزینه ای خانوار کارگری، تامین خرج و مخارج مسکن است که برای بیشتر آنها به شکل پرداخت اجاره و یا تامین مبلغ رهن وجود دارد.
به گزارش پول نیوز، مسکن یکی از نیاز‌های ضروری زندگی به خصوص برای اقشار کم درآمد همچون کارگران جامعه به شمار می‌آید و درحال‌حاضر در شورای‌عالی کار موضوع تامین مسکن کارگران در اولویت قرار گرفته است.

ساخت مسکن کارگری طی دو ماه اخیر در شورای‌عالی کار با حضور نمایندگان کارگران مورد بررسی قرار گرفته و در این جلسه تفاهمنامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت رفاه برای تامین نیاز مسکن قشر کارگر به امضا رسیده است که بررسی جزییات این طرح در حال انجام است.

 علی خدایی نماینده کارگران در شورای‌عالی کار در خصوص تامین مسکن کارگران بیان کرد: برای جبران قدرت خرید کارگران، بحث تعاونی‌های مسکن و مصرف کارگری مطرح است چرا که بیش از ۳۰ درصد هزینه‌های خانوار کارگری صرف هزینه‌های مسکن می‌شود و عملاً تکالیف مغفول مانده‌ای در زمینه مسکن کارگران داریم که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

وی افزود: در بخش‌های دیگر بررسی‌هایی برای مسکن کارگران صورت گرفته که یکی از آنها تفاهمنامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی و وزارت رفاه بوده است، به علاوه حدود ۱۰ طرح در این راستا در حال بررسی است تا در دو روش به مسکن کارگران بپردازد.

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار اظهارکرد: ارائه تسهیلات، ارائه نرخ به نرخ منطقه ای، اعطای مجوز، استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌هایی که ذیل سازمان تأمین اجتماعی دارند. تولید بیش از ۵۰ درصد سیمان کشور در شرکت‌های زیرمجموعه‌های داخلی انجام می‌شود که این مجموعه‌ها متعلق به کارگران است.

خدایی تاکید کرد: نخستین اقدام در این تفاهمنامه شناسایی کارگران فاقد مسکن است که معاونت اجتماعی وزارت کار در حال تهیه سازوکار است این موضوع در آینده نزدیک از سوی این معاونت اطلاع رسانی خواهد شد.

وی با اشاره به زمان بر بودن اجرای طرح مسکن کارگری اظهار کرد: باید این نکته را در نظر بگیریم که با تصویب این تفاهمنامه نمی‌توان در کوتاه مدت انتظار تامین مسکن قشر کارگر را داشت چرا که اجرایی شدن این گونه طرح‌ها زمان بر خواهد بود و بازدهی آن در بلند مدت مشخص می‌شود.

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار یادآوری کرد: در حوزه تامین مسکن کارگران بیشتر به دنبال ایجاد سازوکاری هستیم تا از این پس تعاونی‌های کارگری بتوانند از مزایای سایر اقشار جامعه استفاده کنند و از این طریق صاحب مسکن شوند؛ به تعبیری باید برای مشکلات روز کارگران تدبیر دیگری صورت گیرد.

خدایی مطرح کرد: پروژه ساخت مسکن کارگری با مرتفع شدن شرایط در خوش بینانه‌ترین حالت ۳ سال زمان بر خواهد بود و با وجود اینکه کارگران درحال‌حاضر با مشکلات بسیاری در زمینه معیشتی روبه‌رو هستند و مسکن هم سهم بسزایی در این مشکلات دارد.

وی بیان کرد: قول مسکن دار شدن کارگران باید از سوی دولت عملی شود و ما به عنوان نماینده قشر کارگر تنها مطالبه گر و پیگیر این موضوع خواهیم بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: