کد خبر: ۳۳۴۶۰۸
۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
0
نماد‌های کوچک که طی هفته‌های گذشته اصطلاحا از بازار جا مانده بودند، امروز خود را بالا کشیده و تا حدود زیادی از منفی شدن بازار جلوگیری کردند.
شاخص بورس به نفع کوچک‌تر‌ها اصلاح می شود
به گزارش پول نیوز، بورس پس از چندماه رشد ناهمگون در نماد‌های کوچک و بزرگ، کمی به آرامش رسیده است. رشد ۶۰۰ هزار واحدی شاخص کل بورس طی یک ماه گذشته نشان می‌دهد، برخی نماد‌ها طی هفته‌های گذشته با رشد قابل توجهی مواجه شده اند.

نماد‌هایی که تا دیروز از آن‌ها به عنوان نماد شاخص ساز یاد می‌شد، از روز چهارشنبه با ریزش مواجه شده و امروز نیز این نماد‌ها با صف‌های فروش چندصدمیلیونی همراه هستند.

نماد‌هایی مانند وبصاد، وتجارت، فولاد، فملی، وغدیر و شتران که در هفته‌های گذشته از آن‌ها به عنوان نماد‌های شاخص ساز یاد می‌شد، انتظار می‌رفت امروز با صف‌های فروش خود شاخص کل را تا ۴ درصد منفی کنند. اما نماد‌های کوچک که طی هفته‌های گذشته اصطلاحا از بازار جا مانده بودند، امروز خود را بالا کشیده و تا حدود زیادی از منفی شدن بازار جلوگیری کردند.

شاخص کل با کاهش تقریبا ۳۰۰۰۰ واحدی نشان داد تاثیر نماد‌های شاخص ساز این بار در قرمز کردن بازار نقش بسزایی دارند. البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که هنوز نماد‌هایی مانند خودرو، خساپا، شپنا، شستا و عرضه‌های اولیه هنوز باز نشده اند.

شاخص بورس به نفع کوچک‌تر‌ها اصلاح می شود

اما نکته قابل توجه مثبت بودن شاخص هم وزن در روز کاهش شدید شاخص کل است. شاخص هم وزن بیش از 6۰۰۰ واحد رشد کرده است. در تحلیل این پدیده باید گفت شاخص کل تمایز میان سهام‌های بزرگ و کوچک قائل می‌شود؛ ولی شاخص هم وزن، وزن یکسان برای همه شرکت‌ها در نظر می‌گیرد. از دید فعالان بازار سرمایه، شاخص کل هم وزن دید شفاف‌تری نسبت به روند بازار می‌دهد و امتیاز بیشتر سهم‌های شاخص ساز در محاسبات شاخص کل، را از آنان می‌گیرد. وقتی شاخص هم وزن منفی است یعنی بازدهی بیش از نصف شرکت‌های بازار کاهش‌یافته است و زمانی که شاخص هم وزن مثبت باشد یعنی بازدهی بیش از نصف شرکت‌های بازار رشد کرده است.

باید مثبت شدن شاخص هم وزن در روز‌های آتی را اتفاقی خوب برای بورس تحلیل کرد. یعنی زمانی که نماد‌های شاخص ساز با صف‌های خرید طویل خود در حال تغییر شاخص به سمت مثبت شدن بازار و نادیده گرفتن رشد نکردن شاخص‌های کوچک بودند. در روز‌هایی که شاخص‌های بزرگ در حال تجربه روز‌های صف فروش هستند، صف‌های خرید در نماد‌های کوچک می‌تواند تا حدودی آینده بازار را روشن و شفاف کند.

این چرخش خرید و فروش در بازار از نماد‌های بزرگ به سمت نماد‌های کوچک می‌تواند شاخص را با اصلاح مناسبی مواجه کند و از این طریق به آینده بورس بدون افزایش قیمت‌های کاذب امیدوار بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: