کد خبر: ۳۴۱۵۲۴
۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
0
با این تفسیر، چین که اکنون در حوزه های مختلف از جمله جنگ تجاری با واشنگتن درگیر است باید پیروزی بایدن را یک پیروزی برای خود بداند؟

آیا با آمدن بایدن جنگ تجاری متوقف می شود؟

 

به گزارش پول نیوز، با این حال گزارش ها حاکی است پکن نباید به جایگزینی بایدن دل خوش کند و انتظار داشته باشد که روابط دو کشور به طرز چشمگیری تغییر کند. زیرا بایدن نیز در اظهاراتش طی دوران کارزار انتخاباتی همواره به چین تاخته بود.

حتی قبل از روی کار آمدن ترامپ، آخرین دولت دموکرات آمریکا یعنی دولت باراک اوباما که بایدن معاون او بود، نگرش خود نسبت به چین را سخت تر کرده بود. با این حال تنش ها به ویژه در مسایل اقتصادی و سیاسی در دوران ترامپ میان چین و آمریکا به اوج خود رسید، طوری که ترامپ خنجر را از رو بست و با قاطعیت در برابر تلاش های چین برای گسترش نفوذ خود در سطح جهان ایستاد.

بایدن هنوز استراتژی دقیقی در مورد چین اعلام نکرده، اما همه نشانه ها بیانگر آن است که او رویکرد سختگیرانه به پکن را ادامه خواهد داد. با این حال کارشناسان به بایدن توصیه کرده اند که لحن سنجیده تری نسبت به تهدیدهای ترامپ در مورد چین اتخاذ کند و بر «رقابت استراتژیک» به جای «رویارویی صریح» تکیه کند. هر چند بایدن در حمله به چین حتی بعضی اوقات از ترامپ هم فراتر رفته است.

بایدن در دوران کارزار انتخاباتیش قول داده است یک کارزار بین المللی برای «فشار، منزوی کردن و مجازات چین» را رهبری کند. کمپین وی همچنین اقدامات چین علیه مسلمانان در سین کیانگ را «نسل کشی» معرفی کرده است.

آن طور که رویترز گزارش کرده است، بایدن پیش از این در مقاله ای که در ماه مارس همزمان با شیوع بیماری همه گیر ویروس کرونا که در شهر ووهان چین آغاز شده بود، نوشت: ایالات متحده باید به چین سخت بگیرد.

بایدن در کنار اشاره به این اختلافات همچنین نوشت: با پکن در مورد موضوعاتی که با منافع ما همخوانی دارد مانند تغییرات آب و هوایی، منع گسترش سلاح های هسته ای و امنیت جهانی نیاز است همکاری کنیم.

اگرچه آمریکا طی چند سال گذشته حداقل در دوران ریاست جمهوری ترامپ در موضوعات مختلفی از جمله مساله هنگ کنگ و سین کیانگ، تایوان و مساله حقوق بشر با چین تنش داشته، اما موضوع «جنگ تجاری» همواره یکی از اختلافات اساسی دو کشور بوده است که دستکم بعد از ۱۳ دور مذاکره و گفت و گو در مورد فاز نخست آن به توافق رسیدند.

بر اساس فاز نخست توافق تجاری، پکن طی یک دوره ۲ ساله، ٢٠٠ میلیارد دلار کالای اضافی در مقایسه با سطح واردات ٢٠١٧ از ایالات متحده خریداری خواهد کرد. در عوض، دولت آمریکا از اعمال تعرفه‌های جدید بر روی کالاها و خدمات چینی چشم‌پوشی می‌کند و همچنین نیمی از تعرفه اعمال‌شده در اول سپتامبر گذشته بر روی ۱٢٠ میلیارد دلار کالاهای وارداتی چینی را کاهش می‌دهد.

توافق تجاری مرحله اول میان آمریکا و چین به منزله پایان گرفتن ١٨ ماه درگیری تعرفه‌ای میان دو اقتصاد بزرگ جهان بود. این درگیری، موجب خسارت صدها میلیارد دلاری بر زنجیره تولید کالا، آشفتگی بازارهای مالی، اختلال در زنجیره‌های عرضه و کند کردن رشد اقتصادی جهان شده بود. با این حال با روی کار آمدن بایدن وضعیت و چشم انداز آینده این توافق نامعلوم است.

به نظر می رسد دولت بایدن حداقل در مسایل اقتصادی نرمتر با چین برخورد کند و جنگ تجاری را عادلانه تر به پیش ببرد. با این حال باید هنوز منتظر ماند و دید روابط دو کشور چگونه خواهد شد، به ویژه اینکه مقامات پکن تا کنون در برابر پیروزی بایدن سکوت اختیار کرده و هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده اند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: