کد خبر: ۳۳۱۰۹۰
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
0
انتظار می‌رود مصرف سوخت در اقتصادهای بزرگ دنیا که به تدریج از وضعیت تعطیلی خارج می شوند افزایش یابد و بازار نفت در سه ماهه سوم سال جاری میلادی با کمبود مواجه شود.

کمبود نفت در بازار با افزایش تقاضا در تابستان

به گزارش پول نیوز به نقل از رویترز، با برداشته شدن تعطیلی هایی که برای مهار کنترل ویروس کرونا اعمال شده بود، مصرف نفت آمریکا در حال افزایش است. صنعت نفت حالا امیدوار است روند صعودی خود را آغاز کرده باشد.

انتظار می‌رود مصرف سوخت در سراسر اقتصادهای بزرگ دنیا که به تدریج از وضعیت تعطیلی خارج می شوند افزایش یابد و بازار نفت در سه ماهه سوم سال جاری میلادی با کمبود مواجه شود.

با آغاز فعالیت بخش ساخت و ساز، تولید کارخانه ای و حمل و نقل باری، بهبود تقاضای محصولات نفتی در بیشتر موارد، مربوط به فرآورده‌های متوسط خواهد بود. مصرف بنزین با افزایش حمل و نقل عمومی و سفر با خودروهای شخصی به دلایل بهداشتی افزایش می‌یابد ولی این افزایش به خاطر نبود سفرهای تفریحی محدود خواهد بود.

تقاضا برای سوخت هواپیما هنوز هم تا مدت ها پایین خواهد بود چون ادامه قرنطینه ها و فاصله گذاری اجتماعی در پروازها اجازه نمی دهد این بخش برنامه‌های پرواز خود را از سر بگیرد.

در نتیجه، تقاضا برای فرآورده‌های نفتی سبک مثل بنزین در مقایسه با فرآورده های متوسط مثل دیزل و مخصوصاً سوخت جت بیشتر خواهد بود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد کل مقدار محصولات نفتی که در هفته گذشته به بازار این کشور عرضه شده به طور متوسط 16.8 میلیون بشکه در روز بوده است. این رقم سه میلیون بشکه در روز بیشتر از اوایل ماه آوریل است ولی هنوز هم پنج میلیون بشکه در روز از سطح قبل از اعمال تعطیلی ها پایین تر است.

در بسیاری از ایالت ها و بخش های آمریکا، دستور ماندن در خانه برداشته شده و کسب و کارهای بیشتری فعالیت خود را آغاز کرده اند. به این ترتیب سفر با خودرو افزایش یافته که باعث بالا رفتن مصرف بنزین می شود.

عرضه بنزین 2 میلیون بشکه در روز نسبت به اوایل آوریل افزایش یافته ولی هنوز دو میلیون بشکه در روز کمتر از سطح قبل از اعمال تعطیلی هاست.

 

ولی بخش هوانوردی هیچ نشانه ای از بهبود را ندارد و اکثر پروازها لغو شده و هواپیماها زمین‌گیر هستند. عرضه سوخت هواپیما به کمتر از 0.4 میلیون بشکه در روز رسیده است یعنی یک چهارم سطح عرضه این سوخت قبل از اعمال قرنطینه ها و هیچ نشانه ای از بهبود آن نسبت به اوایل ماه گذشته دیده نمی شود.

اگر اقتصادهای بزرگ دنیا به روند خروج از قرنطینه ادامه دهند، کاهش مصرف جهانی نفت تا پایان ماه ژوئن تا 15-12 میلیون بشکه در روز کاهش می یابد. این رقم در اوایل ماه آوریل 25 تا 30 میلیون بشکه در روز بود.

با فرض اینکه اعضای اتحاد اوپک ‌پلاس همچنان تولید خود را محدود نگه دارند و تولید نفت شیل آمریکا هم روند نزولی خود را به خاطر قیمت پایین نفت ادامه دهد، مصرف جهانی نفت در آغاز ماه جولای از تولید آن پیش خواهد گرفت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: