April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۱۳۴۰
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۲
0
رئیس مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر گفت:سطح آب دریای خزر ۱۳ سانتیمتر نسبت به سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است.
به گزارش پول نیوز، معصومه بنی‌هاشمی رئیس مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر در مازندران،گفت: تراز آب دریای خزر از سال ۱۹۹۵ شروع به کاهش کرد و در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۳ سانتی متر نسبت به سال ماقبل آن کاهش یافت.

او با بیان اینکه این کاهش کمترین میزان در ۳۰ سال اخیر است، افزایش دمای هوا و آب و کاهش ورودی آب رودخانه‌های ورودی به دریای خزر را از مهمترین عوامل کاهش تراز آب دریای خزر اعلام کرد و افزود: میزان ورودی آب رودخانه ولگا بعنوان بزرگترین تأمین‌کننده آب این دریا، در سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۲ درصد کاهش یافت.

بنی‌هاشمی افزود: ۳۰۰ میلیارد مترمکعب آب سالانه از رودخانه‌های پنج کشور ساحلی دریای خزر وارد بزرگترین دریاچه جهان می‌شود که حدود ۲۴۰ میلیارد مترمکعب از طریق ولگا و بقیه از سایر رودخانه‌های مهم نظیر کورا، اورال، اترک، سفیدرود، هراز، آب تامین می‌شود.

‌رئیس مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر در مازندران روند افزایشی دمای سطح آب دریای خزر در سال‌های اخیر را از عوامل تأثیرگذار بر کاهش تراز آب اعلام کرد و گفت: میانگین دمای سطح آب خزر در سال ۲۰۱۹میلادی در مقایسه با میانگین بلند مدت یک درجه افزایش یافته است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: