May 2024 12 / يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
سردرگمی قیمت ها و مالکان بلاتکلیف
کد خبر: ۳۳۳۷۵۳
۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
0
بررسی قیمت پیشنهادی فایل‌های عرضه شده در بازار مسکن طی یک هفته گذشته نشان می‌دهد بازار مسکن به یک سردرگمی قیمتی از سوی مالکان دچار شده است، عده ای طمعکارانه موجب رشد قیمت ها شده اند و عده ای نیز تصمیم قطعی به فروش ملک گرفته و برای تبدیل به احسن کردن آن قیمت های خود را تعدیل کرده اند.

به گزارش پول نیوز، مطابق آمار رسمی منتشر شده از سوی دفتر اقتصاد مسکن و همچنین بانک مرکزی، میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران در پایان فصل بهار به حدود ۱۹ میلیون تومان رسید که نسبت به میانه فصل بهار رشد حدود ۷/ ۱۱ درصدی را تجربه کرد. با شروع فصل تابستان نیز تحت تاثیر روند سایر بازارها همچون سکه، ارز و بورس و انتظارات تورمی سمت عرضه در بازار مسکن، قیمت‌های پیشنهادی به رشد خود ادامه دادند.

در مقابل گروهی از سازندگان و مالکان که با مشاهده شرایط بازار طی چندماه گذشته تصمیم قطعی به فروش واحد مسکونی و تبدیل به احسن آن پیدا کردند، سعی کردند اندکی قیمت پیشنهادی خود را تعدیل کنند.

رفتار این دو گروه از مالکان در بازار مسکن (گروهی که هنوز تصمیم قطعی برای فروش ندارند و گروه دوم که تصمیم قطعی دارند) سبب شده تا در عمده مناطق شهر تهران، قیمت پیشنهادی آپارتمان‌های مسکونی با ویژگی‌های تقریبا مشابه متفاوت از یکدیگر تعیین شوند. به‌طوری‌که در برخی مناطق قیمت‌های عجیب و غریب بدون توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه یا شرایط ملک از سوی مالک پیشنهاد شده است که سبب می‌شود تفاوت قیمتی قابل توجهی میان فایل‌های منطقه به وجود آید. این موضوع هم در مناطق لوکس شمالی شهر تهران و هم در مناطق مصرفی قابل مشاهده است.
 
نشانه های افت بازار مسکن در تیر ماه
براساس آخرین آمار منتشر شده توسط وزارت راه و شهرسازی قیمت مسکن از مهرماه ۹۷ تا خرداد ۹۹ در تهران ۱۲۱ درصد افزایش داشته است. بر اساس آمار منتشر شده وزارت راه و شهرسازی از بازار مسکن در مهرماه سال ۹۷ متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران ۸ میلیون و ۶۳۳ هزار تومان بود.

تعداد معاملات صحیح انجام شده در ماه یاد شده ۸ هزار و ۱۱۷ فقره و بیشترین متوسط قیمت با ۱۸ میلیون و ۵۳۲ هزار تومان مربوط به منطقه یک بود. کمترین متوسط قیمت نیز با ۳ میلیون و ۶۳۵ هزار تومان متعلق به منطقه ۱۸ بود.
مهرماه سال گذشته متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق ۲۲ گانه تهران با افزایش بیش از ۴ میلیون تومانی به ۱۲ میلیون و ۸۴۸ هزار تومان رسید.

مطابق جدیدترین آمار وزارت راه و شهرسازی در خردادماه امسال متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان به ۱۹ میلیون و ۷۱ هزار تومان افزایش یافته است. این قیمت در مقایسه با متوسط قیمت مهرماه ۹۷ حکایت از افزایش ۱۲۰.۹ درصدی دارد. بیشترین متوسط قیمت مسکن نیز همچنان متعلق به منطقه یک است. در آخرین ماه بهار امسال متوسط قیمت مسکن (هر مترمربع) در این منطقه ۴۲ میلیون و ۴۹۹ هزار تومان بود.

حال این روزها با دوگانگی که در رفتار مالکان مشاهده می شود، اولین داده های قیمتی از بازار مسکن شهر تهران افت هفت درصدی نرخ های پیشنهادی را نشان می‌دهد که بر این اساس در شمال تهران سرعت رشد ماهیانه از ۲۲ درصد به ۳.۵ درصد رسیده است.

داده های به دست آمده از بازار مسکن شهر تهران در ۱۲ روز ابتدای تیرماه ۱۳۹۹ نشان می‌دهد میانگین افزایش نرخ های پیشنهادی از ۱۲.۵ درصد به ۵.۲ درصد کاهش یافته است. به نظر می رسد بازه تلاطمی بازار مسکن که به دلیل کرونا حدود دو ماه به تاخیر افتاده بود در تیرماه به پایان رسیده و نرخ‌ها فروکش کرده است.

جابجایی تورم از شمال به جنوب تهران
همچنین بازار در شمال و جنوب پایتخت در حال بالانس قیمتی است. خرداد ماه امسال منطقه ۱ بر اساس قیمت‌های قطعی معاملات پیشتاز تورم ماهیانه ملکی در تهران بود که بر اساس داده های قیمت پیشنهادی در یک سامانه ملکی این رتبه در تیرماه به منطقه ۱۵ تعلق دارد.

متوسط رشد قیمت پیشنهادی تیرماه ۱۳۹۹ نسبت به ماه گذشته در بعضی مناطق تهران بدین شرح است: منطقه ۱ معادل ۳.۵ درصد، منطقه ۲ به میزان سه درصد، منطقه ۳ بالغ بر پنج درصد، منطقه ۴ معادل ۱۲.۵ درصد، منطقه ۵ به میزان هشت درصد، منطقه ۱۲ بالغ بر ۷.۶ درصد، منطقه ۱۸ به میزان ۵.۵ درصد، و منطقه ۱۵ معادل ۱۴ درصد.

تورم صفر درصد در چهار منطقه از تهران
از طرف دیگر چهار منطقه از تهران با تورم صفر مواجه بودند. تیر ماه امسال بر اساس قیمت‌های پیشنهادی میانگین نرخ رشد قیمت مسکن در مناطق ۸ تا ۱۲ صفر درصد بوده است. رشد قیمت در منطقه ۷ نیز معکوس شده و ۸ درصد کاهش یافته است.

واسطه های ملکی می‌گویند بیش از آنکه تصمیمات دولت برای ساماندهی بازار مسکن منجر به آرامش قیمتی در این بازار شده باشد، عبور از بازه پرنوسان فصلی بازار مسکن علت ثبات نسبی قیمت است.

با این حال کارشناسان می گویند که تاثیر برنامه های دولت از جمله تصمیم برای افزایش تولید مسکن، دریافت مالیات از خانه های خالی، الزام به دریافت کد رهگیری، ایجاد سقف قیمتی ۲۵، ۲۰ و ۱۵ درصد برای رشد اجاره بها حداقل در میان مدت خود را نشان میدهد و نمی‌توان در کوتاه مدت نتایج این تصمیمات را مشاهده کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: