پول نیوز عملکرد بازار سرمایه در هفته جاری را بررسی کرد؛
کد خبر: ۳۴۷۰۵۱
۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
0
عمر روند صعودی بازار سرمایه به روز هم نرسید و شاخص کل بورس درحالی که روز گذشته بعد از مدت ها صعودی شده بود، امروز دوباره روندی نزولی به خود گرفت.
تولیدی. //// افت ۸ هزار واحدی شاخص و کوچک شدن سرمایه‌های مردم
به گزارش پول نیوز، شاخص کل بورس در پایان معاملات روز شنبه ۹ اسفند با ۱۱ هزار و ۸۵۵ واحد کاهش رقم یک میلیون و ۱۹۳ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم‌وزن هم با ۱۰۱۰ واحد کاهش به رقم ۴۳۳ هزار و ۳۸۵ واحد رسید. معامله‌گران بازار ۳۳۷ هزار معامله به ارزش ۳۸ هزار و ۶۳۵ میلیارد ریال انجام دادند. ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، معدنی و صنعتی گلگهر، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و پالایش نفت اصفهان نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تأثیر منفی را روی بورس گذاشتند. شاخص کل فرابورس هم با ۱۳۰ واحد کاهش به رقم ۱۶ هزار و ۹۸۶ هزار واحد رسید. در این بازار ۱۶۴ هزار معامله به ارزش ۵۶ هزار و ۹۷۸ میلیارد ریال انجام شد. هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، بیمه پاسارگاد، پلیمر آریاسوسول، سرمایه‌گذاری صباتامین، پتروشیمی تندگویان، فولاد هرمزگان جنوب و پتروشیمی زاگرس نسبت به نماد‌های دیگر بیشترین تأثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

روز پس از آن نیز بازار سرمایه با ۸۶۰۱ واحد کاهش، در رقم یک میلیون و ۱۸۵ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۱۰۲۸ واحد کاهش یافت و به رقم ۴۳۲ هزار و ۳۷۲ واحد رسید. معامله گران این بازار ۶۱۹ هزار معامله به ارزش ۲۴ هزار و ۷۷۷ میلیارد ریال انجام دادند. فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، معدنی و صنعتی گل گهر، ملی صنایع مس ایران و معدنی و صنعتی چادرملو نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل فرآوری معدنی اپال کانی پارس نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند. شاخص کل فرابورس هم با ۶۵ واحد کاهش، رقم ۱۶ هزار و ۹۲۰ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۱۳۳ هزار معامله به ارزش ۷۲ هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال انجام شد. پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس، سرمایه گذاری صبا تامین، سنگ آهن گهر زمین، پتروشیمی تندگویان، اعتباری ملل و شرکت آهن و فولاد ارفع نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.

شاخص کل بورس در معاملات روز دوشنبه با افت ۳ هزار و ۹۰۰ واحدی در سطح یک میلیون و ۱۸۱ هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز سرخپوش شد و با ریزش بیش از هزار واحد، رقم ۹۷۴ هزار و ۴۳۱ واحد را ثبت کرد. شاخص فرابورس، اما تنها با ۴ واحد مثبت شد و به ۱۶ هزار و ۹۲۵ واحد رسید. «فملی»، «شستا» و «خودرو»، نماد‌هایی بودند که بیشترین تاثیر منفی را در شاخص داشتند و «اپال»، «فولاد» و «فخور» نماد‌هایی با اثر مثبت بر شاخص بورس بودند. «شستا»، «شپنا»، «فملی» سه نماد پرتراکنش بورس بودند. ارزش معاملات بورس به حدود رقم ۵۴۰۰ میلیارد تومان رسید و ارزش معاملات فرابورس ۱۹۸۰۰ میلیارد تومان بود.
 

بیشتر بخوانید: دلیل هجوم مردم به بازار ارز‌های دیجیتال چیست؟

شاخص بورس و اوراق بهادار تهران در معاملات روز پس از آن با بیش از ۵ میلیارد و ۹۳۹ میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۵ هزار و ۶۲۱ میلیارد تومان در بیش از ۷۱۷ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد ۴ هزار و ۶۴۵ واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۱۸۶ هزار و ۲۸۶ واحد قرار گرفت. بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نماد‌های معاملاتی شرکت‌های معدنی و صنعتی گل گهر، فولاد مبارکه اصفهان و معدنی و صنعتی چادرملو شد و در مقابل شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و ایران خودرو با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند. شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی مثبت را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) ۱۲۱۱ واحد، کل (هم‌وزن) ۱۸۸ واحد، قیمت (هم‌وزن) ۱۲۲ واحد، آزاد شناور ۳۳۶۲ واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب ۵۵۰۸ و ۲۱۱۶ واحد رشد کردند. بر اساس این گزارش، در بازار‌های فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و ۱۶۲ میلیون ورقه به‌ارزش ۱۲ هزار و ۹۸۳ میلیارد تومان در ۵۵۲ هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۵۴ واحد رشد کرد و در ارتفاع ۱۶ هزار و ۹۷۹ واحد قرار گرفت. در این بازار بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نماد‌های معاملاتی پلیمر آریا ساسول، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و سرمایه‌گذاری صبا تامین شد و در مقابل شرکت‌های بیمه پاسارگاد، ذوب آهن اصفهان و بانک دی بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

شاخص بورس و اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته جاری ۱۳ اسفند ۹۹ با ۸۳۰۱ واحد کاهش، در رقم یک میلیون و ۱۷۷ هزار واحد ایتساد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۳۷۹ واحد کاهش یافت و رقم ۴۳۱ هزار و ۲۵۳ واحد را ثبت کرد. معامله گران این بازار یک میلیون معامله به ارزش ۴۴ هزار و ۸۱۹ میلیارد ریال انجام دادند. ملی صنایع مس ایران، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و ایران خودرو نسبت به سایر نماد‌ ها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند. در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس با چهار واحد افزایش، در رقم ۱۶ هزار و ۹۸۴ واحد ایستاد. معامله گران این بازار ۳۴۵ هزار معامله انجام دادند که ۲۷۲ هزار و ۷۳۷ میلیارد ریال ارزش داشت. پلیمر آریا ساسول، توسعه مسیر برق گیلان، پتروشیمی زاگرس و زغال سنگ پرورده طبس نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل بیمه پاسارگاد، سهامی ذوب آهن اصفهان و پتروشیمی تندگویان نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.

با افت و خیز‌های این هفته بازار بورس، باید دید در هفته آینده چه سرنوشتی در انتظار سهامداران است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: