معاون بازار شرکت بورس تهران:
کد خبر: ۳۲۶۵۱۸
۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
0
میانگین ارزش معاملات روزانه از ابتدای سال تا کنون ۱۸۵۰ میلیارد تومان بود و این درحالی است که ارزش معاملات در ماه اخیر در بورس تهران به بیش از ۴۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

پایداری بازار؛ هدف تغییر قوانین

 

به گزارش پول نیوز، به همین دلیل رشد فزاینده ورود جریان پول کاملا قابل لمس است، به طوری که مازاد خرید حقیقی ها نسب به فروششان از میانگین سال که روزانه حدود ۸۰ میلیارد تومان بوده به ۲۸۰ میلیارد تومان و در چند روز اخیر در فرابورس به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است‌.

محمود گودرزی، معاون بازار شرکت بورس تهران بیان داشت:نهاد قانونگذار بازار سرمایه با اعمال محدودیت در دامنه نوسان بازار سعی دارد که سرمایه گذاران در بلند مدت به دلیل مسیر جریان نقدینگی که به سمت بورس سرازیر شده اند خسارت نبینند.

وی ادامه داد: هدف به هیچ عنوان ایجاد مانع و توقف رشد بازار نیست. هدف این است که بازار سرمایه پویا و زنده بماند. وجود اهالی بازار سرمایه و استقبال میلیونی از عرضه اولیه منجر به این نشود که سالیان دراز باعث رکود عمیق در بازار سرمایه شود.

 گودرزی در ادامه بیان داشت: ما از چند ماه قبل به شدت درگیر افزایش سهام شناور در بازار بودیم. بحث عرضه اولیه شرکت ها در دستور کار شرکت بورس و فرابورس است. ولی واقعیت این است که شاید عرضه های اولیه توان جذب نقدینگی گسیل شده را نداشته باشد به همین دلیل، مقام ناظر مجبور است ورود کند و این ورود به هیچ عنوان نگاه از بالا به پایین نیست بلکه حمایتی است.

معاون بازار شرکت بورس ادامه داد: همان طور که سازمان بورس ابلاغ کرد، این مصوبه برای بازه زمانی ۳ ماهه است و بعد از مدت مقرر اگر شرایط پایدار باشد امکان تجدید نظر وجود دارد. همان طور که در بازار پول نهاد ناظر بازار دنبال کاهش سرعت گردش پول است و جریان نقدینگی را مدیریت می کند که به سمت درست خود حرکت کند این حق را باید به نهاد بازار سرمایه هم داد که نگران به وجود آمدن فضایی غیر قابل کنترل باشد. منطقی است که نهاد ناظر ورود داشته باشد.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به آمادگی بورس تهران برای پذیرش پیشنهادات و انتقادات اظهار داشت: ما در بورس تهران آمادگی کامل داریم تا پذیرای نظرات تمامی فعالین و پیشکسوتان بازار باشیم و حرف ها و راهکارهایشان را بشنویم و اگر راهکار منطقی و جدیدی ارائه دادند به کار ببندیم. اگر بحث عرضه های اولیه، سهام شناور و آزاد و حتی ورود سرمایه گذاران حقیقی و اجبار آن ها به سمت خرید صندوق های سرمایه گذاری در سهام مطرح شود پذیرای شنیدن راهکارهای موفقیت در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: نکته ای که وجود دارد این است که به هیچ عنوان هیچ گونه تقابلی میان نهادناظر و سهامدار وجود ندارد و نهاد ناظر در کنار سرمایه گذاران است. بحث، بحث پایداری بازار است و به هیچ عنوان به دنبال متوقف کردن رشد بازار نیستیم، روند باید از روند منطقی برخوردار باشد.

گودرزی در خصوص کارمزدهای معاملات بیان داشت: در مورد کارمزدها همان طور که اطلاع دارید تقریباً یک و نیم درصد کارمزد معاملاتی خرید و فروش است. افزایش یا کاهش این کارمزدها بر عهده نهاد ناظر است. کاهش دامنه نوسان به کاهش کارمزد معاملات ارتباط زیادی ندارد. باز هم این بازار می تواند برای سرمایه گذاری، بازار جذابی باشد.  ولی خواهش ما این است که کلیه نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه از جمله: صنعت کارگزاری، نهادها، شرکت های سرمایه گذاری و مدیران صندوق های سرمایه گذاری همه تلاش کنند که منافع بلند مدت این بازار فدای منافع کوتاه مدت نشود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: