May 2024 13 / دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مشتریان برای پرسیدن قیمت هم به نمایشگاه ها مراجعه نمی‌کنند
کد خبر: ۳۲۶۹۴۰
۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
0
این روزها شیوع کرونا تقریبا همه کسب و کارها را درگیر خود کرده و در مورد خرید و فروش خودرو نیز وضعیت به حدی است که برخی خودروها تا 12 میلیون کاهش قیمت داشته اند.

به گزارش پول نیوز، بررسی میدانی این روزهای بازار خودرو حاکی از کاهش ۷ تا ۱۲ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های داخلی و افت ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومانی نرخ خودرو‌های مونتاژی  است.

در طی دوماه گذشته شاهد درج ارقام نجومی قیمت خودرو در بازار بودیم. با این حال اسفندماه شرایط دیگری برای بازار خودرو پدید آورده و به علت شیوع ویروس کرونا، حجم خرید و فروش خودرو در بازار به شدت کاهش یافته است.

در حالی‌که بنابر گزارشات و بررسی‌های میدانی، در طی روزهای گذشته تعداد فروشندگان در بازار خودرو رشد صعودی داشته اما؛ کمتر کسی از بین مصرف‌کنندگان تمایل به خرید خودرو دارد. این مورد سبب شده تا روند کاهشی قیمت خودرو در بازار شروع شود و نرخ‌ها به سمت واقعی شدن حرکت کنند. پیش‌بینی می‌شود این روند تا پایان فروردین ماه ادامه داشته باشد و رکود بهاره نیز با تاثیرات ویروس کرونا همراه شود.

اما تمامی جنبه‌های رکود بازار ناشی از شیوع کرونا، مثبت نیست. به عنوان مثال فاکتور کردن خودرو در نمایندگی‌ها به شدت افت داشته و این مورد باعث نارضایتی خریداران شده است. از سوی دیگر با حرکت بازار خودرو به سمت زیان‌دهی، افرادی که برای سرمایه‌گذاری و با انگیزه‌های سفته بازانه وارد بازار خودرو شده بودند، سرمایه‌ خود را از این حوزه خارج کرده و به سمت ارز یا طلا متمایل می‌شوند که این مورد موجب ایجاد حباب و تورم در دیگر بازارهای سرمایه خواهد شد.

بر این اساس در آخرین ساعات روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه در گروه سایپا، هر دستگاه پراید ۱۱۱ به ۶۳.۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ سفید به ۵۹ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ با تنوع رنگ ۶۱ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ سفید ۶۳ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ با تنوع رنگ ۶۴ میلیون تومان، پراید ۱۵۱ به ۶۴ میلیون تومان، تیبا رینگ فولادی ۶۸ میلیون تومان، تیبا رینگ آلومینیومی ۷۳ میلیون تومان، تیبا ۲ سفید ۷۵.۵ میلیون تومان، تیبا ۲ با تنوع رنگ ۷۶.۵ میلیون تومان، ساینا ساده ۷۵ میلیون تومان، ساینا فول ۷۵ میلیون تومان، ساینا اتوماتیک ۹۳ میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای ۸۷ میلیون تومان و کوئیک دنده‌ایR  به مبلغ ۹۱ میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در همین تاریخ در گروه ایران خودرو، هر دستگاه سمند ال ایکس ۱۰۲.۲ میلیون تومان، سمند‌ای اف ۷ به ۱۱۴ میلیون تومان، سمند‌ای اف ۷ دوگانه‌سوز ۱۲۷ میلیون تومان، سورن ۱۲۷ میلیون تومان، دنا تیپ ۱ به ۱۴۶ میلیون تومان، دنا تیپ ۲ به ۱۶۱ میلیون تومان، دنا پلاس تیپ ۱ به ۱۶۸ میلیون تومان، دنا پلاس توربو ۱۸۶ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۹۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس دوگانه‌سوز ۱۱۶ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ اس ال ایکس ۱۱۰ میلیون تومان، پژو پارس دوگانه‌سوز ۱۳۸ میلیون تومان، پژو پارس ال ایکس ۱۳۴ میلیون تومان، پژو پارس اتوماتیک ۱۵۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ساده ۹۹ میلیون تومان و نوع فول آن ۱۰۲ میلیون تومان قیمت خوردند.

کارشناسان معتقدند روند نزولی قیمت‌ها از زمان برداشته شدن مجدد نرخ‌ها از سایت های خودرویی مثل  دیوار، باما و غیره آغاز شده، اما مراجعه نکردن مشتریان به بازار نمایشگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا عاملی است که کاهش شدید تقاضا و در نتیجه افت قیمت‌ها را رقم زده است.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو، در رابطه با آن افزایش یکباره و این کاهش‌ قیمت‌ها در بازار خودرو اظهار کرد: قیمت‌ها همیشه متاثر از تعادل عرضه و تقاضا در بازار بوده و هست. شاید اینطور به نظر برسد که کرونا از هر نظارتی توانسته دقیق تر عمل کند اما اگر ویروس کرونا هم نبود؛ حجم تقاضا چندان بالا نمی‌رفت، چراکه دیگر قدرت خرید مردم  به شدت آسیب دیده و کاهش یافته است.

وی تنها راهکار نجات خودروسازان از وضعیت فعلی را آزادسازی قیمت خودرو دانسته و تاکید کرد: البته این آزادسازی در همه بخش‌های تولید، واردات و حتی خرید قطعه باید اعمال شود؛ چراکه در حال حاضر خودروسازان اختیار لازم برای خرید قطعه هم ندارند. قیمت‌گذاری دستوری نتیجه‌ای جز ورشکستگی و افزایش بدهی خودروسازان ندارد.   اگر روزی زیان خودروسازان سالی ۱۰۰ میلیارد تومان بود الان به چند هزار میلیارد رسیده و با ادامه این روند به چند ده هزار میلیارد تومان خواهد رسید، به همین دلیل این اقدام دوری باطل است که ادامه‌دار و بزرگتر شده و تبعات اجتماعی و اقتصادی جبران‌ناپذیری برای کل اقتصاد در پی خواهد داشت.

سعید موتمنی ‌رئیس اتحادیه نمایشگاه داران پایتخت می‌گوید: به جرات می‌توان گفت این روزها کسب و کارهای همکاران این حوزه نسبت به پیش از شایع شدن ویروس کرونا تا ۸۰ درصد کاهش داشته است.

وی گفت: این روزها حتی مشتریان برای پرسیدن قیمت نیز مراجعه نمی‌کنند و نمایشگاه‌داران نیز در بهترین حالت به مشاوره تلفنی بسنده می‌کنند.

موتمنی در عین حال با اشاره به نزدیک شدن به ایام پایانی سال، گفت:‌ چند سالی است که تقاضا برای خرید در فروردین و اردیبهشت بیشتر از اسفندماه است، بر این اساس افرادی که فکر می‌کنند با نگه داشتن خودرو در ایام پایانی سال می‌توانند سود بیشتری ببرند، در اشتباهند.

وی بیان‌داشت: افرادی که به دنبال خودرو برای مسافرت های نوروزی بودند، ماه‌ها قبل خرید خود را انجام داده‌اند.

بررسی قیمت ها حاکی است قیمت برخی خودروهای مونتاژی بدون تغییر نسبت به چهارشنبه گذشته، با افت ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومانی مواجه شده که از آن جمله کاهش ۲۰ میلیون تومانی پژو ۲۰۰۸، افت ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی سراتو و کاهش ۲۰ میلیون تومانی هایما اس ۷ قابل اشاره است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: