April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۰۹۵۵
۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
0
۴.۷ درصد از بودجه عمومی توسط دولت از تنخواه بانک مرکزی برداشت شده که ۱۵ هزار میلیاردتومان بیشتر از میزان مجاز بوده است. این عمل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور ایجاد خواهد کرد.
برداشت غیرمجاز دولت از بانک مرکزی؟
به گزارش پول نیوز، سید حمید پور محمدی معاون امور اقتصادی رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری خود گفت: دولت از محل تنخواه بودجه ۴۰ هزار میلیارد تومان دریافت کرده است.

طبق قانون بودجه هر ساله دولت برای انجام برخی کار‌های ضروری مجاز است تا ۳ درصد بودجه عمومی را تحت عنوان تنخواه از بانک مرکزی قرض کرده و تا پایان سال آن را تسویه کند. این رقم در سه سال گذشته به علت حوادث غیر مترقبه از قبیل سیل و... به ۶ درصد رسیده بود.

اما در سال جاری به علت حذف دلایل افزایشی این نسبت باز هم در همان حد ۳ درصد عنوان شد. این در حالی است که به گفته پور محمدی در سال جاری ۴۰ هزار میلیارد تومان از تنخواد در دو ماه ابتدایی سال برداشت شده که برابر با ۴.۷ درصد از کل بودجه عمومی است.

باتوجه به آن که بودجه عمومی مصوب شده در سال ۱۴۰۰، معادل با ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بوده بنابراین ۳ درصد آن ۲۵ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان خواهد بود.

به عبارت دیگر دولت تقریبا در سال جاری ۱۵ هزار میلیارد تومان بیشتر از سقف مجاز از تنخواه بانک مرکزی برداشت کرده است. گویی دولت به حجم ۶ درصدی سال‌های قبل عادت کرده و هنوز نتوانسته است با رقم جدید خود را تطبیق دهد.

اما نکته مهم آن است که برداشت بی رویه از تنخواه سبب خلق نقدینگی شده و با توجه به ضریب فزاینده ۷.۶ درصدی، نقدینگی ایجاد شده در کشور برابر با ۳۰۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: