April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۵۸۴۵
۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
0
در حالی که رییس جمهور از گشایش اقتصادی در آینده نزدیک خبر داد که انتقاد بسیاری را به همراه داشت و کارشناسان متعددی معتقدند که این گشایش دردی را دوا نمی کند.
رییس جمهور با مردم
به گزارش پول نیوز، هفته گذشته رییس جمهوری در جلسه هیات دولت از گشایشی اقتصادی خبر داد که در هفته آینده رونمایی خواهد شد که در همان روز حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری با توییت خود به مردم اعلام کرد که مردم منتظر این گشایش باشند و بعد از رونمایی از آن، تصمیم‌های اقتصادی خود را بگیرند.
در روز‌های گذشته گمانه‌زنی‌های بسیاری در خصوص بسته گشایش اقتصادی مطرح شده و بازار شایعات بسیار پر رونق شده است.

در همان روز‌ها حسین سلاح ورزی عضو شورای‌عالی بورس با توییتی مبنی بر حدسیات خود عنوان کرده است که این گشایش همان تصویب FATF است.

اما برخی از سایت‌های خبری ادعا کرده اند که برنامه دولت برای گشایش اقتصادی، دادن سهام به جاماندگان سهام عدالت و این همان سوپرایز رئیس‌جمهوری است همچنین برخی تحلیل گران خارج از کشور با استناد به صحبت‌های رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گشایشی در دیپلماسی خارجی کشور را انتظار می‌کشند.

اما اخبار مبادله شده حاکی از آن است که گشایش اقتصادی وعده داده شده هیچکدام از موارد ذکر شده از موارد بالا را شامل نمی‌شود و هرکس از ظن خود حدسی زده است.

برخی معتقدند گشایش اقتصادی دولت فروش اوراق ارزی با پایه نفت و یا همان پیش فروش نفت است. به عبارت دیگر، دولت نفت دو سال آتی را به مردم می‌فروشد و در تاریخ سررسید با نرخ دلار روز و نرخ نفت روز اقدام به باز پرداخت به مردم می‌کند.

این اقدامی خوب هم در جهت کاهش کسری بودجه و هم کنترل تقاضای سفته بازانه در بازار ارز است و پیش‌بینی می‌شود در صورت استقبال مردم تا حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از این مسیر درآمد بودجه‌ای ایجاد شود.

هرچند این اقدامی مثبت است، اما اینکه این اقدام گشایش بزرگی ایجاد کند و مردم این گشایش را در زندگی خود حس کنند یا خیر به نظر واقع بینانه نمی‌رسد.

حال برخی از کارشناسان معتقدند این گشایش اقتصادی در شرایط فعلی کشور محقق نمی‌شود، اما باید منتظر ماند و دید که منظور دولت از این گشایش چیست.

در همین رابطه کامران ندری کارشناس اقتصادی در گفتگو با پول نیوز عنوان کرد: با شرایط فعلی و افزایش نرخ تورم حاکم بر اقتصاد کشور، هیچ گشایشی در کشور صورت نمی‌گیرد. در وهله‌ی اول باید شرایط اقتصاد آرام و از نرخ تورم کاسته شود و سپس اگر هم قرار است گشایشی صورت گیرد، عملی شود.

محمد گرجی آرا کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر گشایش اقتصادی بر بازار سرمایه مطرح کرد: زمانی که هیچ کدام از اقتصاددان‌ها و کارشناسان اقتصادی در کشور، از طرح اقتصادی مطرح شده اطلاعی نداشته باشند تغییری به لحاظ بنیادی در وضعیت کشور ایجاد نمی‌شود و به نظر می‌رسد که تحولات از جنس تحولات سیاسی باشد و تا زمانی که شواهدی مشخص نشود، نمیتوان تاثیر آن را بر مباحث اقتصادی عنوان کرد.

پویا ناظران، اقتصاددان معتقد است: وقتی سیاستمدار بی‌مقدمه وعده خبر خوشی می‌دهد تا مردم را ذوق‌زده کند، در حالی که هیچ کارشناس و اقتصاددانی از محتوای خبر اطلاع ندارد، باید نگران شد.

داود سوری، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه شریف می‌گوید: مگر کادوی تولد یا ازدواج است که بدون مشورت و بدون مقدمه برنامه‌ای گشایش‌دهنده در سطح کلان مطرح و اجرا کرد؟! این چه گشایش اقتصادی است که وعده سورپرایز آن برای هفته بعد داده می‌شود، این طرز تفکر از نتیجه آن خطرناک‌تر است! خدا به خیر کند!
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: