April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۱۱۶۷
۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
0
کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این‌که بهترین راه مهار قیمت‌ها کارکرد بازار است اظهارداشت: باید بازار شفاف شود و رابطه عرضه و تقاضا تنظیم شود ولی عوامل خارج از عرضه و تقاضا مانند تعطیلی کرونایی، شرایط تحریمی، سو استفاده دلال‌ها و ... نیز گرانی‌ها را تشدید می‌کند.
سیاوش غیبی پور کارشناس مسائل اقتصادی و بازار سرمایه در گفت‌وگو با پول نیوز، در خصوص افزایش قیمت اجناس عنوان کرد: در حال حاضر یکی از دوره‌های پرنوسان تورم ر‌ا پشت سر گذاشته‌ایم. تورم مهر ماه گذشته یکی از شدیدترین تورم‌های ماهیانه چند سال اخیر بوده است.

وی ادامه داد: بخش عظیمی از تورم مربوط به تغییر قیمت خودرو بود که در مهرماه اتفاق افتاد و در آبان هم شرکت سایپا بعضی از خودروهای خود را حدود ۴۰ درصد گران کرده است.

وی در ادامه اظهار داشت: این افزایش قیمت‌ها آمار نقطه به نقطه و ماهیانه تورم کشور را از فرم معمول خود خارج کرده است ولی کالاهایی هم که اقشار عمومی استفاده می‌کنند مثل کالاهای لبنی، گوشتی و تخم مرغ در ماه های اخیر رشد مستمری داشته اند.
 
بیشتر بخوانید:
 

غیبی پور با تأکید بر اهمیت نظارت‌ها عنوان کرد: نظارت‌ها در کوتاه مدت می‌تواند چرخه تولید تا مصرف را کنترل کند. در این چرخه مشکلاتی وجود دارد و همیشه کمیابی و ارز، ریشه مشکلات نیست چرا که خیلی از کالاها، کالای داخلی هستند اما در چرخه تولید تا مصرف حلقه‌های دلالی آنقدر قیمت را تشدید می‌کنند که هم تولید‌کننده متضرر می‌شود و هم مصرف کننده.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: وزارت صمت به راحتی می‌تواند چرخه کالاهای اساسی مثل مرغ گوشت و کالاهایی که مصرف عمومی بیش‌تری دارند را کنترل کند، حلقه‌های دلالی، چالش‌ها و روابط را شناسایی کند و بر عملکرد آن‌ها نظارت مستقیم داشته باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: