May 2024 05 / يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۰۵۹۴
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
0
کاهش ۸۸ درصدی معاملات مسکن در تهران طبق داده‌های وزارت راه و شهرسازی، تنها بخشی از تاثیر شیوع ویروس کرونا در ایران است.

به گزارش پول نیوز، با شیوع ویروس کرونا در کشور از حدود سه ماه گذشته تا به حال بسیاری از بخش ها دچار رکود شده اند که بازار مسکن نیز از این دسته مستثنی نیست.
 
بررسی داده‌های خام وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد میانگین قیمت کل معاملات مسکن کشور در اسفندماه حدود ۱۰ میلیون تومان به ازای هر مترمربع بوده که این رقم در فروردین‌ماه با کاهش ۱۹ درصدی به هشت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. البته مقایسه قیمت‌ها با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد با وجود کاهش چشمگیر اخیر، قیمت‌ها نسبت به سال قبل ۴۳ درصد بیشتر است. پارسال میانگین قیمت خانه‌ها در کل کشور متری پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود.

گزارش معاملات مسکن فروردین ماه شهر تهران حکایت از کاهش بیش از ۸۷ درصدی نسبت به معاملات ماه قبل از آن دارد موضوعی که به گفته نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک نمی‌تواند معیار مناسبی برای وضعیت حقیقی و واقعی بازار مسکن در ادامه ماه‌های سال باشد اما پرسش مطرح این است که آیا مسکن همانطور که از بهارش پیداست با رکود معاملات در ماه‌های آتی مواجه خواهد بود؟ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در فروردین ماه سال ۱۳۹۹، به ۱.۲ هزار واحد مسکونی محدود شد که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸۷.۸ و ۶۳.۷ درصد کاهش نشان می‌دهدو به نظر می‌رسد شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت‌ها در تهران در این ماه تأثیر جدی بر آن داشته است.

تعطیلات نوروز هر سال تعداد معاملات را تا حدودی کاهش می‌دهد. امسال هم بخشی از کاهش را می‌توان تحت تاثیر همین تعطیلات ۱۵ روزه دانست. برای اینکه ببینیم کرونا دقیقا چه تاثیری روی بازار مسکن فروردین‌ماه گذاشته، می‌توانیم سراغ داده‌های مدت مشابه سال قبل برویم. فروردین پارسال تعداد معاملات مسکن در تهران حدود سه هزار و ۲۰۰ مورد بود که نشان می‌دهد رونق بازار مسکن نسبت به سال گذشته حدود ۶۲ درصد کاهش داشته است. در مدت یک سال گذشته قیمت هر مترمربع واحد مسکونی با افزایش ۴۱ درصدی از ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار به ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

بانک مرکزی درباره بازار مسکن تهران آمار متفاوتی را ارائه کرده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در پایتخت ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به میانگین ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی اسفندماه، حدود دو درصد کاهش داشته است. با وجود اختلاف در میانگین قیمت اعلام شده توسط بانک مرکزی، تغییرات تعداد معاملات مشابه داده‌های وزارت راه و شهرسازی است و نشان از کاهش ۸۸ درصدی تعداد معاملات در فروردین‌ماه سال ۹۹ دارد.

نکته قابل توجه اینکه به دلیل کاهش تقاضا، میزان فروش در این بخش بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته و این امر به دلیل کاهش حجم فعالیت ها و تعطیل بودن اکثر مشاغل ساختمانی، میزان مصرف حامل‌های انرژی ۳۵ درصد کمتر شده است.  میزان صادرات کالاها و خدمات این بخش که در ماههای قبل روند مطلوبی نداشت در این ماه ۱۶ درصد کاهش ماهانه را تجربه کرده است. کاهش چشمگیر مراودات تجاری در نتیجه شیوع جهانی ویروس کرونا، افزایش قیمت تمام شده تولیدات داخل،  عدم امکان رقابت با محصولات خارجی و افزایش اعمال تحریم‌ها نیز منجر به کاهش گسترده فعالیت های تجاری شده است.

به دنبال شیوع کرونا و کاهش مراجعات حضوری برای خرید مسکن، میزان خرید و فروش از نیمه اسفند سال گذشته به بعد با کاهش قابل توجهی نسبت به هفته‌های اخیر روبه رو بوده است. صرفنظر از تاثیر شیوع کرونا بر کاهش میزان فعالیت های تولیدی ساختمان، بخشی از این کاهش به دلیل تحویل سفارشات پیش از اسفند برخی صنایع تولیدی بوده است.

حسام عقبایی، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره کاهش ۸۷ درصدی معاملات مسکن تهران نسبت به ماه قبل و کاهش ۶۳ درصدی نسبت به سال گذشته اظهار کرد: « در شرایط غیرکرونایی هم میزان معاملات مسکن در فروردین هیچ‌گاه ملاک ارزیابی معاملات مسکن نبوده است؛ به این معنا که در سال‌هایی نیز که در وضع عادی قرار داشتیم از چند روز مانده به پایان اسفند تا پایان فروردین بازار خود را پیدا نکرده و میزان معاملات مسکن در فروردین هیچ‌گاه معیار مناسبی برای وضعیت حقیقی و واقعی بازار مسکن نیست.»

وی افزود: « کاهش میزان معاملات مسکن در فروردین ماه ملاکی برای کاهش معاملات مسکن درامسال یا سایر قضاوت‌ها در این حوزه باشد. البته در نیمه اول سال ۹۸ با رکود تورمی در این بخش مواجه بودیم به این معنا که قیمت مسکن با افزایش مواجه بود به گونه‌ای که در شهرهای بزرگ بهای مسکن حدود دو برابر افزایش یافت. در نیمه دوم سال ۹۸ بازار مسکن رکود غیرتورمی را تجربه کرد به این معنا که قیمت‌ها افزایش نیافت اما با همان قیمت قبلی رونق چندانی نداشت.»

عقبایی خاطرنشان کرد: « معاملات اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ ملاکی برای قضاوت و ارزیابی شرایط بازار مسکن در کشور نیستند و طرح صورت مسئله با این قضاوت منطقی نیست. شرایط کشور به دلیل بیماری کرونا خاص شده است و با وجود آنکه بیش از ۴۵ روز به دلیل بحران و محدودیت‌های قرنطینه‌ای فعالیت‌ واحدهای خرید و فروش مسکن متوقف شده است اما قیمت مسکن با کاهش رو به رو نشده است و موجرین و مستاجران به دنبال سلامتی خود بوده‌اند.»


پیش‌بینی رکود تورمی قابل توجه در بازار مسکن


محمد کوثری، کارشناس مسائل اقتصادی نیز در تحلیل شرایط بازار مسکن گفت: «در صورت ادامه‌دار بودن فراگیری کرونا در چند ماه آینده، می‌توان رکود معاملاتی سنگین، کاهش موقت و اندک قیمت‌ها و پس از آن وقوع رکود تورمی قابل توجه در بازار مسکن را انتظار داشت.»

وی افزود: « از اوایل اسفندماه که ورود ویروس کرونا به کشور به طور رسمی اعلام شد، بسیاری از کسب‌وکارها با مشکلات جدی مواجه شدند و فضای نااطمینانی در اقتصاد کشور بیش از پیش شد. شوک اقتصادی این بیماری فقط از سمت عرضه و یا فقط از سمت تقاضا نبود و هر دو سمت را به شدت درگیر کرد. در سمت عرضه، فعالیت نیروی کار محدود شده و حمل‌ونقل مواد اولیه، کالاهای واسطه و حتی تولیدات نهایی به سختی انجام می‌شود. در سمت تقاضا نیز فعلاً اولویت اول مردم سلامت است و از این رو استفاده از بسیاری از کالاها و خدمات در چنین شرایطی معنا ندارد.»

کوثری با بیان اینکه بخش مسکن به شدت از شیوع بیماری کرونا تاثیر گرفته است، گفت: « ماهیت عرضه در بازار مسکن به گونه‌ای است که نه تنها نیاز به جابه‌جایی گسترده و پرتعداد نهاده‌های تولید دارد، بلکه دورکاری در آن مفهومی ندارد و قطعاً نقش منابع مالی بیرونی نیز در آن پررنگ است. سمت تقاضای بازار مسکن نیز تا حدود بسیار زیادی مستلزم حضور فیزیکی متقاضی برای انتخاب و انجام فرآیندهای زمان‌بر و پرتعداد خرید است که امکان‌پذیری آن را در چنین شرایطی زیر سؤال می‌برد. بنابراین تغییر و تحولات در بازار مسکن می‌تواند حتی چشمگیرتر از سایر بخش‌ها باشد.»

«گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین ماه سال ۱۳۹۹»، برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: