April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
از نان و میوه تا روغن و شکر؛
کد خبر: ۳۵۰۵۷۰
۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
0
گویا افزایش قیمت قصد خداحافظی از بازار را ندارد این در حالی است که مسئولان امر هر چقدر هم وعده آرامش در بازار را می دهند، اما همچنان افسار قیمت از دست نگهداران تنظیم بازار خارج شده و لحظه به لحظه قیمت افزایش می یابد.

به گزارش پول نیوز، سریال گرانی کالاهای اساسی گویا قصد پایان ندارد و حتی با نزدیک شدن کمتر از یک ماه به انتخابات دولتمردان توان غلبه به این گرانی را ندارند تا حداقل به شکل نمایشی جلوه دهند که توان مقابله با گرانی را دارند.

دولت دوازدهم با نزدیک شدن به روزهای پایانی فعالیت خود فاز جدید افزایش قیمتها را آغاز کرده است. البته روند افزایش قیمت کالاهای اساسی درحالی از امروز کلید خورده است که قرار بود براساس اظهارات ربیعی سخنگوی دولت در سه‌ماهه نخست امسال هیچ تغییرات قیمتی در انواع کالاها اعمال نشود اما متأسفانه دولت با نقض این موضوع و استفاده از شرایط انتخاباتی جامعه، روغن را 35 درصد گران کرده است و زمزمه افزایش 50درصدی نان نیز به گوش می‌رسد.

طبق اطلاعات آماری، مرغ مجددا با کمبود در میادین عرضه کالا اساسی مواجه است و در خرده فروشی های محلات پایتخت با قیمت کیلویی 30 هزار تومان معامله می شود.

 

همچنین قند و شکر در بازار آزاد به کیلویی 18 هزار تومان رسیده است و شرکت های تولید روغن رسما 35 درصد افزایش بعد از افزایش قیمت 6ماهه در نظر گرفته اند و از سوی دیگر نانوایی ها نیز از این ماراتون افزایش قیمت خود را عقب نگه نداشته اند و حرکت جهش قیمتی را تا سقف 50 درصدی آغاز کرده اند.

 

گرانی میوه نیز از سال گذشته همچنان بر محصولات باغی در فصل بهار باقی مانده است، طبق قیمت گذاری میادین میوه و تره بار تهران که در فروش میوه در پایتخت این مرکز مشهور است، گوجه سبز 40 هزار تومان، توت فرنگی رسمی 35 هزار تومان، زردآلو 30 هزار تومان، پرتقال از نوع تامسون 12 هزار تومان، سیب زرد رنگ 12 هزار تومان و...درج قیمت خورده اند، در حالی که این محصولات نسبت به سال قبل با افزایش بین 200تا300 درصدی مواجه شده اند.

 

سیگنال های اطلاعاتی از سطح بازار حکایت می دهند که انبارهای موجود از شکر با نرخ ارز دولتی در کشور به اتمام رسیده و این موضوع عامل افزایش قیمت در بازار شده است.

 

آن طور که این اطلاعات رسیده است، شکر عرضه شده در بازار در حال حاضر، توسط تجار که آن را با ارز آزاد از آن سوی مرز فراهم کرده اند به فروش می رسد و دولت هیچ کمکی برای تامین ارز آنها نکرده است.

 

بیشتر بخوانید:

افزایش چراغ خاموش قیمت نان و نظارتی که نیست!

نان به عنوان مهم ترین قوت غالب هموطنان مان به حساب می آید، گرچه دولتمردان به توزیع آرد و قیمت آن بین نانوایی ها کاملا توجه دارند و افزایش قیمتی را در نظر نگرفته اند، اما این روزها شاهد افزایش قیمت در این کالای اساسی در کشور به ویژه کلان شهر تهران هستیم.

 

نان بربری در مناطق شمالی و غربی تهران که قبل از ماه رمضان 2 هزار تومان عرضه می شد به یک باره به مرز 3 هزار تومان رسیده است و در مناطق جنوبی پایتخت از یک هزار و 500 تومان برای هر قرص نان به دو هزار و 500 تومان رسیده است.

 

نان لواش نیز هر قرص آن از 300 تومان به 450 و نان تافتون از 700به 950 افزایش داشته است، گرچه مقامات نظارتی اعلام کردند این افزایش قیمت خودسرانه کاملا خلاف قانون است اما فعلا نان مردم در دست نانوایان محلی است.

 

حال اینکه چرا نانوایان دست به گرانی نان به شکل خود سرانه زده اند برمی گردد به دیگر هزینه های تمام شده نان، به طوری که نانوایان توپ گرانی را به زمین افزایش هزینه در اجاره بهای ملکی، افزایش حقوق، هزینه حمل و نقل آرد، هزینه انرژی و...می اندازند.

 

طبق نامه ارسالی یکی از شرکت‌های بزرگ تولید روغن قیمت انواع روغن مایع ۳۵ درصد و روغن جامد ۳۰ درصد گران خواهد شد.

 

در حالی که بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران روغن طی یک سال گذشته بیشترین افزایش قیمت را بین کالاهای خوراکی تجربه کرده است، حال به نظر می‌رسد افزایش نرخ دیگری برای محصولات روغنی از راه رسیده است.

 

در این میان به نظر می‌رسد علاوه بر موارد یاد شده، ناهماهنگی بین دستگاه‌های متولی نیز در وضعیت به وجود آمده موثر است. دو دستگاه متولی کالاهای اساسی یعنی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت در این مدت همواره انگشت اتهام را به سمت دیگری گرفته‌اند. وزارت صمت می‌گوید وزارت جهاد مرغ کافی تامین نمی‌کند و وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید مشکل از نظارت صمت است. اخیرا هم رئیس جمهور دوباره بحث وزارت بازرگانی را مطرح کرده و تشکیل نشدن آن را عامل برای برهم خوردن بازارها دانسته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: