April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
در گفت و گوی پول‌نیوز با یک کارشناس رسمی دادگستری مطرح شد:
کد خبر: ۳۵۰۴۹۳
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
0
یک فعال بخش حقوق حمل ونقل بین المللی مالیات بر ارزش افزوده را از پدیده‌هایی دانست که اقتصاد مملکت و صنعت حمل و نقل را زمین گیر کرده است.

یونس جاوید در گفتگو با خبرنگار پول‌نیوز و با بیان این مطلب افزود: در دنیا مالیات بر ارزش افزوده به این معناست که وقتی کسی کالایی را می خرد، ۹ درصد به عنوان ارزش افزوده به آن کالا اضافه می شود. در ایران دولت مالیات بر ارزش افزوده را قبل از تولید نهایی یک کالا، از تمام عناصر تشکیل دهنده قیمت نهایی گرفته است، از کرایه حمل گرفته تا انواع بیمه هایی که کامیون ها استفاده می کنند، از محموله هایی که وارد گمرک می شود، از حقوق ورودی که صاحب کالا باید بدهد و دوباره این کالا باید از گمرک حرکت کند و با حمل داخلی به مقصد موردنظر برسد و مورد استفاده قرار گیرد.


وی افزود: در همه این مراحل، کرایه حمل و نقل، بیمه ها و حقوق ورودی کالا دولت ۹ درصد را دریافت کرده و جالب آنکه پس از تعیین قیمت نهایی، درنهایت ۹ درصد را هم به آنها اضافه می‌کنند و این سیستم مالیات بگیری درنهایت هم تورم زاست و هم مشکلات جدی برای اقتصاد و ترانزیت و معیشت به همراه خواهد داشت.
جاوید یادآور شد: جالب اینکه حتی در محموله هایی ترانزیتی که به هر نحوی دچار مشکلاتی از قبیل قاچاق یا سرقت و حتی از بین رفتن محموله در اثر حوادث و عذر موجه می شوند و قرار است که بیمه ترانزیت، مبادرت به پرداخت حقوق ورودی کالا به گمرک کند، 9 درصد هم به عنوان مالیات ارزش افزوده دریافت می کند.


غفلت از عوامل موثر در بهره وری ترانزیت در بسته جامع حمل و نقل
وی همچنین گفت: در تهیه بسته جامع حمل و نقل که به منظور درج در برنامه پنج ساله ششم در نظر گرفته شده است، صرفاً عناصر داخلی سیستم حمل و نقل مطمح نظر واقع شده و سایر عوامل تاثیرگذار در بهره وری صنعت ترانزیت، نادیده انگاشته شده اند.


جاوید افزود: با این نگاه، موفقیت در ترانزیت، تابع توجه جدی به سایر حوزه هایی است که در بهره وری و موفقیت آن تاثیر مستقیمی دارند، بطوری که به درستی باید گفت که ترانزیت، تابعی وابسته است و مستقل نیست.


وی ادامه داد: شرایط رقابتی برای جذب کالا برای ترانزیت و امکان پایداری در این حوزه، مستلزم تغییر نگاه به تعدیل ساختار اقتصادی و تحقق اهداف مذکور و توسعه حمل و نقل بین المللی به عنوان ابزار کار ترانزيت و توسعه بوده و نيازمند تمهیداتی است كه در دو گروه مشخص قابل تقسيم بندی است.


جاوید در این راستا تشریح کرد: يك گروه عواملی هستند كه در اختيار برنامه ريزی نبوده و نمی توان انتظار داشت كه كليه پارامترهای آن در قالب برنامه های مشخص نظير رخدادها و عوامل منطقه ای و بین المللی از سوی كشور ترسيم شود؛ اما، گروه دوم عواملی هستند كه به طور منطقی می توان در مورد آنها برنامه ريزی كرد.


وی ادامه داد: از جمله این موارد می توان به تنظیم و تصویب قوانين و مقررات و آیین نامه های مناسب و مقتضی، اصلاح ساختارهای مالیاتی و بیمه متناسب با نیاز ترانزیت، تعدیل حقوق ورودی و تعرفه های گمرکی، تقويت و آموزش نيروی انسانی، تالیف مولفه های تاسیس و فعالیت شرکت های دانش بنیان و با کیفیت لازم و هماهنگ کردن فعالیت های ذی مدخل و اثرگذار در توسعه و ارتقای بهره وری حمل و نقل متناسب با اهداف ترانزیت اشاره کرد.


مشکل در تمام بخشهای سیاسی، اقتصادی، روابط بین‌المللی و فرهنگی است
جاوید اضافه کرد: لذا نمیتوان گفت که مشکلات ترانزیت صرفا فرهنگی یا اقتصادی یا سیاسی است؛ چون مشکلات کشور مجموعه ای از همین ساب سیستم های موجود است و مشکل در تمام بخش¬های سیاسی، اقتصادی، روابط بین‌المللی و فرهنگی وجود دارد.


وی با تاکید بر اینکه حتی ما نمی توانیم بگوییم نظام آموزش در ترانزیت ما بی تاثیر است، اظهار داشت: آموزش نه صرفاً روی خود ترانزیت و حمل و نقل، بلکه آموزش کسانی مدنظر است که می‌خواهند در این حوزه فعال باشند. از طرفی، میزان حقوق یک راننده و یک کارمند گمرک شاغل در بندرعباس و در آن گرمای هوا، بر حوزه حمل و نقل و اخلاقیات افرادی که فعالیت می‌کنند، تاثیرگذار است. چون همه این عوامل با همدیگر در ارتباط هستند.


رئیس سابق انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران با بیان اینکه بخشی نگری یکی از آفت‌های تحلیل‌های نظری و تئوریک ما بوده است، ادامه داد: ما باید از بخشی نگری دوری کنیم. باید ببینیم که به عنوان مثال مالیات بر ارزش افزوده و ۹درصدی که دولت از تولیدکنندگان می گیرد، چه تاثیری بر حوزه حمل و نقل و ترانزیت یا نظر یک مصرف کننده راجع به یک کالا دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: