April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کارشناس گردشگری در گفت و گو با پول نیوز:
کد خبر: ۳۲۴۳۵۵
۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
0
پول نیوز - سرپرست کلوپ لندروور ایران معتقد است: اسپانسرهای قوی در حوزه گردشگری باید معرفی شوند تا از طریق آنها ایران را به دنیا معرفی کنیم.

معضل بزرگ کشور، تداخل سیاست و گردشگری است

به گزارش خبرنگار پول نیوز، گردشگری از مهمترین صنایع خدماتی در جهان به شمار می‌رود و درآمدهای بالای اقتصادی آن نیز در سال‌های اخیر بر کسی پوشیده نیست؛ به نحوی که بر طبق پیش‌بینی رسمی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، تا پایان سال ۲۰۲۰ سفرها در جهان با رشد ۶ برابری به ارزش تقریبی ۲ تریلیون دلار در هر سال خواهد رسید.

در رابطه با ضرورت ورود گردشگر به کشور با یک کارشناس گردشگری، محمدرضا طاهر طالاری یکی از سرپرستان فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی و سرپرست کلوپ لندروور ایران به گفت و گو نشستیم که در ادامه میخوانید:

با توجه به بحرانی که در کشور وجود دارد چه اقداماتی برای ورود هرچه بیشتر گردشگر به کشور می توان انجام داد؟
در حال حاضر مشکل بزرگی که در کشور با آن روبرو هستیم تداخل سیاست و گردشگری است که هر ارگانی که مسئول این است که روابط بین المللی را درست کند ولی متاسفانه نتوانسته موفق باشد و تنها راه چاره ما این است که ما از طریق مردم و بخش خصوصی اقدام کنیم به طور مثال گروه ها و تورهای گردشگری قوی یا کسانی که خودشان آژانس دارند با توجه به ارتباط خیلی خوبی که به واسطه شغلشان با گردشگران خارجی دارند و می توانند از این طریق مفید واقع شوند ولی باید به این افراد در بخش خصوصی بها داده شود.

ایران در بحث ورود گردشگر به کشور به چه چالش هایی مواجه است؟ 
گردشگران خارجی خیلی توجهی به سیاست نمی کنند و به آنها اثبات شده که بر خلاف تبلیغات منفی که درباره ایران صورت می گیرد اما؛ ایران منطقه ای امن برای گردشگران محسوب می شود اما مشکلی که در حال حاضر وجود دارد موضوع ورود و خروج گردشگران است. در واقع گردشگرانی که مقصدشان ایران است زمان خروج از کشور خود، خیلی به آنها فشار و سختی وارد می شود و وقتی هم میخواهند وارد ایران شوند باز مشکلات خود را دارند که این موضوع حداقل از سوی ایران باید حل شود تا مشکلی برای گردگران از این سمت نباشد.

بعد از اتفاق ناگوار هواپیمایی اوکراین و ترس مردم از پروازها، آیا به نظر شما کاری میتوان انجام داد تا دوباره نظر گرشگران را به ایران تغییر داد؟
بهترین اقدامی که می تواند صورت گیرد این است که تعدادی از گردشگران خارجی که ایران را به خوبی می‌شناسند وارد ایران شوند و وقتی به کشورشان برگردند یک تبلیغ خوب از ایران بکنند به طور مثال از اینفلوئنسرها و گردشگران معروف که با ایران در رفت و آمد هستند و تاثیر مثبتی روی مردم دارند کمک بگیریم حتی وزارت گردشگری با هزینه خود می تواند اینها را وارد ایران کند و اینها از امنیت ایران تبلیغ کنند.

گردشگرانی که به صورت شخصی و زمینی سفر میکنند چه شرایطی در ایران دارند؟
ما گردشگران متفاوتی داریم، برخی با هواپیما و برخی با اتوبوس یا ماشین شخصی سفر می کنند و سفر با ماشین شخصی روز به روز در حال افزایش است و متاسفانه مسئولان هیچ اهمیتی به اینها نمی دهند و رایزنی‌ها در این موارد صورت نمیگیرد و فقط تنها چیزی که برای این افراد در نظر گرفته شده این است که این افراد با ماشین سه ماه می‌توانند داخل ایران باشند.

خیلی از گردشگران خارجی به اصطلاح زندگی در ماشین (van life) را دارند و اینگونه سفر می‌کنند وهمیشه داخل ماشین هستند و برای این افراد امکانت درستی در نظر گرفته نشده است.

اگر به گردشگران خارجی این اطمینان داده شود که با دولت طرف نیستند و با بخش خصوصی روبرو خواهند شد و فقط از نظر امنیت ملی دولت اطمینان کامل را به این افراد بدهد شرایط خیلی بهتر خواهد شد.

در مورد گردشگران ایرانی که اینگونه به خارج سفر می کنند هم توضیحاتی بفرمایید؟
در مورد گردشگران ایرانی نیز که بخواهند با ماشین به کشورهای دیگر سفر کنند، تعداد بسیار بالایی را داریم که با توجه به اینکه مشکلات رفت‌وآمد دارند از این مدل سفرها معمولاً حذر می کنند و بهترین راه این است که اسپانسرهایی در نظر گرفته شود که گردشگران ایرانی از طریق آنها به معرفی ایران بپردازند به طور مثال نمونه ای از صنایع دستی ایران را با خود به کشورهای دیگر برده و آن را معرفی کنند.

درباره ارز و مشکل ارز سفر چه توضیحی دارید؟
ما درباره خروج از کشور مشکل ارز را داریم و دولت باید روی این قضیه سرمایه گذاری کند و شرکت های بزرگی مانند ایرانسل و همراه اول و شرکت های معتبر که قابلیت دارند، اسپانسر شده تا بتوان ایران را از این طریق معرفی کنیم.

کسانی که تور زمینی سفر می‌کند پتانسیل این را دارند که ایران را به خوبی به کشورهای دیگر معرفی کنند و ارتباطاتشان خیلی قوی‌تر از کسانی است که با تور یا هواپیما سفر می کند. باید مشکل ارز حل شود و راهکارهای درستی برای این موضوع صورت گیرد.
 
در مورد اهمیت  و ضرورت بوم گردی در روستاها چه نظری دارید؟
در حال حاضر بوم گردی روز به روز در حال افزایش است و مسئولان و متولیان این امر باید به این موضوع بیشتر توجه کرده و سرمایه گذاری کنند.

حوزه اول گردشگری در ایران طبیعت گردی است. گردشگران با وجود همه تخریب هایی که صورت گرفته باز هم علاقه زیادی به طبیعت گردی دارند. ما می توانیم آنها را مجاب کنیم که از فضای بوم گردی روستاها استفاده کرده و از روستاییان صنایع دستی و غیره خریداری کنند و از این طریق ایجاد شغل و نیاز کنند. وقتی که این امر صورت گیرد روستاییان مجاب می شوند که نیاز را برطرف کنند و همین امر مسلما برایشان ایجاد شغل خواهد کرد.

اقامتگاه های بوم گردی با چه چالش ها و مشکلاتی روبروست؟
بوم گردی های ما در حال حاضر نقاط ضعف زیادی دارند و مسافرانی که به آنجا وارد می شوند مایلند جای مستقلی داشته باشند ولی بوم گردی های ما به خاطر قوانینی که در ایران حاکم است به صورت عمومی بوده و مستقل نیستند به طور مثال سرویس بهداشتی که به صورت شخصی نیست که موضوع بهداشت یکی از نقاط ضعف بوم گردی ماست.

مشکل دیگر اقامتگاه های بوم گردی مبحث آموزش است که باید به روستاییان آموزش های لازم داده شود تا به نحو احسن انجام از این موقعیت خوب استفاده کنند. این موضوعات می تواند به اشتغال روستاییان کمک شایانی بکند.
 
گفت و گو از مهسا اخلاقی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: