May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
تحویل کرسی ها به مستاجران جدید
کد خبر: ۳۳۱۲۹۹
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
۱
یادداشت اختصاصی - در حالی که یک هفته تا پایان کار مجلس دهم مانده و آنها باید هفته آینده از صندلی های سبزشان برخیزند؛ زمزمه هایی از شغل جدیدشان به گوش می رسد.

پول نیوز - مجلس دهم هفته آینده کار خود را به پایان می‌رساند و خوش نشینان ساختمان بهارستان که بیشتر آن‌ها به دوره یازدهم راه نیفتاده اند حالا باید به دنبال شغل جدیدی باشند. گرچه بعید به نظر می‌رسد بعد از انتخابات اسفندماه و نتایج آرا، آن‌ها تا به حال فکری به حال بعد از این برای خود نکرده باشند. طبق آمار ۵۶ نماینده مجلس دهم به دور یازدهم راه یافته اند، دو نماینده فوت شده و عده‌ای هم برای شغل جدید بهارستان را ترک کرده اند.

حالا ۲۲۹ نماینده مجلس دهم، در مجلس یازدهم آن را همراهی نمی‌کنند و برخی بعد از ۴ سال و برخی دیگر حتی بعد از ۲۴ سال یعنی ۶ دوره نمایندگی مجلس، باید جای خود را به نفرات جدید بدهند.

تجربه دوره‌های قبل ثابت کرده اصولا نمایندگان بعد از تحویل نمایندگی، مشاغلی، چون تدریس در دانشگاه، ادارات دولتی و غیر دولتی و وزارت خانه ها و یا مشاغل شخصی خود را انتخاب می‌کنند.

از آنجایی که امسال برای کابینه تدبیر و امید نیز، سال آخر فعالیت است و ممکن است عده‌ای از نمایندگان، صمیمیت خاصی با این کابینه داشته باشند، حال باید دید دولت روحانی و اعضای آن جایی برای این نمایندگان در کنار خود باز میکنند یا نه؟

اصولا یکی از دلایل اینکه مجلس دهم تا اندازه‌ای ناکارآمد بوده این است که برخی از نمایندگان مجلس استقلال خود را از دست داده‌اند و به جای آنکه نماینده واقعی مردم و مطالبات آن‌ها باشند، نماینده دولت و به تعبیر بهتر "وکیل‌الدوله" هستند.

همین وکیل الدوله بودن نمایندگان زمزمه‌ها و گمانه زنی‌ها را به دنبال خود می‌کشد که این نمایندگان آینده نگری کرده و لااقل برای یک سال بعد از تحویل نمایندگی خود، شغل جدید و مطمئن خود را مهر زده اند.

گرچه تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان یکی از اتفاقات خوبی بود که مجلس دهم به خود دید، اما از آنجایی که این قانون به طور کامل اجرا نشده باز هم به نظر می‌رسد تبصره و ماده و قانون (راه فرار) برای این نمایندگان باشد تا همچنان به عنوان یک مسئول در جامعه مشغول به کار باشند و انگار صندلی مسئولان لذتی دارد که این دوستان علاقه‌ای به ترک آن ندارند حتی محسن کوهکن نماینده مجلس دهم در این خصوص می‌گوید: بر اساس این مصوبه ما نمی‌توانیم دیگر فعالیتی داشته باشیم؛ البته من حدود ۱۶ سال است که پروانه وکالت پایه یک دادگستری دارم و اگر کاری انجام دهم به طور شخصی و در این حوزه خواهد بود.

برخی از نمایندگان که پیش از راه یافتن به مجلس در وزارتخانه‌ها مشغول بودند، حالا دوباره بعد از اتمام دوره نمایندگی خود به آن وزارتخانه باز خواهند گشت. وزارت نفت یکی از وزارت خانه‌هایی است که پاتوق این دوستانی است که بهارستان را ترک می‌کنند. اصلا گویی وزارت نفت و در برخی مواقع وزارت امور خارجه قبله آمال برخی نمایندگان است.

این مسئله حتی یک‌بار بصورت علنی از سوی هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه در مخالفت با رای اعتماد بیژن زنگنه مطرح شد و گفت آقای مهندس! لطفاً مِن بعد نمایندگان مجلس را استخدام نکنید تا نمایندگان مجلس به رسالت ذاتی و نظارتی خود ادامه دهند و به فکر مردم محروم باشند. رئیس‌جمهور و رئیس‌مجلس و رئیس‌قوه قضائیه لطفا جلوی این مفسده و رانت دو طرفه را بگیرید. اگر امید به استخدام‌ها نبود آن وقت وزیران پیشنهادی بهتر صداقت موافقان و مخالفان واقعی خود و تعداد آرای واقعی خود را مشاهده می‌کردند.

حضور نمایندگان مجلس در وزارتخانه‌ها اتفاق تازه‌ای نیست و پیش‌تر هم کاظم جلالی و داریوش اسماعیلی به مقصد سفارت ایران در روسیه و معاونت معادن و صنایع معدنی وزارت صمت از سمت خود در مجلس دهم استعفا کرده بودند.

این روز‌ها در رسانه‌ها می‌شنویم که مقصد جدید عده‌ای از نمایندگان مشخص شده به طور مثال علی لاریجانی که سابقه سه دوره ریاست مجلس را دارد روز گذشته درباره مقصد بعدی خود در یک برنامه اعلام کرد که به خانه اصلیم یعنی دانشگاه باز می‌گردمو این در حالی است که گفته می‌شود مقصد بعدی او شورای عالی امنیت ملی است. جایی که قبلا نیز در آن بوده است.

گمانه زنی‌ها نشان میدهد علی مطهری قصد رفتن به کتابخانه ملی را دارد. برخی منابع از حضور مصطفی کواکبیان در وزارت ارشاد به عنوان معاون پارلمانی و از حضور الیاس حضرتی در شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی موسوم به شستا خبر دادند؛ این منابع خبری از بهروز نعمتی به عنوان دیگر نماینده مجلس دهم که به شستا می‌پیوندد نام بردند.

محمد علی وکیلی هم در مصاحبه‌ای گفته است که علاقه زیادی به کار رسانه‌ای دارد و اولویت جدی اش برای بعد از ترک بهارستان، فعالیت رسانه‌ای خواهد بود.

اگرچه این صحبت‌ها در مورد نمایندگان رسانه‌ای و علنی شده اما؛ باید مدتی صبر کنیم و ببینیم این صندلی‌های سبز بهارستان و ترک آن برای نمایندگان به مقصد کجاست و آیا واقعا به حرفه‌ای بدون پارتی بازی و رابطه خواهند رفت یا باز هم داستان تکراری حکمرانی رابطه بر ضابطه ادامه خواهد داشت؟ لطفا یک هفته ده روزی تامل بفرمایید.

نویسنده: مهسا اخلاقی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
16:48 - 1399/02/30
بارعایت خط قرمز ها مطلب خوبی بودوخواننده متوجه فسادورانت درجامعه میشود.
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: