May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۰۵۳۲
۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
0
یک کارشناس صنعت خودرو با تاکید براینکه ما می توانیم بخش اعظمی از قطعات خودرو را با بهترین کیفیت تولید کنیم، گفت: برای صنعت خودرو هیچ برنامه راهبری در عمل جهت حل مشکلات و قیمت گذاری ها وجود ندارد.

به گزارش پول نیوز، داخلی سازی در صنعت خودرو می تواند مزیت های زیادی را برای کشور به همراه داشته باشد که مهم ترین آن جلوگیری از خروج ارز است. دولت تمام توان خود را گذاشته است تا صنایع کشور را به سمت داخلی سازی سوق دهد و میزان خروج ارز از کشور را به حداقل برساند.
 
با وجود اینکه مدت ها از شکل‌گیری خودروسازی در ایران می‌گذرد، اما با وجود تمام پیشرفت‌ها و تلاش‌های صورت گرفته در سال های گذشته به دلایل مختلف نتوانسته آن طور که باید و شاید به خودکفایی و بی‌نیازی از واردات دست پیدا کند. طبق اطلاعات موجود حدود 25 درصد از قطعات مورد نیاز ساخت خودرو در کشور، وارداتی است که عمدتا مربوط به تجهیزات الکترونیکی و قطعات ‌های‌تک نظیر ایموبلایزر، ECU  و سنسور اکسیژن است و در سال‌های گذشته این قطعات عمدتا از چین تامین شده‌اند.
 
ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو در این زمینه با تاکید براینکه ما می توانیم بخش اعظمی از قطعات خودرو را با بهترین کیفیت تولید کنیم، گفت: برای صنعت خودرو هیچ برنامه راهبری در عمل جهت حل مشکلات و قیمت گذاری ها وجود ندارد.
 
وی با اشاره به اینکه بهترین راهکار برای حل مشکلات فعلی صنعت خودروی کشور داخلی سازی واقعی است، گفت: مدیریت صنعت خودرو باید به گونه ای اصلاح شود که اگر سرمایه گذاری در بخش پایین دست این صنعت انجام شد در کوتاه ترین مدت به سود برسد.

خلخالی با بیان اینکه در قسمت موتور یک قطعه کوچک مورد استفاده قرار می گیرد که اگر نباشد موتور روشن نمی شود، افزود: قبلاً این قطعه وارد می شد اما سه سال پیش گروهی به داخلی سازی آن اقدام کردند اما آنقدر در پیچ و خم خودروسازها گیر کردند که واقعا از این اقدام خود پشیمان و در نهایت منصرف شدند.

این استاد دانشگاه علم و صنعت با تاکید براینکه بسیاری از قطعه سازان هستند که می خواهند روند داخلی سازی قطعات را با سرعت بیشتری انجام دهند اما ساختار صنعت خودرو مانع آنها می شود، تصریح کرد: سال گذشته یک میلیون دستگاه خودرو تولید شد که اگر از هر خودرو یک میلیون تومان کنار می‌گذاشتند رقم بسیار بالایی می‌شد. این موضوع نشان می‌دهد در این صنعت عدد و ارقام بسیار بالایی وجود دارد که به شرط اصلاح مدیریت می توان سود را برای پایین دستی های این صنعت فراهم و بستر لازم را برای داخلی سازی واقعی در این حوزه ایجاد کرد.

خلخالی اضافه کرد: به دلیل تیراژ بالای خودرو سرمایه گذاری در قطعه به صرفه است اما سد اندازی ها و مشکلات عاملی شده تا این موضوع همچنان بلاتکلیف مانده و نتوانیم در داخلی سازی قطعات خودرو نقش کارآمدی را ایفا کنیم.

وی با تاکید براینکه ما می توانیم بخش اعظمی از قطعات خودرو را با بهترین کیفیت تولید کنیم، اظهار داشت: وقتی خودروساز داخلی با شرکای خارجی خود در تامین قطعه وارد مذاکره می شود باید پول آنها را سریع پرداخت کند اما در خرید از قطعه ساز داخلی آنها قطعه را گرفته و بعد از ماه ها و حتی سالها پول قطعه ساز را می دهند. این موضوع به طور حتم روند تولید قطعه را مختل و حتی تاثیرات خاص خود را بر کیفیت آنها خواهد گذاشت در نهایت خرید اعتباری قطعات و عدم حمایت از قطعه ساز باعث می شود تا سرمایه گذاری لازم در این حوزه صورت نگیرد.

خلخالی در ادامه صحبت های خود به موضوع تامین مواد اولیه در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: برخی از مواد مانند آلومینیوم در گریدهای ۶ و ۷ هزار تولید داخل با مشکل روبروست و باید از محل واردات تأمین شود در بخش پتروشیمی نیز یک سری رزین های پرمصرف در خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرد که آنها نیز از محل واردات تأمین می شود. در بخش فولاد نیز ما با تغییرات کیفی و حتی افزایش قیمت ها روبرو هستیم در نتیجه محصول نهایی وقتی به دست مصرف کننده می رسد با تغییرات کیفی روبرو است برای حل این موضوع باید سرمایه گذاری لازم در تأمین مواد اولیه صنعت خودرو نیز انجام شود.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو در طول یک سال اخیر وزارت صنعت با تغییر سه وزیر روبرو شده و هیچ راهبرد استراتژیکی برای صنعت خودرو اعلام نکرده است.

ابوالفضل خلخالی اضافه کرد: به اعتقاد بنده برای اصلاح بازار خودرو آن هم در کوتاه مدت باید در بخش عرضه و تقاضا تعادل لازم را ایجاد کرد. اگر عرضه افزایش پیدا کند بخشی از تقاضای غیرواقعی مدیریت خواهد شد. البته در شرایط فعلی بحث بورس کالا برای مدیریت تقاضای غیرواقعی نیز مطرح است که به اعتقاد بنده این موضوع می تواند در کوتاه مدت کنترل تقاضا را انجام دهد اما راهکار قطعی برای مدیریت بازار نیست. باید فکر اساسی برای صنعت خودرو کرد بدون راهکار و سیاستی منسجم نمی توانیم در این حوزه برحل مشکلات قائق شویم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: