کد خبر: ۳۴۸۰۹۳
۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۲
0
سندی که به امضا وزرای خارجه ‌دو کشور رسیده، نه قرارداد است و نه تفاهم‌نامه، بلکه سندی راهبردی است که بیشتر ماهیت نقشه‌ی راه و چهارچوب همکاری و زمینه‌های مشارکت را برای دو طرف دارد.

سند همکاری ایران و چین، سندی فراتر از قرارداد و تفاهمنامه

 

به گزارش پول نیوز،  حجت اله صیدی، از مدیران ارشد نظام بانکی در یادداشتی به ابعاد سند همکاری ایران و چین که دیروز به امضای وزرای خارجه دو کشور رسید، پرداخته است که متن کامل آن از نظرتان می‌گذرد:

به عنوان کارشناسی که سند موسوم به «برنامه هم‌کاری جامع بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین» را خوانده و در برخی جلسات بررسی آن از جنبه‌های پولی، مالی و سرمایه‌گذاری شرکت داشته‌ام، نکات زیر را برای اطلاع عزیزانی که دل در گرو ایران و ایرانیان دارند، عرض می‌کنم:

سندی که به امضا وزرای خارجه دو کشور رسیده، نه قرارداد است و نه تفاهم‌نامه یا توافق‌نامه، بلکه سندی راهبردی است که بیشتر ماهیت نقشه‌ی راه و چهارچوب همکاری و زمینه‌های مشارکت را برای دو طرف دارد. در عرصه‌ی جهانی و تعاملات بین‌المللی، وجود چنین اسنادی برای هر کشوری نوعی دارایی و ظرفیت تولید ثروت به شمار می‌رود، فارغ از آن‌که بین آلمان و ژاپن باشد یا کانادا و ترکیه. اینکه ایران با دومین قدرت اقتصادی جهان چنین سندی را مبادله می‌کند، یک دستاورد مهم و ارزشمند است.

در هیچ‌کدام از بندهای سند، جمله‌ای که نشان‌دهنده برتری یک طرف بر دیگری یا ضعف یکی در مقابل دیگری داشته باشد، ملاحظه نمی‌شود و از موضعی برابر و با رویکرد برنده-برنده و عزت‌مندانه تهیه شده است.

عملیاتی کردن مفاد این سند، نیاز به دو گروه اسناد دارد؛ نخست برنامه‌ی اقدام و عمل (Action Plan) و در مرحله بعد قراردادهای تعهدآور موردی برای هر طرح. بنابراین حفظ منافع ایران در عمل، بستگی به این اسناد و اجرای آن دارد. به این ترتیب لازم است قدر فرصت‌ها را بدانیم و از ارتقا و توسعه هم‌کاری‌های بین‌المللی ایران بزرگ حمایت کنیم.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: