April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۴۵۷۹
۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
0
در سلسه نشست های مجازی محفل پرسون، اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آن‌ها پاسخ داد.
اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به سوال خبرنگار پول نیوز مبنی بر اینکه چه تدابیری برای کانکس نشینان سرپل ذهاب اندیشیده شده عنوان کرد: اقدامات زیادی از همان ابتدا در این بخش صورت گرفته البته برخی مردم توقعات نابجا دارند اما؛ ما در بحث مسکن ملی به طور جدی در حال پیگیری هستیم تا افرادی که واجد شرایط هستند به زودی سر و سامان بگیرند.
 
وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه از نقاط ضعف و مناطق حادثه خیز کشور مطلع هستیم مسئولین کشوری فکر اساسی برای رفع این مشکلات نمی‌کنند و در زمان وقوع حادثه با بحران مدیریت مواجه می‌شویم گفت: کشور ما یک کشور حادثه خیز است و هر ساله حامل خسارت‌های سنگینی می‌شود. سیلاب های گوناگون و حوادث دیگری که در گوشه و کنار کشور شاهد بودیم و خسارت‌های زیادی را متحمل شدیم. اما خیلی زمانبر هست اما هم و غم ما از ابلاغ سیاست های مقام معظم رهبری گرفته تا روح قانونی که پس از ۵۰ ماه از مجلس شورای اسلامی تصویب و نهایتا ابلاغ شد، ببحث پیشگیری است. پیشگیری می‌تواند در زمینه کاهش خسارات اثرات مطلوبی داشته باشد، باید به سمت مدیریت ریک پیش برویم و تا جایی که میسر هست و می‌شود پیش رویم. با کمال تاسف می‌گویم که کشور در این زمینه خیلی رغبتی به خودشان نشان نمی‌دهند.

افزایش پیشگیری ها باعث کاهش خسارات در کشور
وی در ادامه افزود: ما در حوادث گوناگون خسارت‌های زیادی پرداخت می‌کنیم مثلا در سیل فروردین ماه سال ۱۳۹۸ مبلغی حدود بیست هزار میلیارد تومان پرداخت خسارت و تسهیلات شد و اگر مبلغ ناچیز تری در این زمینه می‌کردیم می‌توانستیم از خسارت‌ها جلوگیری کنیم. در سال جاری نسبت به سال ۹۸ کمتر بارش نداشتیم ولی خسارت به شدت کاهش پیدا کرده بود به دلیل این که همکاران ما در سطح استان‌های کشور توجه خاصی به پیشگیری کرده بودند.
 
اساس مدیریت بحران مردم هستند
رییس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به این سوال که ستاد مردمی باید جوابگوی بحران باشد یا ستاد مدیریت بحران عنوان کرد: مردم در همه حوادث و پیشگیری خط مقدم هستند و اساس مدیریت بحران مردم هستند. یک سازمان سیاستگذار، هماهنگ کننده و حمایت کننده و نظارت کننده هستیم بر قانون، حدود ۱۰۰ نفر آدم که به اسم ستاد نمی‌تواند کل حوادث کشور را مدیریت کند و در همه جا حضور پیدا کند و ۰ تا ۱۰۰ را انجام دهند. تمام دستگاه های اجرایی کشور و نهاد‌ها آنچه که در زمان عادی مسئولیت دارند در زمان بحران ماموریت دارند خودشان را آماده کنند و در زمان درست اقدامات موثر را انجام دهند و زندگی را به مردم برگردانند.آنچه که مطرح است همه دستگاه ها وظیفه دارند و مردم هم کمک می‌کنند. مدیریت بحران کنار مردم می‌تواند حضور داشته باشد و کار خودش را انجام دهد.

وی در مورد حادثه خیز بودن کدام نقطه از کشور و برنامه ستاد مدیریت بحران درباره ساماندهی افزود: اکثر مناطق کشور ما حادثه خیز است و گسل های فعالی در کشور داریم و همچنین ۱۴۶ هزار کیلومتر رودخانه داریم که از مناطق جمعیتی ما عبور می‌کند و به هر حال تمام تلاشمان پیشگیری و مدیریت ریسک است که دنبال می‌کنیم و امیدواریم که همه نهاد ها ما را همراهی کنند.

تعجب مجامع بین المللی از سرعت عمل مدیریت بحران زلزله کزمانشاه
نجار ارزیابی خود در سیلاب ها و زلزله های اخیر نسبت به مدیریت بحران را مثبت عنوان کرد و افزود: تلاش و هماهنگی زیادی اتفاق افتاد. در زلزله کرمانشاه با این وسعت که در ۹:۴۸ شب اتفاق افتاد و ۱۵ ساعت بعد از وقوع زلزله پایان نجات را اعلام کردیم که ۹ ساعت آن در تاریکی مطلق بودیم و به وسعت ۲۰ هزار کیلومتر مربع، ۱۹۳۰ روستا، ۷ شهرستان، ۸ شهر، با انتقال ۷۸۱۷ مجروح و انتقال حدود ۲۵۰ کیلومتر با هوا و زمین که در این حادثه هم ۶۲۱ نفر جان خود را از دست دادند. ما وقتی این را برای مجامع بین المللی مطرح کردیم تعجب کرده بودند و آن را به عنوان یک رکورد بیان می‌کردند ممکن است نواقصی هم بوده باشد که ما آن را کتمان نمی‌کنیم اما آنچه که مسلم هست یک کار بسیار بزرگ و ارزشمندی هست. حدود ۳۰۰۰ نفر در اتاق‌های عمل در بیمارستان‌های ما در سر پل ذهاب و اسلام آباد از بین رفت و اصلا میسر نشد و نهایت مجبور شدیم به جاهای دیگر منتقل کنیم. در این زمینه خیلی ها زحمت کشیدند و قدردان آن باید باشیم در سال ۹۶-۹۷ بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان نظام هزینه کرده و ما قدردان همه مردم هستیم. اگر به سیل ۹۸ توجه کنید ۲۵ استان کشور همزمان دچار حادثه شدند و که این حادثه سهمگین‌تر شد و بسیاری از استان‌ها خسارت دید و به بخش کشاورزی کمک های بلاعوض در اختیار گرفت که این کار بسیار سنگین است. با تشکیل قرارگاه به دستور رهبر و رییس جمهور و ایجاد سامانه سجاد برای بارگزاری تمامی خسارات در آن انجام شد اما در گستردگی با این شکل و شمایل ۷۶ نفر جانباخته داشتیم و ۲۱ نفر در شیراز بود. ۶ در واژگونی قایق امدادرسانی بود و ۱۰ یا ۱۵ نفر در سیلاب مستقیم بود و چندین نفر در اثر صاعقه از بین رفته بودند و اگر کار به موقع انجام نمی‌شد شاهد خسارات خیلی بیشتری بودیم.

وی در مورد دوره آموزشی برای اصحاب رسانه افزود: یکبار برای اصحاب رسانه این اتفاق را رقم زدیم و یک نفر از ایرنا آمد و بقیه هم حضور پیدا نکردند و اگر اصحاب رسانه آماده باشند ما حاضریم برای آن‌ها دوره‌هایی را بگذاریم.

فضای مجازی هم فرصت مناسبی برای اطلاع رسانی
رییس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به سوال در مورد اینکه سازمان مدیریت بحران کشور چه نوع رویکردی را برای خود و در رابطه با این موضوع اتخاذ نموده است و اساسا این سازمان رویکرد خاصی را برای فضای مجازی و در موضوعاتی چون تولید محتوا، آموزش شهروندان و اطلاع رسانی شفاف در نظر دارد، عنوان کرد: بعد از هر حادثه ای مرتبا از طریق رسانه ها اعلام می‌کنیم از صدا و سیما و ما و مسئولین امر بشنوید و به شایعات توجه نکنید ضمن اینکه فضای مجازی هم فرصت مناسبی است برای اطلاع رسانی دقیق و هم آموزش و هم از ظرفیت آن استفاده شود و هم گاهی اطلاعات نادرستی که به مردم می‌دهند ممکن است آرامش مردم را به مخاطره بیندازند و ما می‌خواهیم مردم در آرامش باشند. چند نمونه مثال بزنم در همه جای دنیا مار هست در شبکه های مجازی فیلمی هست که مار در آنجا به مردم حمله می‌کنند و من از وزارت بهداشت خواستم که گزارش مار گزیدگی های سالهای اخیر را بگیرم که در سالی که در کرمانشاه حادثه اتفاق افتاد ۲۱۵ مورد کمتر از قبل بود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره بحران آتش سوزی در تهران گفت: ۱۷۰ هزار مورد آتش سوزی در تهران داریم و اگر این اتفاق در چادرهای حادثه دیدگان بیفتد خیلی بیشتر در شبکه های مجازی بلد می‌شود. ما از شبکه های مجازی آموزش می‌خواهیم. ما می‌خواهیم رسانه ملی و رسانه های دیگر بازوی کمکی ما باشند.
نجار در ادامه افزود: در حوادثی که اتفاق می‌افتد لباس دسته دوم ندهید. عده ای هستند که لباس دوم نمی‌پوشند و می‌گویند ممکن است امراض پوستی داشته باشد.

وی تاکید کرد: تلاشمان در دو زمینه است: آموزش مدیران در زمینه مربوطه که باید در صحنه حضور پیدا کنند و کارشان را انجام دهند و آموزش صدا و سیما که می‌توان آموزش دادن به مردم را از آن طریق دنبال کنیم.
 
مانور زلزله در مدارس برای اطلاع رسانی و آگاهی
رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره مانور زلزله عنوان کرد: این اتفاق در مدارس هر سال برگزار می‌شود که آموزش داده شده و یک احساسی را در جامعه ایجاد می‌کند که حضور ذهن داشته باشند و آماده باشند. دو واحد علمی به دانشگاه ها اضافه شد و آموزش پرورش قرار شده است که آموزش مدیریت بحران را دنبال کند و هر طوری که بتوانیم در این زمینه تلاش می‌کنیم و تلاش خودمان را ادامه می‌دهیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار درباره استان همدان که در این استان چه مشوق هایی در نظر گرفته شده مطرح کرد: از سال گذشته با ابلاغ مدیریت بحران ما موظف شدیم براساس وظایف عمومی و خصوصی نظرات دستگاه های اجرایی را بگیریم و جهت ارتقای همه جانبه در راستای پیشگیری اقدام کردیم. ما در آنجا حدود ۵ هزار میلیارد تومان پروژه پیشنهاد دادیم که دوستان ۳۰۰ میلیارد بودجه گذاشتند و به دلیل محدودیت های مالی اعتباری در این بخش به ما داده نشد و در استان همدان اگر مواردی دارند که باید در این زمینه کمکی صورت بگیرد ما به آن‌ها بخشنامه کردیم که اگر نظر یا پیشنهادی دارند به ما اعلام کنند که ما براساس ماده ۱۶ به سازمان برنامه و بودجه ارسال کنیم.

باور به مخاطرات ضعیف است
نجار در ادامه تصریح کرد: بزرگترین بحران از نظر من این است که باور به بحران در کشور بسیار ضعیف است. باور به مخاطرات ضعیف است ما همواره می‌خواهیم بحران را به مردم بشناسانیم و پیامدهای مخاطرات را به مردم بشناسانیم و آن‌هایی که در صف پیشگیری از مخاطرات هستند بتوانند بهتر ما را یاری کنند. ما اگر در حادثه ای جانباخته نداشته باشیم به مراتب راحت‌تر می‌توانیم آن را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: به نظر من در دستگاه های اجرایی و در دولت اگر باور به بحران بود نباید قانون، ۵۰ ماه در مجلس شورای اسلامی به طول می‌انجامید یا ۹ سال قانون بیمه همگانی در مجلس شورای نگهبان در رفت و آمد باشد. اعتباراتی که در این موضوع استفاده می‌کنیم بیشتر از حد تصورمان است که به دلیل نبود باور به بحران در کشور است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور اغلام کرد: در اینجا اضافه کنم که خبرنگاران خیلی آشنا به مدیریت بحران نیستند و خیلی به این موضوع علاقه ای ندارند که بیایند یاد بگیرند و بعد به صورت درست و دقیق اطلاع رسانی کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: